Som et pisket skinn, jager jeg han rundt

Det er mange gamle uttrykk som faller bort.

En bjørnetjeneste, foreksempel.

Nå i dag tror de unge at det betyr at noen gjør en en stor tjeneste, men slik er det jo ikke.

En bjørnetjeneste er «tjeneste» med negative konsekvenser, egentlig en ikke-tjeneste. Ordet henspiller på en fabel av franskmannen Jean de La Fontaine (1621–1695). Fabelen forteller om en bjørn som ville jage ei flue fra sin herres nese med en stein, men kom i skade for å knuse herrens hode.

 

Her i huset jages gubben rundt som et pisket skinn.

som et pisket skinn
(på en travel, heseblesende måte)
Han kom hjem fredag og det ble lagt frem arbeidsliste.
Og nå er han i gang.
Gardinene har kommet opp.
Adventstjerna kom faktisk opp allerede forrige helg.
Det gjorde han på eget initiativ, for jeg husket ikke på det.
Nå kjøres roboten på kjellergulvene.
Det piska skinnet har bært den ned og trykt på clean.
Det andre “skinnet” har funnet plassen sin.
Mens jeg har vært på shopping.

Posthentingssko.
Ja jeg er så livredd for å falle.
Hva gjør jeg hvis jeg blir sittende her og ikke klarer å gå.
Jeg er jo mye alene hjemme.
Og knærne er ikke akkurat tipp topp.
Jeg ble anbefalt Rieker med pigger som kan tas ut og inn, etter behov.
Jeg er så misunnelig på alle med adventskalender så jeg kjøpte min egen.
Men jeg ble litt skuffet.
Det er jo bare noen plastbur.
Ikke datoer, ikke egentlig pakker, kun vanlige trøfler.
De er jo ikke nummerert, så jeg kan jo finne på å spise alle.
Nå er vi halvveis til jul, så da blir det en hver dag til oss begge.
Nei, dette var ikke riktig adventskalender.
Til neste år må jeg lage meg en.
Jeg er jo så glemsk at hvis jeg pakker inn 24 gaver i november, vil jeg ikke huske hva det er i dem, når desember kommer.
Nei nå må jeg piske skinnet ned og flytte roboten.
Fyttirakkern hvor travel den julestria er.
ps.
Men det var bare jeg som måtte ha det inn med teskje.
Ei venninne, tjeneren, ja det er jo jobben hennes, fortalte meg at jeg måtte ikke ta ut eska, for der var numrene.
Jeg kastet jo eska i papirinnsamlingen jeg.
Ærlig talt, det burde hun fortalt meg før.
Hun burde jo ha såpass med sjette sans at hun skjønte at jeg kom til å kjøpe en sånn og ikke hadde i til å åpne den riktig.
Ja og så shoppet jeg julegave til han da, stakkars gubbe.
Må jo oppmuntre han litt.
I dag
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg