JEG VIL IKKE VÆRE TIL BRY

Jeg vil ikke være til bry

Har du sagt det noengang

Ja, det har du nok

Vi vil ikke at andre skal synes vi er til bry

At vi er slitsomme

At de må gjøre noe for oss

 

Her en dag var jeg på en tilstelning

Jeg ble sliten og kjente at det var på tide å komme seg hjem

Da var det en venn som sa jeg kunne få sitte på, for hun skulle også snart hjem

Etter en stund gjør jeg meg klar til å gå

Jeg var usikker på når vedkommende skulle dra

Jeg tenkte at jeg kunne jo gå hjem, så langt var det ikke

Og………….Jeg ville ikke være til bry

Jeg sa gjentatte ganger at du må ikke dra for min skyld altså

Ja, er det ikke det vi sier

Ikke for min skyld

 

 

Da sier den fornuftige, de vettuge ord

Jeg tar ansvar for meg selv

Det er mitt valg om jeg drar eller ei

Åh så befriende

Det er jo sånn det er

Jeg kan ikke ta ansvar for hennes valg

Hvis hun velger å kjøre  hjem tidligere på grunn av meg

Ja, da er det i så fall hennes valg

Hun drar når hun selv bestemmer seg for det

 

 

Sånn fungerer det ellers også

Vi trenger ikke å tenke på om vi er til bry

Det er opp til hver enkelt å lære seg å sette grenser

Vi kan ikke hele tiden vurdere alle følelser andre mennesker kan ha

Vi kan ikke gå på tå hev, i tilfelle tilfelle vedkommende føler vi er til bry

Ja, hvis noen føler det, så får de la deg gå

De får velge deg bort rett og slett

Noen ganger endrer ting seg

Bekjentskapskretsen endrer seg

Noen vi har vært mye sammen med, blir fjernere

Nye kommer til

Det er en del av vår utvikling

Jeg er ikke til bry

I dag

 

 

18 kommentarer
    1. God morgen skjønne, spreke, sportye du! Er innom for å ønske deg en god mandag, og håper du har hatt en fantastisk start på uken 🙂 Å lese bloggen din er høydepunktet på dagen, derfor er det alltid moro når det er et nytt innlegg så tidelig om morgenen 🙂
      Stooor klem fra fast leser – vektlofterjenta.com ❤

    2. That’s the story of my life…….. særlig etter jeg ble ufør. Prøver ofte å strekke meg til det umulige for at ikke andre skal bli påvirket av mine mangler.
      Takk for en nyttig påminnelse ved starten av en ny uke:)

    3. Ja, det er helt sant. Jeg prøver å tenke at det er irriterende når man sier sånt, det har jeg fått høre noen ganger skjønner du hehe

    4. Jeg er HELT enig med deg at ALLE må sette sine grenser. Du kan ikke ta ansvar for hva de andre velger å gjøre. Hvis noen er sånn at de skal hjelpe her og hjelpe der, og er den som ikke klarer å si nei til å hjelpe overalt, så er det deres valg også. Som du sier, hun velger selv om hun drar for din skyld også 😀 Skjønner? 🙂 Du tvinger ingen, og hvis hun IKKE ville dra fikk hun heller si det, så kunne du eventuelt gå selv, eller ta en drosje eller komme deg hjem på annen måte. Alle må lære å ha egne grenser. Virkelig noen sannhets ord, man kan ikke skylde på noen andre for det ene eller andre, for det meste i hvertfall 🙂

    5. Hvorfor skal det være så innviklet da?
      Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke kan være til bry av og til.
      Noen ganger må vi det, og andre ganger kan andre bry oss.
      Litt rart men sant.
      Jeg liker heller ikke å være til bry, og jeg tvinger ikke de andre heller..:)

    6. Et godt poeng, bare ikke glem at man ikke trenger å være helt ego eller narcissist heller. Noen mennesker klarer ikke å sette grenser, og selv om vi ikke er ansvarlige for hva de velger, så kan vi forstå bilde og ta litt hensyn.

      Feks. når noen låner bort alle pengene sine, og de får de sjelden tilbake, så er det dumt å spørre om økonomisk hjelp fra denne personen. Det er lov å bruke hode også, selv om vi ikke er ansvarlig for de valg et annet menneske tar.

      Bruk sunn fornuft med dette, slik som med andre ting. Vær et menneske.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg