Jeg gjør det selv om det ikke gagner meg.

I dag får dere bildet av giraff-klokken min.

Denne klokken er jeg glad i.

Den henger på lese/healingrommet.

Typisk meg å velge noe sånt rart, fremfor noe stilig.

Så hva vil jeg si inspirert av denne klokken?

For å være helt ærlig, aner jeg ikke i det jeg starter å skrive.

Jeg vet bare at noe skal skrives med klokken som utgangspunkt.

 

Klokker viser tiden.

I det bildet blir tatt, viser klokken 18.44 eller 6.44

Ja? Hva så, sier du vel?

Det er bare det at klokken har stoppet.

Det er da jeg legger merke til hvor mange ganger jeg ser på den i løpet av en dag.

Jeg vet at den ikke viser tiden riktig, likevel ser jeg på den, for å se hva klokken er.

Igjen og igjen hele dagen.

Det har jeg gjort nå i flere dager.

Jeg ser på den, fordi det er et mønster i hjernen min.

En vane/uvane som gjør at jeg handler automatisk.

Jeg gjør det selv om det ikke gagner meg.

Jeg får jo ikke vite hva klokken er, selv om jeg ser på den.

Likevel når jeg å gjøre det, før hjernen forteller meg at det er bortkastet.

 

Ja, da er vi nok inne på det som skulle være tema i dag.

Tankemønstre som ikke gagner oss.

Hvor mange slike mønstre har du programmert i hjernen din?

Tanker og handlinger som kommer automatisk, fordi de er innlært.

Med klokken, blir jeg gjort oppmerksom på at den viser feil, i det jeg ser opp.

Det gjør du ikke med innøvde mønstre om deg selv.

Men også kan det gjelde i møte med andre mennesker.

Hvor mange ganger tror du at du tenker og handler etter mønstre du har lagret i årevis.

Så innlærte er de tankene at du manøvrerer deg automatisk til nye.

Du suger dem til deg fordi det skjer automatisk.

Du er ikke bra nok, ikke pen nok, ikke flink nok, du har uflaks, du vil få kritikk.

Eller hva med dine holdninger til dine medmennesker?

Rekken av negative tanker som går i loop inni deg, kan være endeløs.

Og alt skjer automatisk.

Du tenker ikke over det.

Ikke før klokken stoppen og du blir gjort oppmerksom på det.

Moralen er: Stopp klokka i hjernen, sett i nye batterier og tenk nye, mer positive tanker, som gagner deg bedre.

I dag

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg