JEG KJENNER JEG BLIR LYSERE

Lyset

Det vidunderlige lyset

Allerede nå få dager inn i januar ser man forskjell

Det er et helt annet lys enn det var i desember

Jeg elsker lyset

 

Joda, mørke kvelder er koselig det

Jeg har ikke noe imot dem på den måten

Det er bare det at min kropp og min hjerne i særdeleshet, den trenger lys

Mye lys

Hele kroppen min fungerer bedre når den får lys

 

Samtidig bor vi i Norge

Jeg bor et sted der solen er borte fra november til midt i februar

Jeg kan ikke psyke meg ned hver vinter

Derfor koser jeg meg også i mørke dager

Det er kanskje da det er ekstra viktig å kose seg

Å nyte dagene og vite at det går igjen mot vår

Man må ta det man har og gjøre det om til å bli det beste en kan for seg selv

Slik skaper man gode dager

 

Og nå var jeg ute og gikk tur og velsignet lyset

Det er så deilig

Jeg kjenner hele kroppen min tiner

Til og med mitt indre lys blir sterkere

Det er som om jeg samtidig tar lyset ute og trekker det inn i kroppen

Nører oppunder min lille indre flamme som av og til blir litt lav

Jeg ser hvordan lyset tar tak i den og løfter den

Den blir større og kraftigere

Jeg kjenner jeg blir lysere

Inni meg skinner jeg litt mer

Ahhh hvor det gjør godt

I dag

 

13 kommentarer
    1. Ja, herlig med at det går mot lysere tider, selv om det er en stund til 🙂 Merker det gjør noe med hele holdningen, ikke til å komme i fra det 🙂

    2. Det er rart det der med lyset, at det kan ha sånn innvirkning på humøret til folk. Jeg også kjenner veldig på at jeg blir lysere til sinns så fort sola titter frem 🙂

    3. Åå, her borte er det lyst kl 07.10 om morgenen, og dagene har “lysere” dagslys enn hjemme. Nesten som om solbrillene må frem selv om det ikke er sol. Merket det godt når jeg var i Bergen i julen, det ble jo aldri ordentlig lyst. Lyset gjør helt klart noe med meg. Her er forskjellen på tiden med dagslys mindre enn hjemme, lange, lyse sommerkvelder er det ikke her, men vi tar igjen noe av det med lengre lyse dager nå på vinteren.(i forhold til Norge) Det er mørkt ca kl 18.30 nå og kun et par timer senere på sommeren

    4. Gry Elisabeth: Ja, lyset setter i gang kjemiske prosesser i hjernen vår og vi produserer mer gode hormoner og kroppen blir raskere. Jeg må vente litt til på solen, litt over en måned men bare det at det er lysere er deilig:)

    5. Det må jeg selv inrømme også, at det er veldig godt med solskinnsdager.
      Jeg er så merkelig at jeg gruer meg faktisk litt, og gleder meg på samme tid
      forstå det den som kan. 🙂
      Men det er noe vakkert i enhvert årstid, å man finner skattene når de kommer til deg
      da forandrer synet seg ofte. Det er merkelig. men slik er det for meg.
      jeg er utslitt av mørke og tungt sinn, likevel så gruer jeg meg til den tiden som kommer
      Den såkaldte presterings tiden….som det kan kalles.
      Men jeg gleder meg og. Gruer og gleder meg. hehhehehehehe Blir ikke enig med meg selv hva jeg gjør mest.

    6. Lisa Celina: Jeg tror jeg har en forklaring på hvorfor du gruer deg. For oss som er sånne følelsesmenneske og høysensitive så er akkurat overgangen fra da det er mørkt til lyst en brytningstid som kan slå oss ut psykisk. Hvorfor vet jeg ikke. Det er ofte sånn om høsten også, i det det holder på å mørkne. Tror jeg, dette er bare noe jeg tror for jeg merker det på meg selv:) Når det gjelder de som er langt nede psykisk er også den farligste og verste tiden i det de holder på å bli friskere. Det kan se så lovende og mye lysere ut og så tar de sitt eget liv likevel og de pårørende står igjen i bunnløs sorg fordi de hadde begynt å slappe av og tror at nå går det bra. Det siste mener jeg å ha lest en gang

    7. hm. Det kan godt hende…… angeånde den brytingstiden 🙂
      Hm. hva hadde det der med psykisk å gjøre med dette 😛 Det må du forklare meg gitt. For jeg skjønte ikke sammenhengen 🙂

    8. Men, Faktisk så er det ikke slik at jeg gruer meg til høsten….. Eller vinteren…. Jeg blir deprimert av mørket, Men jeg gruer meg ikke til vinteren og høsten på den måten fordi…. Når sommeren er i slutten liksom.. Før likte jeg ikke høsten, Men jeg liker den nå.

    9. Lisa Celina: Det var bare tanker som datt ned i hodet mitt, at når vi blir bedre av noe så er det og en brytningstid for kroppen, en endring. kanskje det er endringen som er vanskelig å takle for kroppen. Nei, det datt bare ned, er kanskje bare tull:) Du vet alle disse tankene som faller ned i hodet her hver dag, ja du kjenner til det,hehe

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg