HVORFOR BLIR VI SYKE


I dag har jeg brukt disse herlige bildene til Torill Øines, som for meg symboliserer alle de rollene vi spiller i møte med omverdenen

Torill`s bildekrok

 

Nå har jeg så mange tanker i hodet

De må få komme ut ,hvis ikke blir det helt kaos inni der

De står i kø tankene og krangler om hvem som er viktigst og hvem som skal først

Det er tendenser til slosskamper på venstre side

Jeg har nemlig vært inne på forumene for oss med lavt stoffskifte

Det er som  en kiste stappfull av tanker for meg

Når jeg jeg tar av lokket så spretter alle tankene ut, på en gang

Det de krangler om , ja tankene mine, er hvorfor blir vi syke og hva gjør vi med det

 

 

Jeg vet , jeg vet ,roper de om kapp inni der

Det er stress

Vi er mye syke i dag, og det er mange kvinner som er syke

Jeg tror vi får med oss stress fra våre mødre og bestemødre

Vi ligger som foster i mors liv

Vi ligger og som egg i vår mor når hun var et foster, i vår mormors liv

Jeg tror vi suger til oss litt av hvert i denne perioden

Dette er da mine tanker, om mine tanker stemmer med virkeligheten, det vet jeg ikke

 

 

Før i tiden var det annerledes

Ja vi trenger å se litt tilbake for å se hvordan ting har endret seg

Før var det mer en kamp for å overleve, men på en annen måte

Det var mer fysisk arbeid og man måtte jobbe til man stupte i seng

Kroppen ble da fysisk utslitt og man døde tidligere enn i dag

Det var ikke noe prestasjonsangst i forhold til å være bra nok eller pen nok eller ha mest mulig karriere og være perfekt

I dag begynner stresset i det vi blir født

 

 

 

Jo flere jeg snakker med om barndommen, jo flere historier får jeg

Historier om mødre, bestemørdre, fedre og bestefedre

Fra vi er små, er vi stresset inni oss, vi har det ikke godt

Dette er bare en av faktorene mange har i seg

Det vi opplever setter spor i oss

Det skal ikke bestandig de store hendelsene til

Når jeg snakker med mennesker som er syke og jeg spør om barndommen, så kommer det frem

Ble avvist, ble forulempet, dødsfall, misbruk, noe er det hos alle

Sånne ting lager sår i kroppen vår, vi går jo videre, men kroppen husker

 

 

Vi går i alarmberedskap 24 timer i døgnet

Kroppen skal passe på oss, den slapper ikke av

Vi skal prestere, vi skal være pene, vi skal være flinke, vi er aldri bra nok, vi blir ikke sett nok

Vi jager på for å få oppmerksomhet, tilbakemeldinger på at vi er gode nok

Men hjelper det , nei vi tror jo ikke på dem

Vi haster videre og inni oss er det stress, psykisk stress

Og så blir vi syke

Migrene, stoffkskifte, fibromyalgi, angst

Kroppen roper stopp stopp men stopper vi

Nei, vi skal opp og frem, vi må vise at vi duger

Se på meg ,se på meg, er jeg flink nok nå, er jeg pen nok

Vi durer videre

 

 

 

I tillegg har vi nå funnet ut av det med høysensitive hjerner

Det er hjerner som en av fem personer har

Det er hjerner som er veldig aktive

Sånne som min, som har så mange tanker i hodet at får jeg ikke skrevet dem ut, krangler de oppe i hodet

Det er en stor stressfaktor

Og jeg funderer nå på i min høysensitive hjerne, hvor stor prosent av oss som er syke, har en sånn hjerne

Vi vil nemlig som barn suge til oss alle følelser, alle opplevelser, som en svamp

Har vi da større sjanse for å bli syke og hva gjør vi med det

Jo, jeg tror det er noe vi kan gjøre for å bremse hele dette toget

Det vi ser nemlig er at nå har det gått en generasjon til

Nå er det eksplosjon av adhd barn, Asbergers, bipolare lidelser

Har vi tatt det indre stresset enda et steg lenger

Og hva gjør vi

 

 

Selvfølgelig er det mye vi kan gjøre, saken er sammensatt, og ikke alle faktorer kan vi påvirke

Men………….mye kan vi faktisk gjøre selv

Vi kan roe ned kroppen

Lær barna å kunne være stille, lær deg selv å være stille, uten stimuli,uten pc, radio, telefon

Mange barn blir stresset av å ikke ha telefonen på puta om natta

Lær de å leke uten at det er mye ståk og bråk av elektriske impulser

Selvfølgelig ikke hele dagen, det er jo umulig i dag, men i pauser

 

 

Lær å meditere, la kroppen få oaser i løpet av dagen, der den kan roe ned stresset

Avslappingsøvelser, pusteøvelser, medtasjon og healing

Healing er ypperlig for å roe kroppen ned

Alle har evnen til å heale, begynn å bruke den evnen, la barna lære det, det roer ned systemet helt

Kutt ned på sukkeret, sukker er gift for kroppen

Lag maten selv, hvis man vil, innser man at det tar ikke mye lenger tid enn ferdigmat

 

Jobb med deg selv

Lær deg selv at du er bra nok, du er vakker nok, du er verdifull, det er ingen andre enn deg selv som kan lære deg det

Du tror ikke på alle andre likevel, du må tro det selv

Det er så mange barn i dag som ikke tror godt om seg selv

Lær de å bruke tankene sine riktig, det er så viktig hva vi sier til oss selv, oppe i hodet vårt

Lær barna gode setninger og gjenta dem sammen med dem

Det vil både barn og voksne ha godt av

Legg fra deg ryggsekken fra barndommen

Legg fra deg dårlig samvittighet og skyldfølelse, det gagner deg rett og slett ikke

Det er sånne tanker som bryter ned kroppene våre og gjør oss syke

Nå vet jeg at mange sier, jo jeg hører dere i hodet mitt, …. det er ikke så enkelt skjønner du

Nei, det er ikke enkelt ,det er en prosess som tar tid

 

 

For meg er det så enkelt at vi ser at det vi gjør i dag, det funker ikke

Vi må gjøre noe annerledes

Vi kan ikke sitte med hendene i fanget og se på verden rundt oss og si at det er bare sånn

Vi må hver enkelt av oss, ta tak i oss selv

Det er nemlig i oss selv hemmeligheten ligger

Det er inni oss at lykken ligger

Flere og flere finner ut at jaget skaper ikke lykken

Det er vi som må lage vår egen lykke

Den ligger der og venter

Den er og kilden til god helse

I dag

 

Ja, nå ble det litt fredeligere i hodet, nå legger de seg litt til ro de tankene

Det ble litt bedre plass der

Kanskje poesien kan få litt rom igjen:)

 

12 kommentarer

Siste innlegg