Å LÆRE SEG SELV Å KJENNE

Å lære seg selv å kjenne

Greier vi det noengang

Greier vi som menneske å se hvem vi er

Hvordan vi er

Kjenner vi oss selv så godt at vi vet hvordan vi reagerer

Uansett situasjon

Neppe

 

Vi liker nok å ha skylapper på innimellom

Kanskje trenger vi det også

Kanskje skal vi ikke se alt

Det er ikke nødvendig

For egen del gjør jeg stadig nye observasjoner

Jeg er jo en liten grubler

Jeg kunne latt være

Jeg kunne sagt at jeg gidder ikke å bry meg

Jeg er meg selv og ferdig med det

 

Men er jeg det

Er jeg tro mot meg selv

Er jeg den jeg er ment til å være, innerst inne i sjelen min

Jeg tror ikke det

Jeg er ikke der enda

Ja, jeg kunne latt være

Jeg er ikke nødt til analysere hvordan jeg er

Men det interesserer meg

Jeg liker å se på hvordan jeg selv er

 

Hvorfor jeg reagerer som jeg gjør

Særlig i situasjoner hvor jeg kniper meg selv i å være fordømmende

Da spør jeg meg selv

Hvorfor er du det

Hvem har satt deg i jobben til å dømme andre

Hvorfor er din mening så mye mer riktig enn en annens

Hvorfor tror du at du vet bedre

Og er du sikker på at du ikke gjør det samme innimellom

Eller har du prøvd å gå i de skoene der så du vet hva du snakker om

 

Jeg liker det

Jeg liker å reflektere over hva jeg selv sier og gjør

Jeg ser tydelig at jeg ikke er noe prakteksemplar av noe slag

Hvordan kan jeg da dømme andre

Hvorfor i all verden tror jeg at jeg vet bedre enn deg

Jeg observerer

Jeg godtar at jeg får ikke til alt i verden som jeg skulle ønske

Innimellom er jeg fortsatt fordømmende

Jeg vet ikke hvem som har ansatt meg i jobben med å dømme hva andre mennesker gjør

Er du ansatt der også

Kanskje skulle vi sagt opp begge to

I dag

 

 

2 kommentarer
    1. Om jeg er tro mot meg selv?
      Prøver jo, men det er så mye som skjer hele tiden. Som drar tanker og handlinger i andre retninger enn hva jeg ønsker.. Da er det om å gjøre å få de tilbake på rett spor. Både tankene og handlingene som viser hvem jeg er. Hvem jeg gjerne vil være, og ikke minst som jeg prøver å være.
      Tro mot mine egne tanker og verdier?
      Ja stort sett er jeg tro mot mine verdier. Ikke ofte de faller utenfor, og jo eldre jeg blir jo viktigere er det netopp akkurat det å være tro mot seg selv. Tørre å stå for akkurat det er meg?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg