LILLA OG HVITE TULIPANER

Til helga kjøpte jeg meg en bukett tulipaner

Noen hvite og noen lilla

Liksom for å feire mitt nye Lillasjelrom

På mandag to dager etter innkjøpet, slår ordene inn

Det er forskjell på lilla og hvite tulipaner

Setningen kommer igjen og igjen

Sånn er det i mitt hode, noen ord bare kommer

De går rundt der og kverner, rundt og rundt

 

Ja,  men kjære,  jeg skjønner da det

Klart det er forskjell på lilla og hvite tulipaner

Jeg er ikke helt dum heller

Fargen selvfølgelig

Det er jo innlysende

Like pene på hver sin måte, uansett farge

Men det er ikke bare det

Ja, at man er like pen uansett farge

 

 

 

De vokser ulikt også

To dager etter innkjøp var de hvite 5 cm lenger enn de lilla

De var i utgangspunktet like lange

Det var derfor ordene kom

De kom for å fortelle meg at vi er ulik vi mennesker også

Noen vokser mer enn andre

Noen har forskjellig fasong

Selv om vi i utgangspunktet har samme levevilkår

 

Noen kan spise like mye som hester og holde seg like slank

Noen sliter med å legge på seg

De får gjerne høre at de ser syke ut, eller om de er anorektisk

Noen legger på seg nesten uten å spise

De kan være sunne i matveien og likevel bli god og rund

Er man for tykk, blir man gjerne sett ned på

 

 

Skal tro hvem som har fortalt oss at vi skal dømme andre mennesker

Dømme de og vurdere de ut fra utseende

Kan vi ikke bare være som blomstene

De står like fine de, uansett farge eller fasong

Ja, helt til de da blir visne og dør fra oss

Det skulle vi også gjort

 

Ja, la oss gjøre det da

Rette oss opp i ryggen og vise oss frem

Uansett kroppsfasong og farge

Vise oss frem som de blomstene vi er

Se hvor vakre vi er når vi blomstrer

Det blir en vakker blomsterbukett

I dag

 

12 kommentarer

Siste innlegg