ER DET ANDRE VI EGENTLIG GLEDER

Foto Inger M. Lefstad

 

Dr.Phil, den amerikanskje talkshowpykologen , han sier mye lurt

Han sier blant annet at vi gjør ingenting hvis vi ikke får noe tilbake

Det er et vanskelig tema dette, for mange vil protestere og noen vil la seg såre

De tror ikke på dette utsagnet

Det gjør jeg

Jeg tror at vi er sånn innrettet i hjernen at vi gjør ingenting uten en baktanke

En baktanke vi mest sannsynlig ikke er bevisst

 

Det er disse baktankene som gjør at vi ikke ser oss selv ærlig også

Vi dekker over for at det skal se finere ut, for oss selv

Vi vil ikke innrømme at vi er dramaqueenen denne gangen

Eller at jeg kanskje er sånn som jeg akkurat bebreidet en venninne å være

Disse baktankene er nemlig godt kamuflert

Ja, har du mot til å spørre deg selv innimellom hvorfor du gjør ting

Da må du ikke bare svare det første som faller deg inn, du må fundere litt bakenfor de første selvsagte tankene

Det er ikke enkelt å se seg selv ærlig nemlig

Veldig få greier det fullt ut

Det er de svake, litt ekle sidene vi helst ikke vil se

 

 

Facebook Martha Sofies bilder

 

 

Hvis du gir bort en gave til noen,hva skjer da

Jo, den som får den kan bli glad eller ikke så glad, men hva med deg

Det gjør godt å kunne gi

Det er derfor vi blir skuffet hvis vi ikke får takk, eller vedkommende ikke liker det du gir bort

Da kan vi bli såret

Hva er det vi egentlig søker da ved å gi bort noe

Jo en tilfredstillelse inni oss, en glede i hjertet

En glede fordi vi gledet noen

 

Å oppnå glede i hjertet er lett å forstå

Hva med gjerrighet

Hva med en som aldri unner seg noe som helst

En som gjemmer på pengene sine, lagrer de på kistebunnen og lever i all sparsommelighet

Ja, jeg sier ikke at det er feil å spare

Jeg lurer bare på hva får denne personen som er så gjevt, at man velger bort alt det gode

Jo, en tilfrredstillelse inni seg fordi man er flink til å spare

Man føler det som en belønning at man ikke kan unne seg noe

Da har man vært flink

Ja, for mange av oss som liker å bruke penger, kan det være uforståelig

Men hvis man har en historie med seg om dårlig økonomi så kan det å spare gi en stor tilfredstillelse inni en

 

 

Facebook Martha Sofies bilder

 

 

Hvis vi tar den enda lenger

Det sies at man gjør ingenting uten å få noe tilbake

Hva med de som stadig lar seg såre eller ydmyke eller bli slått

Det er et sårbart tema

Nå snakker jeg ikke om barna, de er prisgitt oss voksne og kommer seg ikke unna

Vi kan ta et lettere eksempel først

En såkalt tøffelhelt

En som finner seg i alt hva kona sier og gjør

Tøfler rundt uten egne meninger, fullstendig prisgitt sin “bedre” halvdel

Har vi ikke ofte lurt på hvordan holder han der ut liksom

Hva oppnår denne tøffelen, hvorfor finner han seg i dette, hva får han tilbake

Vanskelig å sette seg inn i for en opprører som meg, som elsker å provosere og sette på spissen

Men jeg kan tenke meg at han får fred, det er fredelig å bare jatte med og la seg drive avsted

Det er fredelig å la alle andre bestemme

Belønningen blir å slippe å tenke, bare la seg drive med, unngår konflikter

 

Hva hvis vi drar temaet enda lenger inn i det såre

Hva med de som lar seg lure når alle vi andre åpenbart ser at her blir man lurt

De trekker på seg skylapper og unnskylder alt helt til de er så grundig lurt at man bare må bryte sammen og tilstå

Da snakker jeg særlig om damer og menn som blir lokket med den store kjærligheten

Hva er deres belønning, de må da vel se at dette er lureri

Nei, ofte gjør de ikke det

Lengselen etter å bli sett og elsket er så stor at når de føler at de får den belønningen, da tar de på seg skylapper

De ser ikke alle varseltrekantene som vi andre ser

De unnskylder og forsvarer så lenge som mulig

For dem er det de oppnår i øyeblikket, følelsene av å bli elsket, så verdifullt at hjernen stenger av alle rasjonelle tanker

De gjemmer skeptikeren langt inne i et kott, livredd for å se han

 

 

Eva-Christin Hillestad, Evas akvareller

 

Hele tiden søker vi etter en følelse

Vi søker etter en følelse som vi vil ha i kroppen vår, noe som føles bra

Mine tanker glir da over til smerten

Hva med den fysiske og psykiske smerten

Hva med de som blir slått, ydmyket, mishandlet, gang på gang

Kommer de seg ut, går det en stund og de er tilbake igjen

Dette er et sårbart tema, så sårt at jeg kan ikke sette meg inn i det

Jeg kan heller ikke gå god for at det er sånn som jeg tenker, da det er nettopp det, bare mine tanker

Hva er belønningen

Hvilke følelse er det man søker

Kan det være en følelse av å være flink til å holde ut, rett og slett utholdenhet

Har man vokst opp med vold og ufred, kan det være at det er noe kjent ved situasjonene

Det er dette livet man er vant til, selv om det høres merkelig ut

Ofte kan det vante, selv om det er vondt, være mer betryggende enn det ukjente

 

 

Foto Inger M. Lefstad

 

Sånn kan det være med sykdom også

Man vil egentlig ikke bli frisk, for man vet ikke hvordan det er

For mange kan sykdommen derfor bli en lidelse, den styrer livet ditt

Det er det eneste som opptar deg, du graver deg ned i den og synes synd i deg selv

Du vil ikke se mulighetene, kun begrensningene

Det er sykdommen som blir innholdet i livet ditt, drivkraften, jobben din

Hvem er jeg som frisk, jeg kjenner ikke denne personen

Derfor er jeg redd endringen som vil komme, for den vet jeg ikke hvordan jeg skal takle

Hvor mange har ikke sagt det at man innerst inne ikke ville ,for det kjente føltes best

Det var det som det tryggeste valget

 

Vanskelig spørsmål i dag

Såre temaer

Jeg kan ikke sitte her og påstå hvordan andre føler ting

Det er individuelt

Jeg har heller ikke opplevd så mye sårt og vondt

Men det jeg har sett med meg selv er at jeg ofte lurer meg selv

Jeg har ofte andre hensikter bak enn det jeg i første omgang tror

Blant annet gir jeg for å gi glede til meg selv

Det beste jeg vet er å stå bak en glede uten at noen vet det er meg

Det gir meg en sinnsyk glede

Jeg skriver fordi det gir meg en god følelse å bli sett

Jeg har innrømt for meg selv at jeg skriver ikke kun for å få ting ut av hodet

Da hadde jeg ikke publisert det i full offentlighet

Da hadde jeg ikke blitt så glad for hver en kommentar og tilbakemelding

Det gir meg en glede

Jeg bestiller meg ferier, gjerne månedsvis i forveien

Ikke fordi jeg tror det blir fullt men fordi det gir meg glede

Gleden betyr mye for meg

 

 
Eva-Christin Hillestad, Evas akvareller

 

Hele tiden går vi for en følelse, en tilfredshet

Merkelig nok kan denne også for mange være negativ

Vi forstår ikke alt av menneskesinnet

Kroppen vår er en sammensatt maskin av rasjonell tankegang iblandet følelser og erfaring fra opplevelser

Vi fortrenger bevisst, men kroppen husker

På grunnlag av vår historie jobber det bevisste og det ubevisste sammen

Vi greier ikke å se rasjonelt alt vi gjør og hvorfor vi gjør og hvorfor vi føler, i enhver situasjon

Men for en forsker som meg er det ulidelig spennende

I dag

12 kommentarer
    1. Jeg er enig med deg i en del jeg, men jeg tenker at vi gjør det fordi vi er mennesker, så det er bare sånn vi ER liksom Jeg tror veldig mange, og sikkert JEG da, får vel ta med meg også inn i dette 😀 Ha-ha.. jo.. altså vi gjør ting fordi vi i det MINSTE vil bli oppfattet som flinke eller snille… og det er en GOD men egoistisk baktanke?? 😉 Men jeg tenker at hvis tanken bak ikke er så USELVISK, men allikevel får utfall med at det kan glede folk: EN , MANGE… Så ser jeg ikke noe galt i det. Dette er sånn som filosofene tok opp i antikken også, er det TANKEN eller handlingen som er den viktigste? Jeg mener handlingen i mange tilfeller 🙂 Det som gleder andre, gir blaffen i om folk har noen EGNE gleder av det selv også 🙂 Om du skjønner 🙂

    2. Du skriver med veldig mange ord, som kanskje kan skremme mange. Jeg blir ikke skremt, men sliten i hodet mitt. Jeg har lest alt i dag fra deg, og mye er jeg enig i og mye uenig. Kjenner meg selv igjen i noe. Andre ting synes jeg er vanskelig å forstå.
      Men, som før nevnt – jeg har lest alt!

    3. torhild elisabeth granli: Du har helt rett, jeg bruker mange ord, ofte altfor mange og noen blir skremt av det, det vet jeg. Samtidig er det denne jeg er, alle disse ordene er i hodet mitt og da er det godt å få dem ut. Det er derfor jeg likte de innlslagene , de poetiske hvor det er korte setninger som bare daler ned på tastaturet av seg selv. Men de forstod du heller ikke,hehe, ikke ta det så tungt og føl ikke at du må lese alt. Hopp over det du føler ikke interesserer deg eller du ikke forstår, det er ikke så viktig:)

    4. frodith: jepp jeg skjønner og jeg er enig, det er ikke noe galt i noe av det, bare interessant å se hva som er drivkraften vår bak ting vi gjør:) Og ja, sånn er vi mennesker, det er fascinerende:)

    5. Det kommer vel godt med baktanker og gode handlinger som i gjen vil glede andre, men først og fremst har det gledet oss selv. Glede sprer glede og omvendt. Det jeg har glede av gleder igjen sikkert ikke deg. Godt at vi er forskjellige alle. Godt skrevet av deg uansett!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg