FYLTE KALVERULLADER SOUS VIDE

Jeg har kjøpt meg et nytt kokeapparat fra USA, en kolbe med termostat som holder en jevn temperatur i vannet. Jeg vakuumerer og lar maten trekke i vakuum ved en bestemt temperatur, høy nok til at bakterier blir drept, men lav nok til at maten blir saftig. Sous vide betyr under vakuum.

http://no.wikipedia.org/wiki/Sous-vide

Nå har det kommet en enda bedre modell der du kan justere høyden også så da kan den brukes også ved lave kokekar. Det finnes  også en annen versjon som er et kokekar, som en kasserolle,men da er det ikke fleksiblelt i forhold til størrelse. Det er jo ofte man har større ting som skal lages som lammelår på bein.

Champignon, purreløk, hvitløk og paprika kuttes med maskin så det blir bittesmå biter

Kjøttdeig av kalv, her kan jo alle typer kjøttdeig brukes

Grønnsakene surres myke og vi rører inn mozarellaost

Farsen rulles utover et bakepapir så den blir en flat leiv, som en pizzadeig, fyll legges i midten og vi ruller sammen ved hjelp av papiret under

Flyttes over på et dobbelt lag med plastfolie og rulles tett sammen

Eller

Legg et lag kjøttfarse i en form, et lag fyll legges oppå og så et lag kjøttfarse igjen

Kan toppes med bacon hvis det er ønskelig. Vannbad 180 grader 45-60 min i ovnen

Eller vi vakuumerer

Og pakker ut min nye sousvide koker

Kolben skrus fast i hvilket som helst kokekar, til lammelåret i påska brukte jeg en klesbalje. Maten er jo innpakket og kommer ikke i kontakt med kjelen

4,5 time

56,2 grader

Her er ovnsversjonen ferdig, nydelig ble den, men slett ikke så saftig som den som er kokt sousvide

Poteter, søtpotet, selleri, pastinakk og persillerot, salt, pepper, olje, i ovnen ca 30 min 200 grader

Vi spretter opp sousvide posen og surrer kalveruladene litt på stekepanna for å få en brunet skorpe.

Ble servert med en jevnet ostesaus lagd på kraften  i posene og mozarellaost som røres forsiktig i , osten skal ikke koke, lett den blir til tyggegummi

Himmelsk ja:)

4 kommentarer

Siste innlegg