Hvem sin hånd kan det være

 

 

Det er som om dagene forsvinner

Jeg begynner på mandag for så å finne ut at det er fredag

Jeg begynner på en måned, noen dager etter, går den mot slutten og vips er jeg midt inne en ny

Endelig er det vår, nei der for sommeren avgårde uten at jeg helt fikk tak i den og så er det høst igjen

Bare høsten og vinteren føles veldig lang

Energien synker, man subber føttene avgårde

Man fyrer i ovnen og lengter etter godstolen ute på balkongen

Og der var man i gang igjen

Er det dette som er livet skal tro

 

Jeg ser på denne hånda

Hvem er det den tilhører

Den tilhører nok en gammel dame

Det kan ikke være meg

Når ble i så fall jeg så gammel

Huden er da helt skrukkete

Det er som om den er større enn kroppen den skal pakke inn

Når var det dette skjedde skal tro

Var det en av de dagene som gikk så fort at jeg ikke fikk telt den

 

Når jeg jobbet på butikk og solgte sølvbryllupskort, da var de som feiret sølvbryllup gamle

De var veldig gamle, skrukkete og grå og trett av livet

Det var ihvertfall slik jeg så det på den tiden

Det er over tretti år siden

Man så annerledes på det da

Det var den tiden da uken hadde syv dager og man følte det var et år mellom hver helg

Slik er det ikke nå

Etter å ha vært kjærestepar i 41 år, er ikke sølvbryllup noe som betyr noe lenger

Det var bare en dag som er forbigått og glemt

En dag før i tiden når barna var små, den kunne være veldig lang

Man var så sliten at man følte det aldri ble kveld så man kunne få hvile litt

Nå består dagen kun av morgen og kveld

Det er ihvertfall sånn det føles

 

Øyeblikket derimot

Det har fått større betydning i takt med at huden har slått krøll på seg

Øyeblikkene kan være magiske

De kan føles lange og betydningsfulle

De kan være en nytelse vi ikke visste om den gangen når tiden gikk sakte og årene var lange

Nå er vi så takknemlig for å nyte nuet, øyeblikkene akkurat nå

Ja det er nesten så vi teller dem, når de er gode ihvertfall

Da putter vi de inn i hjertene våre og lagrer dem

For hjertet vårt husker om hjernen vår har glemt de

Enda har vi noe håndgripelig å ty til

Vi har dagen, akkurat nå

I dag

 

 

 

 

8 kommentarer

Siste innlegg