Lar du noen bruke deg

 

Lar du noen bruke deg

Av og til blir vi så engasjert

Ja, jeg blir ihvertfall det

Når noe er diskutert som opptar meg

Da høyner jeg stemmen og hiver meg inn i diskusjonen

Men………………….

Jeg gjør det på en annen måte enn før

For det første er jeg ofte forsiktig med å påstå noe jeg ikke vet

Jeg bruker, jeg tror, jeg mener, slik jeg ser det,  Med min tro, osv

Jeg sitter nemlig ikke bestandig på sannheten

 

En annen ting jeg er svært oppmerksom på, er om jeg ser meg selv ærlig

Hvilken agenda ligger det bak det jeg gjør

Hva er jeg egentlig ute etter å oppnå og hvorfor

Hvorfor er jeg med i denne diskusjonen

Ofte kan jeg møte meg selv i døra

Det kan være skrekkelig ubehagelig og jeg kan bli litt sur

Ja, sur på meg selv altså

Var nå dette så lurt da, fru Tror du vet bedre enn alle andre,  ja meg selv ja

Veldig ofte har vi nemlig en tendens til ikke å se hva vi selv gjør

Foreksempel hvis jeg klager til noen om at de baktaler meg

Ja, da baktaler jeg den som gjorde det, for å fortelle at denne baktaler meg

Kanskje bruker jeg stygge ord også

Er jeg da noe bedre enn den andre, skal tro

Sukk, nei jeg er ikke det

 

Hvis jeg er uenig med noen, spør jeg meg også , om jeg prøver å overbevise dem om at jeg har riktig

Ja, sukk, må innrømme der også, at jeg går i den fellen

Men jeg vet at jeg egentlig, ønsker  å få belyst flere sider

Det er det som er å diskutere

Ikke prakke på noen min mening fordi jeg innbiller meg at jeg er den som vet best

Det hender seg faktisk at jeg lærer en hel del ved å lytte til de som har en annen mening

 

En annen ting jeg også er litt obs på, er om jeg taler for noen andre enn meg selv

Ja, barn, dyr og de som ikke kan snakke for seg, trenger talerør

Men voksne oppegående mennesker

Hender det seg at noen drar meg med i sin krig, sitt drama

Glemmer jeg at det er noe de skal lære, at ved å blande meg inn,  tar jeg fra dem ansvaret

Hvordan skal de lære å se seg selv hvis jeg tar over dramaet for dem

Hvordan skal de lære å stå opp for seg selv, når jeg går imellom

Hvis de sender meg i krigen og bruker meg som et skjold, de selv kan gjemme seg bak

Og det jeg har opplevd, er at jeg ble dolket i ryggen selv, av den jeg liksom stod i fronten for å forsvare

Hvis man møter motstand, ja da vil den som sendte meg, være fri fra alle anklager

Så der står jeg betuttet tilbake og lurer på hva i svarten gjorde jeg dette for

Vedkommende som var i læring, lærte bare å skubbe ansvaret over på meg

Og jeg kan ikke skylde på vedkommende, jeg gjorde det frivillig

Jeg hadde skylapper på og så ikke hvordan jeg lot meg bruke

Tåpelig ja, innrømmer det, derfor er jeg nå forsiktig med å krige for andre

Møter du drama, ja da er det noe du skal lære, så da må du ta læringen selv

Alt handler om å se seg selv

Ærlig og uten maske, men du verden hvor vanskelig det kan være

I dag

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg