ALBIR, ALTEA OG CALPE

I sommer var jeg noen dager i Albir

Albir ligger på Costa Blanca, i provinsen Alicante, nord for Benidorm

Det er mange nordmenn som bor i dette området, og det er norske skoler her og en norsk bokhandel.

Dette er alle koselig småbyer

 

Bildene under er fra en spasertur langs promenaden i Albir

I Altea som mange mener er en av de vakreste byene i Spania, besøkte vi gamlebyen og kirken

http://www.feriebolig-spania.no/Altea


http://www.spaniaguide.no/altea/altea-severdigheter/

En merkelig opplevelse hadde vi der. Først kom det en sykebil i det vi ankom kirken. De gikk inn i et hus. Noen minutter senere kom det en til og litt senere enda en. 3 sykebiler på en gang og alle hadde forskjellig farge. En dame ble trillet ut i rullestol og så ut for oss som hun hadde det bra, men litt merkelig var det at det skulle komme 3 biler for en person.

Litt skuffet var jeg nok over å finne en låst dør, da det står at kirken skal være åpen hver dag, men vi var der kanskje for tidlig i sesongen.

Gamlebyen var full av små trange gater  med bittesmå uterestauranter


På toppen av platået var det mange muligheter til å få seg en matbit. Jeg spiste tapas, innbakte scampi, blekksprut og småfisk, kjøttboller og diverse små kroketter av potet, fiskefarse og grønnsaker. Nydelig mat.

På det høyeste punktet i gamlebyen ligger Alteas vakre kirke ? Iglesia Nuestra Señora del Consuelo ? bygget i en kombinasjon av maurisk og nyklassisistisk stil. Den er også kjent under navnet «La Mare de Déu del Consol» ? og er særlig kjent for sine to kupler laget av blå og hvite fliser. Kirken er et landemerke i Altea og et symbol for byen.

Ingen vet nøyaktig når den eldste kirken på stedet ble bygget, men de eldste arkivkilder som omtaler den, er fra 1640. Altea er flere ganger i historien blitt angrepet av sjørøvere, som også utsatte kirken for sine herjinger. I 1893 var den så forfallen at den ble stengt, og i 1901 ble den gamle kirken revet. Dagens kirke ble så reist på de gamle murene. Heller ikke den har vært forskånet for ødeleggelser. Under den spanske borgerkrigen i 1930-årene ble deler av interiøret ødelagt, og i 1981 ble kirken rammet av jordskjelv.  Etter et omfattende restaureringsarbeid framsto så kirken i 1998 slik vi ser den i dag.

Teksten hentet fra http://www.spaniaguide.no/altea/altea-severdigheter/

Klippen vi ser til venstre i bilde er klippen i Calpe


Her er utsikten mot Albir

Denne måsefamilien er eneste bildet jeg har fra Calpe, som nok med det lille inntrykket jeg fikk denne dagen, virket som den fineste byen for meg. Fin strand, masse uterestauranter og lyst og lett.

Klippene vi ser i forgrunnen er i Albir, så disse tre byene ligger ganske tett. Det er også noen små vakre perler av landsbyer mellom dem. Det sies også at Russlands president Putin har hus der og vi kjørte forbi en vei som var omringen av piggtråd, så det er kanskje der han holder til:)

http://www.feriebolig-spania.no/Calpe

Jeg lånte et bilde på Google fra Calpe 🙂

12 kommentarer
    1. Takk for turen. Desse tre byane vitja eg for nokre år sidan og det var eit kjekt gjensyn. Det er hugsar best om mat, var ein restaurant i Calpe, som serverte rett og slett ein grusom mat. Elles var maten me fekk god.

    2. Så koselig, jeg fikk litt sånn Kardemommebyfølelse av noen av husene. Får lyst å reise på ferie når jeg ser bildene dine.
      Damen som ble hentet av sykebil var kanskje ganske syk, for jeg har opplevd det samme hjemme. Et av barna mine sluttet å puste og da sendte de tre sykebiler fra ulike steder, for å se hvilke som kom først frem. Alt gikk bra og barnet pustet før legen kom, men vi fikk oss en tur til sykehuset.

    3. margarites: ok. Ja syntes det var rart, for de kom med jevne mellomrom liksom. Jeg tenkte kanskje de hadde ulikt utstyr. Hun pustet ihvertfall når hun kom ut, de trillet henne på en stol :)Ja, jeg har planlagt ferie igjen jeg, en uke i oktober.

    4. Heisann! Fant dette blogginnlegget ved å google Altea. Mange flotte bilder du deler med oss. Kjente steder for meg. Dette er en av favorittbyene mine i Spania. Jeg er vinterflyktning og tilbringer store deler av vinteren i Albir. Er ofte i Altea og ingen steder er så sjarmerende å rusle rundt i. Oppdager stadig nye detaljer. Jeg har skrevet mange blogginnlegg og har mange bilder fra Altea. Synd kirken var stengt da dere var der. Det er en vakker kirke og du finner bilder fra kirken i dette blogginnlegget: http://randistanker.blogspot.no/2013/06/historisk-byvandring-i-altea.html

    5. Randis tanker:Ja, var litt skuffer for jeg hadde så lyst imm i kirken. Jeg fikk ikke sett så mye av hverken Altea eller Albir for vi var så lite på sightseeing men jeg får ta det igjen neste gang jeg kommer dit. Jeg planlegger og å være mer i solen om vinteren 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg