Nei og nei, det vil jeg ikke enda


Jeg forlater Isfjorden igjen, på vei til bokhandelmøte i Trondheim, Gyldendal forlag.

 

Litt regn denne dagen, men det går bra,

Toget mitt er jo innstilt og de har satt inn et nytt.

Vi har derfor ikke setenummer.

Jeg finner meg tilfeldig et sete og oppdager at det var dette setet jeg opprinnelig skulle ha.

Utsikten blir så som så.

Fjellene gjemmer seg i dag.

Der bak er Trolltindene.

Men det er noe som ikke vises på bildene.

Nemlig at det er nysnø i fjellene.

Ingen bønn om nåde, nå er vi på vei mot vinter enda en gang.

Men denne vinteren blir forhåpentligvis annerledes for meg, for jeg får en pensjonist i hus.

Derfor trenger jeg ikke bekymre meg for snømåking og bilkjøring slik det har vært i alle år.

Vi blir også 6 uker på reisefot i varmere land.

 

Ikke alle vet at her nedenfor Trolltindene er det mange vikingegraver som er fredet.

 

I går kjøpte jeg Toogoodtogo pk hos Hvelvet og fikk niste på turen. Nydelige lomper med kylling og bacon og i tillegg en ciabatta som jeg kan spise til lunsj. Ikke verst det for kr 49,-

 

 

Dalen med elva Rauma, ble dannet når isen trekte seg tilbake etter en av de mange istidene vi har hatt.

Jeg tror ikke de kalte det klimakrise den gangen.

Jeg vet ikke om det var mennesker på jorda heller når Raumadalen ble skapt.

 

 

Fårikålet og lammefrikassén har kommet ned fra fjellet.

 

Angående miljø.

Her renner Vermafossen, vakker og hvit?

Ser du den?

Nei, den er neddemt. Tørr. Kraftverk.

I dag vil man ha alt over på strøm.

Ok, den strømmen må lages av noe.

Til det trengs det kraftverk eller vindmøller.

Det siste vil ikke folk ha.

Men er dette bedre?

Dette er også inngrep i naturen.

Vi kan ikke bare rope opp om at alt skal gå på strøm for det er logisk at da må noe annet lide.

I Norge er det elbiler overalt, men drar du til andre land, da er det færre eller ingen.

Tenk når hele verden skal ha elbiler.

Og når det blir mangel på strøm, blir strømprisene skyhøye.

Vi lager gass. Men den selger vi ut av landet.

Ja ut av landet sender vi jo strøm i massevis.

Støre signerte jo langsidig avtale med Tyskland om strøm til få øre pr kw, mange år.

I tillegg vil vi ikke ha plast, men trær.

Det tar ganske mange år før et tre blir stort nok.

Etterhvert vil det bli papirmangel.

Dessuten er det ikke så veldig miljøvennlig å lage papir heller.

Kanskje har vi bruk for oljen fortsatt?

 

Heldigvis renner Rauma fortsatt vakker og fin.

 

Fra Bjorli blir det bedre vær.

Det er ofte slik, regn i dalen, fint når du kommer høyere opp.

 

 

Nå sitter jeg her på Dombås og funderer på så mye.

Buss for tog for de som skal til Lillehammer og videre til Oslo.

Bru på Ringebu tatt av flom.

På meg virker det som om mange tror vi kan stoppe klimaet fra å endre seg.

Det er faktisk helt umulig.

Øyer har dukket opp, øyer forsvinner, storflom eller tørke og varmebølge,  kontinenter er blitt skilt, jordskjelv og vulkaner, daler er blitt lagd, istider kommer og går.

Nå tror mennesket at dette kan stoppes.

I tillegg skal vi ta vare på alle dyrearter slik de er i dag.

De får ikke lov til å utvikle seg slik de gjorde før.

Jeg tror vi må innrette oss til det beste etter hva klimaet bringer oss.

Stoppe det fra endring er umulig, men få bukt med forurensing, selvfølgelig.

Da må vi begynne med de land som fortsatt forurenser noe enormt.

Og la oss ta med de som må jobbe i miljøskadelige omgivelser for å skaffe oss rike det vi ønsker oss, til en billig penge.

Vi må se utenfor vår egen nesetipp.

Tenker jeg her jeg sitter og glor og bruker strøm.

I dag

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg