Jeg kunne ikke ha det sånn

 

Er målet ditt at alle skal like deg, da har du en utfordring

Jeg kan garantere deg at du vil aldri nå målet ditt.

Jeg prøvde i over 40 år, men jeg mislyktes

 

Jeg kan virke kritisk og belærende

Jeg er direkte og frittalende og uten filter

Jeg sier det som kommer til meg

Hvis jeg skal filtrere det jeg skal si, da er det ikke meg du får

Jeg prøvde som sagt i årevis å endre meg

Hver gang jeg møtte nye mennesker, presenterte jeg meg med at jeg er Mariann, jeg kan virke kritisk og belærende men det er godt ment.

Tror dere det hjalp? Nei

 

Igjen og igjen fikk jeg kritikk

Jeg gråt og jeg gråt for jeg ville jo bare være snill

Jeg ville være alles venn

Men det gikk ikke, jeg fikk det bare ikke til

Så en dag kom to av mine nære venner hjem til meg

De ville jeg skulle endre meg

Jeg måtte ikke være så kritisk

Og jeg gråt og sa at jeg har jo fortalt dere at jeg er sånn

Dette er den jeg er

 

Ja, nå var tiden inne til at jeg måtte endre meg

De dro igjen og jeg gråt og gråt

Enda en gang har det skjedd

Jeg er ikke bra nok

Men så kom innsikten

Hvor lenge skal jeg prøve å endre meg så jeg blir bra nok?

Det vil jo aldri skje

Jeg vil bare bli mer og mer ulykkelig

Vil jeg ha det slik resten av livet?

Nei

 

Jeg kunne ikke ha det sånn

Det forstod jeg

Derfor var det på tide å gå videre

Alene

Og med det tok jeg første steget til å bli meg selv

 

Var det fort gjort

Nei så langt i fra

Det tar tid men første steget var tatt

Først måtte jeg bli kjent med meg selv

Den jeg egentlig er

Så måtte jeg lære meg å være mer synlig som den jeg er

Jeg måtte vise meg frem

Lære meg å se meg selv uten å gremmes

Det tar også tid

Men nå ser jeg selv at når jeg nå tar bilder av meg selv, så tillater jeg meg å stråle mer

Det er slutt på å gjemme seg

Jeg er meg

Ta meg som jeg er

Eller velg meg bort

 

3 kommentarer
    1. Veldig fint dikt <3 Gikk i gjennom (gjør det kanskje fortsatt) den samme prosessen for ikke så ALT for lenge siden.

      Gikk rundt i årevis og ikke skjønte hvorfor ingen virkelig KJENTE meg, og hvorfor alle skulle belære meg om alt hele tida.

      Og så innså jeg at 1), jeg har aldri lært å sette grenser for meg sjøl, og 2), jeg følte meg som en dritt hver gang jeg ikke passa inn i den formen jeg trodde jeg skulle være i.

      Det er en vanskelig, skummel og langtekkelig prosess. Men du verden så befriende det er å kunne være seg sjøl uten unnskyldninger etterpå. Og det fine er, at de som ikke kan akseptere deg sånn som du er – de forsvinner. Iostedet begynner de VIRKELIGE vennene å komme nærmere. DET. Er en uvurderlig skatt, det <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg