Kjenner du noen som er blitt lurt

Vi mennesker er jo skapt så ulike

Det er veldig mye jeg ikke forstår at mennesker kan gjøre mot hverandre

Eller for ikke å snakke om mot sine barn

Mennesker bedrar hverandre, lyver og stjeler

De misbruker sine barn eller andres barn

De utøver både fysisk og psykisk vold

De kjører i ruset tilstand til fare for alle oss andre

Ikke for all verden kan jeg forstå det

 

På mandag var det et program på tv som interesserte meg

Det omhandlet Nettdating

http://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/MDDP11000115/17-02-2015

Dette opptar meg fordi jeg vet jo at mange lar seg lure

Det synes jeg er innmari trist

De blir lurt av mennesker som lokker dem med falsk kjærlighet

Og de greier ikke å se at de ikke er ekte

Det er vanskelig å forstå at man kan være så naiv

Men samtidig så er vi så ulike vi mennesker

Vi har ikke de samme filtrene

Og vi har ikke de samme opplevelsene i ryggsekken vår

Det er mye mennesker gjør, vi ikke kan forstå

Men det vi ikke skal gjøre, er å falle i “Jeg ser ned på deg” fellen

 

Det er mange psykologiske faktorer som spiller inn

Blant annet behovet for å bli elsket, behovet for å bli sett

Ofte er man i en sårbar periode i livet

Man føler seg ensom og plutselig får man oppmerksomheten levert inn i stua

Fallende ned i fanget ditt

Det er lett å blir avhengig av de gode ordene, kjærlighetsærklæringene,

Du kommer hjem fra jobb, logger deg på pc-en i spenning

Det er som en rus, en avhengighet

Man luller seg inn i noe man ikke har kontroll over

I bakhodet kommer etterhvert tanken om at dette ikke er ekte

Likevel dras man videre, ved hjelp av håpet

Håpet om at dette er kjærligheten

Det er et annet aspekt også, redselen for at man er lurt, at det ikke er kjærlighet, men svindel

Tenk tanken på å måtte innrømme for seg selv og andre at man er blitt ført bak lyset

At den berusende følelsen av kjærlighet, ikke eksisterer likevel

Det er forsmedelig og veldig vondt

Derfor fortrenger man det, holder fast i håpet til boblen sprekker

I tillegg blir man ofte truet på livet hvis man truer med å si fra til det offentlige

 

Så ha dette i tankene hvis en venn forteller deg at hun/han er blitt lurt

Se ikke ned på dem, men ha forståelse

Du trenger ikke forstå hvorfor de gjorde det

Men du skal ha foståelse for hvor vondt dette er for vedkommende

Du skal trå frem og være en venn

La vedkommende fortelle det den føler for

Lytt uten å dømme

Vi har nemlig alle hver våre svake sider

Neste gang kan det være deg som har gjort noe dumt

Vær en venn uten fordømmelse

I dag

Jeg hadde et innlegg om svindel på facebook tidligere

http://lillasjel.blogg.no/1377678878_er_du_utsatt_for_svin.html

#nettdating #falskeprofiler #svindel #facebooksvindel

6 kommentarer
    1. Ja vi kan gjøre mange tabber her i livet og det er virkelig da man trenger en venn. Jeg har vært heldig i kjærligheten og er generelt heldig av meg. Jeg prøver så godt jeg kan åforstå når noen har havnet i uføre, men det viktigste er som du sier å lytte uten å dømme.
      Ha en fin dag 🙂

    2. Ja det med fordømmelse er et viktig tema faktisk. Man bør hvertfall som voksen tenker jeg, ha mulighet til å se at andre kan være annerledes, oppleve annerledes, KUNNE litt mindre om enkelte ting, uten at man skal fordømme eller se ned på, fordi det handler for det meste om erfaring eller mangel på erfaring at vi har forskjellig ståsted. Jeg TROR jeg er lite fordømmende, håper hvertfall det 🙂

    3. Det finnes mange måter å bli lurt på.
      Jeg hadde ikke falt for nettdating, men allikevel er jeg lurt av mine nærmeste.
      Ja jeg vet at jeg har vært dum, og ja jeg vet at nå bør jeg ha lært, men allikevel er det ingen sikker het her.
      Jeg satser på at jeg har lært, og at jeg ikke går i fellen flere ganger. Det må jeg jo si til de som lar seg lure av annet også.
      Noen ganger har jeg sagt til meg selv at dette burde du ha vist… Svaret er nok ja, og da tenker jeg det vet sikkert flere.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg