Så gøy! Jeg dukker ned i det ukjente. Du skal få bli med.

I mange, mange år har jeg hatt disse to posene stående.

Jeg har utsatt og utsatt å gå gjennom dem.

Nå skal dere få være med på avdukingen.

Hva som skjuler seg, vet jeg ikke.

Hvor mange blogginnlegg vet jeg heller ikke.

Posene inneholder brev og papirer fra en tante.

Ting vi tok vare på, når vi tømte leiligheten hennes.

Sammen med dere lesere, skal jeg innlegg etter innlegg, se igjennom

Så får vi se om det blir spennende lenge eller om det er gjort i fei.

 

Det første var ihvertfall veldig gøy.

Magasinet Aktuell 23. mai 1953.

Nå håper jeg at det er ok å dele bilder fra magasinet.

Forhåpentligvis kommer ingen og straffer meg for manglende tillatelse.

 

 

Reklamene er jo nesten det festligste av alt. Kr 2,50 – 40,- rabatt for handlende. Fra 8 toner tom 96.

 

 

Dette innlegger vier jeg de kongelige. Først Prins Harald som her konfirmeres. 10.mai 1953

 

Kanskje fikk han moped i konfirmasjonsgave?

 

Resten av innlegget blir bilder fra bryllupet til prinsesse Ragnhild.

Som dere ser er redaksjonen veldig stolt av hvor raskt de hadde fått dekket bryllupet.

Og å få ut reportasjeserie dagen etter, i 1953, ja, det er bra.

Som dere også ser, holder redaksjonen kontakt med kommisjonæren, i en rubrikk i magasinet.

Neste nummer vil derimot bli 36 timer forsinket, for da er det reportasje fra kroningen i England. Det går jeg ut fra er når Dronning Margrete ble kronet. Ja, der var vel ikke digitalt den gangen, hihi. Tenk på forskjeller i måter å arbeide på. I dag er det bare å trykke på en tast og vi er der. Tror dere de kunne drømme om hvordan det skulle bli? Neppe.

 

 

 

Tilbake til det celebre bryllupet. Bryllupet er nok årsaken til at akkurat dette nummeret av Aktuell ble gjemt på.

 

Kronprins Olav og Kronprinsesse Märtha ankommer kirken. Kronprinsessen meget elegant i gråblå brokade. Ja fargebilder var nok ikke i bruk på den tiden.

 

Det var nok mange med brylcreme i det bryllupet. Ja det er jo blitt moderne igjen, bare i en litt annen versjon.

 

 

Kong Haakon oh prinsesse Ingeborg av Sverige.

 

 

Det lykkelige brudeparet kommer ut.

 

Her fotografert sammen med brudens far, Kong Haakon.

 

Og etterhvert kom jo barna. Da måtte de ha den nyeste modellen av barnevogn. Årets nyhet. En helårsmodell, kombi barne- og sportsvogn.

Når jeg ser disse bildene, hører jeg oppleseren i filmavisen inni hodet mitt.

Morsomt.

Det kommer et innlegg til fra Aktuell nummer 11, 23.mai 1953.

Og så skal vi se hva mer som skjuler seg i posene.

Det blir ikke

I dag

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg