Sarah Jio, Alle blomstene i Paris

Sarah Jio, Alle blomstene i Paris

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Sarah Jios bøker er elsket av mange. Type underholdningsbøker av den lettleste typen.

Hun har hatt noen jeg har likt godt og jeg har derfor fortsatt å lese henne og jeg ser drøssevis av gode omtaler, også av denne, Alle blomstene i Paris.

Det kan nok hende jeg leser flere av Jio, har blant annet en i hylla, men for meg går det mot nedprioritering.

Jeg var rimelig skuffet etter boken der hun havnet på en øde øy, på en cruiseutflukt som er bare idioti, i forhold til hvordan det er på en virkelig cruiseutflukt, der sikkerheten står i høysetet,  drakk vann som hadde stått stillestående i en båt i dagesvis,  sammen med en mann som ikke ble eldre.

Alle blomstene i Paris, hadde et plott som kunne vært utgangspunktet til noe veldig bra, men igjen blir det for lettvint. For meg blir det som en skolestil. Språket er for enkelt, løsningene tatt ut av luften, lite realistisk og alvorlige problemstillinger blir enkelt forklart. Hun klarer ikke å formidle så jeg tror på det.

Jeg elskeren sjangeren underholdningsbøker, jeg gjør det, men de må være bra skrevet og de må være realistiske, hvis ikke faller jeg av.

Men for all del, jeg har sett kun gode omtaler, så la ikke meg skremme deg fra å lese den, som sagt plottet var bra nok det og liker du denne type bøker, faller nok også denne i smak.

 

 

 

Alle blomstene i Paris skildrer to kvinner skilt av tiden, men forent gjennom byen Paris og sjokkerende hemmeligheter.

Caroline våkner opp på et sykehus i Paris uten å huske noen ting. Hun får vite at hun i årevis har levd alene i en stor leilighet i Rue Cler. Sakte begynner hukommelsen å vende tilbake, og hun har vage minner om en mann og et lite barn. Et gryende vennskap med en kokk på en restaurant i nærheten får tankene bort fra fortiden.

I det nazi-okkuperte Paris forsøker en ung enke ved navn Céline å skape et nytt liv. Hun jobber i farens blomsterbutikk og håper å finne kjærligheten på ny. Så oppdager en tysk offiser hennes jødiske bakgrunn, og Céline blir tvunget til å spille et farlig spill for å sikre tryggheten til sine nærmeste. Men når hennes verste frykt blir virkelig, må hun slåss for å redde den personen hun elsker høyest: datteren.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg