Kjære vene hvor du maser!!

 

Noen ganger maser jeg fælt.

Ja det vil nok mange skrive under på.

At jeg maser på dem ja.

Men jeg maser jaggu på meg selv også.

Nå måtte jeg slutte å fjase med de fbspillene mine og komme i arbeid.

Ja men kjære deg, du er jo ikke nødt til å skrive blogg, sier du kanskje.

Du er ikke nødt til å lage bokpresentasjoner?

Jo, det er jeg absolutt nødt til.

Hvorfor?

Jo fordi jeg må ha bra innhold i dagen.

Jeg må få brukt meg selv.

Derfor er det viktig.

Svært viktig.

Begynner man å sluntre unna, da blir det tyngre å komme i gang igjen.

Det gir meg jobbfølelse og den følelsen gjør godt.

 

 

I dag blir det lite matlaging.

Dag 3 i dietten.

Denne gangen er det lett.

Forrige gang var jeg grenseløst sulten hele uka.

Denne uka har jeg nesten ikke vært sulten.

Selv om jeg i utgangspunktet var slapp, har jeg ikke blitt verre.

Det går strålende.

Jeg flyttet litt på ingrediensene i dag også, gjør 4 måltider til tre.

Siste måltidet skulle være paprika, oliven og noe nøtter eller noe.

Det gidder jeg ikke så jeg flytter paprikaen til middag, dropper oliven.

Og gleeeeeeder meg til de knekkebrødene til kvelds.

Husker jeg nesten siklet forrige gang, for det var så godt.

Mange av disse rettene vokser i munnen min og jeg må true de ned.

Derfor skal jeg lage wok av grønnsakene til middag, istedetfor å bake de i ovnen.

De jeg ovnsbakte i går, var ikke god.

Jeg kunne prøvd AirFryer kanskje.

hmmm, tenke litt.

 

Siste julebok skal ha omtale.

Så skal jeg samle de i en blogg i morgen.

 

Snakket med forlaget Press nå, som ville sende meg to bøker jeg gleder meg sykt til.

Jeg er så glad i Stafansson. Han er spesiell. Det ergrer meg at jeg har bøker av han i hylla jeg enda ikke har fått lest. Jeg tror jeg har kjøpt nesten alle de eldre utgavene.

 

Fra omslaget:En mor prøver å lære sin syv år gamle sønn Yellow Submarine på munnspill, men hun dør og forsvinner inn i mørket, inn i stillheten. Noen måneder senere blir Beatles oppløst. Igjen sitter en liten gutt med enormt tomrom i livet. En distansert og alkoholisert far gjør ikke dette enklere.

.Vi møter gutten senere i livet som en middelaldrende forfatter i en park i London. Han lurer på om han skal gå bort til åtti år gamle Paul McCartney, som sitter under et eiketre like bortenfor ham. Problemet er bare at forfatteren stadig vekk blir forstyrret av fortiden.

Frodige fortellinger rammer inn en personlig, sår og morsom barndomsskildring, der gutten med nysgjerrighet og innsikt plukker barnetroen fra hverandre. Jón Kalman Stefánsson viser nok en gang hvorfor han regnes som en av Islands viktigste nålevende forfattere, og er blitt en favoritt blant lesere og kritikere både i hjemlandet og internasjonalt.

 

Fra omslaget:Har krigen et kvinnelig ansikt? Eller et ansikt i det hele tatt?

Skyggekongen er en storslått episk roman som kaster lys over de kvinnelige soldatene som er utelatt fra den afrikanske og europeiske historiefortellingen.
Etiopia, 1935. Ungjenta Hirut har nylig mistet begge foreldrene og strever med å finne sin plass som hushjelp hos Kidane, offiser i keiser Haile Selassies hær, og hans kone Aster. Mussolinis styrker nærmer seg, og Kidane skynder seg å mobilisere sine beste menn før italienerne invaderer. Hirut befinner seg brått i en verden av tyveri og vold, av svik og voldsomt sinne.
Idet krigen begynner for alvor, lengter Hirut, Aster og de andre kvinnene etter å gjøre noe mer enn å pleie de syke og begrave de døde. Når de dårlig utstyrte etiopierne taper slag etter slag og keiser Haile Selassie til slutt drar i eksil, kommer Hirut opp med en plan for å opprettholde kampmoralen – og inspirerer andre kvinner til å ta til våpen mot italienerne.

 

Jeg fikk melding fra Entur i dag.

Sist jeg var på togtur, var det lite informasjon.

Nå er dette fikset.

Nå har jeg fått bestilt reise til Oslo lufthavn i januar og nå sender de jaggu det ut melding om at jeg har fått et annet sete.

Flotte greier.

Ja ikke at det spiller noen rolle hvilke sete jeg har, men at de informerer når det er endring.

 

Og husk å aldri åpne linker dere får på sms eller Mail.

En venn av meg ble lurt på Instagram om at hun måtte identifisere seg med en kode, for noen hadde prøvd å stjele kontoen hennes.

Hun så gjorde og vips var kontoen hacket, instakontoen ja.

Heldigvis fikk hun den lett tilbake, når hun rapporterte det.

Får du melding om endring, bank, nav, posten, hva som helst, gå inn på rett nettside og gjør endringer der.

Aldri klikk på linker og oppgi koder til noe som helst.

Og ha tofaktorpålogging på Facebook.

Da må man inn med en kode hvis man prøver å logge seg på og du vil få beskjed.

Det var dagens tale.

Nå må jeg jobbe med bokpresentasjoner.

Ja, det må jeg selv om jeg ikke må det.

I dag

 

ps. Sjokoladebildet øverst, lurer du på det? Det var bare jeg som åpnet skuffen for å se på skåla fra helga og kunne slå fast at jeg finnes ikke fristet til å avbryte dietten. Heldigvis kvittet jeg meg med sukkeravhengighet for flere år siden.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg