ALLE HJERTER GLEDER SEG TIL JUL- ELLER GJØR DE IKKE DET

Det går mot jul igjen

Snart er det advent og ventetid

Julen er visst blitt årets viktigste begivenhet for veldig mange

Den krever ofte mer arbeidsinnsats enn om man feirer både konfirmasjon og bryllup

Jeg spør meg selv hvorfor

 

For alle de som er kristne, skjønner jeg jo at julen er viktig

Da er det jo julens glade budskap om at Jesus ble født som skal feires

Selv om jeg ikke tror Jesus var så innmari opptatt av julestasj og gaver og overflod

Hva med alle oss andre da, som ikke feirer julen for budskapets skyld men tar det som en vinterferie

 

Mange starter julegavehandelen etter sommerferien

Enda vi i dagens samfunn har mer enn nok de fleste av oss, ja så skal vi pøse på med enda mer til jul

Vi bytter penger med hverandre i stor stil

Før i tiden, da hadde vi jo så lite,  da var julen kjærkommen

Når jeg fikk en bok julaften, da var det en stor skatt for meg

I dag har de fleste barn og voksne så mye stasj at skuffer og skap er fulle

Spør du hva de ønsker seg til jul, ja da får du ofte svaret : Jeg vet ikke

For alle de som nok har mange ting de kunne ha ønsket seg, ja de har ikke råd, selv om det er jul

For dem blir det enda sårere, når vi andre lever i overflod

Det er ikke enkelt å ha lite  å rutte med i denne tiden,når alle andre fråtser

Det er vondt å  se at du ikke kan gi barna dine det andre unger ser på som en selvfølge

Men de er kanskje de eneste som fortsatt setter stor pris på det de da eventuelt får

Det er ikke til å stikke under en stol at de aller fleste er bortskjemt i dag, både barn og voksne

 

Julebaksten starter i oktober

Spiller visst ikke noen rolle om julekakene er tørre når julen kommer

Vi hamstrer inn, fyller kjøleskap og fryser, så vi nesten ikke får igjen dørene

Man skulle nok trodd at butikkene aldri åpner igjen

Vi kjøper godteri i kgvis, i tillegg til alle julekakene, enda vi spiser nå visst mer enn nok sukker resten av året

Ja, jeg synes selv den er deilig den følelsen av å fylle opp alle skap

Jeg fyller opp i takknemlighet over at jeg har mulighet til å kunne gjøre det

Omtrent som om det ikke er fullt resten av året også

Før i tiden var det enkelte ting vi kun spiste i julen

Bare det å få brus og mandariner og litt ekstra godteri, det var kjempestas

Hva er det igjen nå som er ordentlig stas

Julemiddagen kanskje

Eller har vi vært på så mange julebord og juleavslutninger at vi er lei julemat før julen kommer

Jeg er glad jeg er invitert på årsfest i januar

Det er godt å ha noe å se frem til over jul og, ikke ha alt før eller i julen

Det er mange familier der alle springer fra den ene juleavslutningen til den andre

Må vi ha avslutning på alle aktiviteter,  selv om  vi skal ha 14 dager ferie

Mange som jobber turnus,de har ikke mer fri enn de vanligvis har ellers i året, så de har ikke ferie en gang, bare noen tilmålte turnusdager

 Når man kommer så langt at  advent og ventetiden skal begynne da har mange allerede fått frem nissene og dandert dem rundt om i stuen

Man skal ha julegardiner, julehåndklær, julesengesett og alt skal opp tidligst mulig

Vi skal ikke vente lenger

Vi skal ha alt med en gang

Før i tiden tente man adventstaken første søndag i advent

Vi hadde lilla lys og var fornøyd med det, og så kunne juleforberedelsene begynne

Jeg husker enda hvor stor stas det var med julegateåpning når vinduene i butikkene ble avdekket og vi kunne gå rundt og kikke på utvalget av varer butikkene kunne vise til

Lille julaften, da pyntet vi til jul, vasket og ryddet og julefreden senker seg

Nå må man ta helgevasken opp til 6 ganger før julen er kommet

Og vi spiser Grandiosa til middag eller spiser brødskiver, for vi har ikke tid til å lage mat

Julegavehandelen tar vi like godt på internett som i butikk

Jeg mener ikke at alt var mye bedre før, men det er annerledes nå, og da er det kanskje på tide å tenke litt annerledes på julen og

Vi har et tilbud av varer vi før bare kunne drømme om og de fleste av oss har og penger nok til å bruke på disse varene

 

Er virkelig julaften og juledagene en så stor begivenhet at den må planlegges i flere måneder i forveien

Og koser vi oss så mye i julen som vi legger opp til

Ja, mange gjør nok det men det er nok like mange som sitter igjen med en flau smak i munnen og må leve på sparebluss til langt ut i februar

Hva er drivkraften vår

For alle som synes dette er koselig og vil at julen skal være hele mørketiden, ja da må de jo få lov til det

Det er jo opp til hver enkelt

Jeg lurer bare på hvorfor er det blitt sånn

 

Det er og utrolig mange som gruer seg til jul

Julen er en vond trigger for utrolig mange mennesker

Mange må være borte fra sine nærmeste i julen. og det kan være sårt når julen dreier seg om familie og felleskap

Mange har ingen å feire sammen med og skal sitte alene

Mange har kun vonde minner fra barndommens jul, og smerten etter disse har en tendens til å bli sterkere når julen nærmer seg igjen

Kroppen husker nemlig det du helst vil glemme

For de som har mistet noen som står dem nær, kan julen være vond, og de føler for å  flykte

Flere og flere gjør nettopp det, flykter fra julen

Man lar julestresset være igjen hjemme og drar på tur, noen på fjellet, andre til andre land og varmere strøk

 

Kanskje vi skulle alle reflektere litt over julen i år

Hva er det vi egentlig ønsker oss

Ønsker vi oss jul fra oktober til januar

Ønsker vi å reise bort

Ønsker vi å utsette nedvasken av huset til våren når vi kan lufte fra loft til kjeller

Hvordan ønsker vi at julen skal være

 

Er du stand til å lage din egen jul

En jul med tradisjoner som kun er dine

Juleforberedelser som ikke er preget av gammel vane, inngrodde tradisjoner eller et stress som gjør at mange blir syke i mellomjula når de endelig kan slappe av

Dine egne tradisjoner

Høres ikke det forlokkende ut

I dag

dw12dt
16 kommentarer
    1. Ha ha, nydelig og sant… Jeg elsker julen, og elsker tradisjonene rundt.. Men dette gave kjøret har tatt helt av ja… Prøver å være litt flinkere i år.. He he, vi får se.. Ha en fin kveld

    2. Skal man da ha dårlig samvittighet fordi man er vellykket og har jobbet hard for å tjene penger slik at man kan blant annet; kjøpe akkurat det andre ønsker seg i julegave da?
      Skjønner at jula ikke er like grei for alle, men synes ikke det er feil av de som har gode råd å faktisk kjøpe det de har lyst til, dem har jo jobbet for pengene sine, ikke bare fått dem i lomma.
      Dessuten, selv om noen julegaver er dyre, så er det jo ikke prisen man ønsker seg, det er jo evt. produktet, og hvis man har råd til å kjøpe dette til noen som ønsker seg det, så er det jo reaksjonen og gleden av å kunne gi noen det de ønsker seg som teller, ikke det at det man kjøpte var dyrt.
      Selv er jeg hverken rik eller fattig, jeg kan se noen av poengene dine at mange er bortskjemte og alt det der, men man kan ikke dra alle under en kam. Er forresten mange mennesker (både rike, fattige og middelklasse, som gir bort julegaver til veldedighet, eller gir penger til organisasjoner som kjøper inn).
      Har man jobba for pengene så er det opp til hver enkelt hva man bruker dem på,.
      Man skal tenke på andre, det er jeg enig i,. Men man skal ikke glemme seg selv og sine egne og måtte føle seg egoistisk og få dårlig samvittighet fordi man gir dyre gaver (eller gaver i det hele tatt) til hvem det enn måtte være,.

    3. Kamilla: Det er ikke noe i teksten i bloggen min som sier at du skal ha dårlig samvittighet, det står og der at alle må få feire julen akkurat som de ønsker. Det er bare mine tanker om hva jeg ser rundt meg, det er ikke noe annen føring enn at jeg spør hver enkelt om de feirer jul akkkurat som de ønsker seg, og gjør du det så er jo alt bra. Det står ikke i en eneste setning at du skal slutte å kjøpe noe eller gi bort alt til andre eller klare deg med mindre:)

    4. Jeg synes at det er trist når mennesker trekker verdien i penger over verdien av kjærlighet når det kommer til julen.
      Grunnen til at jeg Elsker julen, er at da jeg var liten, så var mamma en mester på å skape en magisk stemning, med gode minner, gode kaker, mye latter, god musikk, hun har alltid vært flink på å skape stemning, Å det er en følelse som jeg synes er godt å bruke til å glede meg over en ellers trist og kald vinter. Det er vel slik at det er mye derfor jeg er en skikkelig julealv,
      Å at det at jeg sliter med mange ting, nok gjør at jeg griper ekstra hardt om gode minner, for å puste inn livsglede i tunge tider. Er nok derfor jeg sliter sånn med at jeg ikke skal hjem i julen, siden jeg har hatt lange tunge stunder, å nå ekstra kunne trengt den gode varme følelsen av julen sammen med familie som jeg husker, å som gir så mye hjertevarme.
      Julen er forskjellig for alle mennesker. Å jeg synes julen er en fin tid til å tenke over nettop det den symboliserer, tusen julelys i mørket.
      En slags metafor, Samhold, gode ord, kjærlighet, ja hadde man vært like fokusert på sånne gode ting resten av året tror jeg livet hadde blitt bedre. Det er noe harmonisk, magisk og stemningsfylt med julen.
      Nå snakker jeg generelt her jeg skriver, for jeg vil ikke la mitt innlegg om tunge tider overskygge hva julen egentlig betyr for meg til vanlig.
      Det jeg synes er fint i julen er også at mange er flinke til å se de som har det vanskelig, samle inn og gi både penger, å lage arrangementer for dem som ikke har det like lett som en selv.
      Det er mange som faktisk blir bedre mennesker i julen, fordi man da ofte retter fokuset fra seg selv over på andre.
      Julehysteriet som du skriver om, når det blir tvang og bare stress, det er fjas, spør du meg… Stress er det mest fryktelige jeg kan tenke meg.:
      Men når man kan slappe av å føle på de magiske følelsene, å varme seg på alt det vakre med det, må jeg si at det er en alldeles nydelig tid. <3

    5. Lagde min egne juletradisjoner den dagen jeg flyttet hjemmenifra, og holder fast ved disse ennå.
      Og sier hvert år, at i år skal jeg starte tidlig med julegaver, men hvem er det som springer rundt som ei huggern høne helt oppunder jul? Jo det er meg det 🙂

    6. Da første barnet var et par år, bestemte jeg meg for å lage min egen juletradisjon, ville ikke ha stresset med selskap hit og dit hele julen. Det er kos med noen, men synes det er viktig å få slappe av og kose oss som familie også. Adventstiden, ventetiden leser vi mye mer, har en kalender med en liten bok for hver dag i desember som forteller hvorfor vi feirer jul.
      Jeg var en tid flink med å handle gaver tidlig, men i år har jeg ikke hatt mulighet til det. Her er ungene glad om de får en bukse eller om de får en leke, har også lært dem å tenke på de som ikke har det like godt som dem. Får brev fra fadderbarna i juletiden også og da får de høre litt av en forskjell fra hvordan de har det her. Leverte også pakker under treet til frelsesarmeen der vi bodde. Vet ikke om de gjør det her, men skal finne det ut nærmere jul.
      Er også av den som vil ha 13 dagers jul, for liker ikke å pakke ned alle lysene for det er så koselig:)
      Det er flott du deler dine tanker med oss, for kan nok fort bli en glemmer mange som ikke har det like godt i julen. Er utrolig mange barn, selv i Norge, som gruer seg til julen og det uten at noen kan hjelpe dem.

    7. fairystepsonthemoon: Ja, det har du rett i , det kan være en nydelig tid. Deilig at du kan varme deg på gode minner:) Jeg koser meg og med julen så jeg føler meg priviligert:) Det viktigste er at man finner sin måte å feire jul på så det blir best mulig for en selv. Kanskje du kan lage en ekstra vri i år når du ikke skal feire hjemme?

    8. Julen ble jo feiret før kristendommen kom til landet også, i form av vinterblot fordi solen snudde. Jeg er ikke kristen, men feirer julen – for uansett grunn, synes jeg vi har lov til å lage oss et lyspunkt i mørketiden. Jeg liker julen, men da i den formen “min” jul har, altså rolig og koselig, uten stress, og uten ukesvis med forberedelser. Handelsstandens jul derimot, synes jeg er et stress!

    9. Ideatroll: Jeg synes alle må få feire julen akkurat som de har lyst til og jeg liker den og, men jeg vil heller ikke ha stresset så jeg velger bort akkurat det:) Å lage sin egen jul på sine premisser er viktig ja:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg