Hvor lenge trenger vi ondskapen

Alle de tanker

De farer gjennom mitt hode

De stuper ned fra ikke vet jeg hvor i fra

Jeg spør meg plutselig

Hvor lenge trenger vi ondskapen

 Vi ser jo at den finnes

Jeg forstår den ikke

Jeg forstår ikke at noen  kan gjøre andre mennesker  noe vondt

Jeg forstår ikke hva som foregår i hodene deres

 

Kroppene våre er forholdsvis likt bygget opp

Vi har alle et hode og et hjerte, armer og bein og de livsnødvendige organer

Alt dette rommer vi alle sammen

Men hvorfor skal da hodene våre være så ulike

Ser det annerledes ut inni hvert enkelt av dem

Hvor er det det sitter det feltet som gjør at du kan gjøre noen vondt

Hvordan kan man med viten og vilje misbruke små barn eller ty til fysisk vold, eller såre med vonde ord, eller ta liv, eller lemleste, eller starte krig, eller i det hele tatt, hvodan kan man klare å forårsake andre smerte

Jeg forstår ikke den biten der

 

 Ok, jeg forstår at ondskapen viser oss kjærligheten

At det kanskje må til for å nå målet som er fred

Nå når det først er ondskap i  verden

Men hvorfor måttte den være der

Hvorfor kunne ikke Adam og Eva holde fred i paradis

Hvorfor kan ikke du og jeg leve i harmoni på jorden

 

Samvittighet

Er det det vi ikke alle har fått utdelt

Er det noe som må læres

Eller skapes det av kjemiske reaksjoner i hjernen

Kan alle bli onde, kan alle påføre andre smerte

Hvem kan og hvem kan ikke

Hva sier tankene inni hodet til en som gjør noen annen vondt

Jeg forstår ikke

Jeg kan bare ikke forstå det

Hjelp, hvorfor er det sånn

Jeg vil ha fred

Jeg vil ha kjærlighet

Hva i himmelens navn kan jeg gjøre

Sukk

Jeg føler meg så hjelpesløs

 

Ja, det er ikke alt jeg forstår

Jeg ser ikke hele bildet

Jeg har bare fått utdelt noen biter

Jeg har store hull i bildet

Kanskje kan jeg aldri forstå alt så lenge føttene mine vandrer på jorden

Men en ting kan jeg forstå

Det er at jeg kan leve i kjærlighet med det jeg selv gjør

Det er det eneste hjelpemiddelet jeg har

Egne energier som jeg kan spre rundt i atmosfæren

Leve livet mitt med så mye kjærlighet og omsorg som jeg kan

Jeg kan knytte til meg mennesker som også tenker det samme

Da blir energiene våre sterkere og vi kan nå flere

Vi kan lette på de tunge, vonde energiene

Ikke noe kan motstå lyset, bare det er sterkt nok

Jeg trenger også å trene litt mer på toleranse

Fortsatt faller jeg ned i store groper av fordømmelse

I store svarte hull der jeg innbiller meg at jeg er bedre, eller at jeg vet bedre, enn noen andre

Hørt slikt tull

Hvem er vel jeg som har lov til å dømme en annen

Hvem som er elev og hvem som er læremester, ja det vet vi aldri

Ofte lærer du mer av de du ser ned på enn de du ser opp til

Det er bare at du ikke er villig til å se det

Det er nemlig de som har tatt på seg de vanskeligste oppgavene med det å være menneske

De som har tatt på seg mer smerte enn vi hadde klart å bære

Jeg sier all ære til dem

Det er de som egentlig viser oss hvordan verden skal være

Vi har bare ikke forstått hva de lærer oss

Det er nemlig ikke bestandig at vi lærer ved å se hvordan ting skal være

Vi kan ofte lære  av å se hvordan ting ikke skal være

 

Jeg skulle bare ønske vi ville lære litt fortere

Gjøre leksene våre så verden kan bli fredeligere

Det er så mange kriger

Ikke bare de store krigene i og mellom land og folkeslag

Men også mellom medmennesker

Brødre og søstre som skiller lag pga arvestrider og harde ord

Venner som dolker hverandre i ryggen

Naboer som ikke snakker til hverandre over hagegjerdet

Ungdommer og voksne som ødelegger hverandres liv i sosiale media

Kanskje er det nå på tide å finne freden

Freden som venter i hjertet ditt

Vi er nemlig medskapere

Skap da det vi alle egentlig ønsker oss

Fred i hjertet vårt, fred med våre omgivelser

Vis verden at du har gode hensikter

Vær en person det er godt å være sammen med

Og gjør det nå

I dag

 

 

8 kommentarer
    1. Jeg har en ukuelig tro på at ting vil endre seg, bare vi er snille og greie alle sammen. Og jeg begynner med MEG 😉 Eneste jeg kan gjøre 🙂

    2. Veldig interesange tanker du kommer med. Vi har vel alle noe vondt i oss. Det kan være alt fra usikkerhet til sjalusi. Når vi blir eldre og tryggere på oss selv, så er ikke disse vonde sidene i oss framtredende lenger. Da har vi lært at de ikke fører oss til noe sted det er godt å være.
      Så er det de som har opplevd så vonde ting at de ikke klarer å bli trygge. Da kan noen av de velge onde handlinger av bitterhet eller at de rett og slett ikke bryr seg om andre mennesker. Den andre halvdelen blir tjenere for andre for de føler ikke at de er verdifulle.
      På grunn av så mange forskjellige erfaringer tar det tid før ringvirkninger av godhet blir gjeldende for alle mennesker. Jeg tror ikke jeg og du vil få oppleve det, men det blir en vakker dag 🙂 Alle energier må spille ut sin rolle først.
      Oi, dette ble et langt svar. Vil avslutte med å ønske deg en knall fin dag og så håper jeg at du har hatt besøk av bestemor 🙂

    3. Ja, vi må begynne med oss sjøl. Og som du sier, vi lærer kanskje mer av dem vi ser ned på enn dem vi ser opp til. Vi har vel et behov for anerkjennelse alle sammen, og så søker vi etter det på ulike vis. Hva slags rollemodeller har vi vokst opp med? Har vi lært at man kan hevde seg ved å dupere andre ved for eksempel være morsom på deres bekostning? Det finnes mange rare mekanismer… Litt sjølransakelse skader ikke, så lenge det ikke fører til sjølfordømmelse. Jo hardere jeg dømmer meg sjøl, jo hardere har jeg lett for å dømme andre….

    4. Be the change you want to see in the world. En setning jeg liker.
      Kloke ord fra deg- som alltid. Jeg tror også på å være snill og grei, samtidig skal man jo heller ikke finne seg i all verdens…
      Når det kommer til penger ser man ofte hvem som er hvem. Grådighet er en dårlig egenskap 🙁
      Ha en deilig påske <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg