Hva skulle jeg vel da gjort?

 

Dette er en tung tid for mange.

Lyset er viktig for oss og fravær av det, tuller med hjernen vår.

De destruktive tankene får utfolde seg.

Jeg får mange meldinger for tiden,  fra de som sliter.

 

Vi er litt molefonken pus og jeg også.

Vi sutrer litt når matfar igjen forsvinner på jobb.

Men jeg sier til pus at det er opp til oss å greie å skape dagen god.

Vi kan ramse opp alt vi har å være takknemlig for.

Tutta sier mjau og vil inn på badet, for det er ingen som fyrer på stua.

Hun sover hele dagen.

Det kan ikke jeg gjøre og ikke vil jeg heller.

 

Nei, jeg må ta tak og lovprise alt jeg kan gjøre.

Men hva ville jeg vært uten Lillasjel, bøker og blogg?

Noen dager vil jeg ikke blogge og ikke lese, ingenting frister, jeg er sur og grinete.

Vel, da må jeg bare.

Noen sier at det er ikke jo ikke noe du må, du gjør det jo helt frivillig.

Det er feil.

Jeg må.

Jeg må for ikke å falle ned i tiltaksløshet.

Derfor er det ekstra viktig de dagene en ikke har lyst.

Ekstremt viktig.

Begynner en å sluntre unna, da er det kjørt.

Det blir vanskelig å komme tilbake.

Sånn er det med alt vi gjør, til og med det vi liker.

 

Strikking foreksempel.

Jeg strikket veldig mye i årevis.

Så kom iPad i hus og strikkingen ble lagt til side.

Hva skjer da, jo, jeg har ikke lyst til å strikke lenger.

Jeg har ikke strikket på flere år.

Så kommer det et lite barnebarn til verden, en pike, og bestemor vil strikke kjole.

Nå er kjolen ferdig og jeg kjenner igjen gleden av å skape noe.

https://www.raumagarn.no/

Jeg dro på Rauma ullvare og kjøpte ny strikking, en dress hun kan bruke til høsten.

Nå koser jeg meg med å strikke igjen.

 

Det er -10 ute i dag.

I går truet jeg meg ut med restavfallsdunken.

Og jeg hengte opp klær ute.

I dag måtte jeg ut igjen og hente dunken ned igjen og ta inn post.

Ingen bøker i dag, bare avis og reklame.

En slik liten luftetur, er nok til å løfte humøret litt, når en har kommet inn igjen.

Jeg kledde godt på meg.

 

 

 

Vel, deler av kroppen ihverfall.

Bra jeg ikke traff naboen, for jeg kunne nok ikke vært så lenge ute med bare legger.

Bedre enn å isbade sier jeg, for det ville jeg nok aldri greid.

Nå er det gjort, godstolen har jeg funnet igjen.

 

I dag skal jeg føre regnskap.

Nå må jeg ta tak i det.

Jeg tror jeg må ha en livesending på Lillasjel i kveld.

Det er lenge siden jeg har hatt gratis meditasjon og healing.

Jeg skal lage en favorittbøker 22 blogg.

Det skal jeg gjøre nå med en gang, så den er klar for posting i ettermiddag.

Men først legge ut på Lillasjel om Livesending.

Hvis jeg ikke gjør det, da lurer jeg meg unna.

Har jeg publisert, ja da forplikter det.

Slik jobber jeg hardt hver eneste dag for å holde humøret oppe og skape dagene så gode som mulig.

 

Finn dine ting som gir deg glede.

Følelsen av glede, skaper nemlig lykkehormoner.

Gjør ting du koser deg med.

Skriv en liste over det du er takknemlig for.

Gjerne en liste der du nevner gode minner.

Er du kreativ, ja da bruker du kreativiteten din, også når du ikke har lyst.

Dette for å holde deg i gang.

Sett deg ikke ned og fokuser på alt som er galt.

La deg ikke trekke ned i humør av det andre sier og gjør.

Ha fokus på deg selv og det du kan gjøre for å skape gode kjemiske reaksjoner i din hjerne.

Det er jobben din å skape din dag best mulig.

I dag

 

Og er det for tungt og du ikke greier det, søk hjelp. Det finnes en hjelpetelefon du kan ringe gratis, døgnet rundt.

https://mentalhelse.no/fa-hjelp/hjelpetelefonen

tlf 116123

 

 

 

6 kommentarer
    1. Januar kan nok være en veldig tung tid for mange av oss, først kaster vi ut jula med alle de gode fargene og lysene. I tillegg til at det fortsatt blir tidlig mørkt. Jeg pleier alltid å bli litt deppa i begynnelsen av et nytt år, men i år har jeg ikke kjent på den følelsen i det hele tatt. Det er så godt. Vinja (katten min) sover en del hun også, og for det meste på sengen min. Håper du får en god tirsdag, klem 🤗

    2. Kjenner til vinterdepresjon. Det starter for meg i november, men lyslampe og en tur til Kanariøyene i desember hjelper godt. Før var det skikkelig ille. Klinisk. Tror også endring av kostholdet gjorde det bedre, har ikke vært like ille i år og i fjor.
      Jeg gjør mye av det samme som deg, lytter til kroppen, og orker jeg ikke gjøre annet. så har jeg i alle fall datamaskina, bøker og blogging, surfe på nett, SoMe, unngår det som kjører meg mer ned.
      De siste dagene har jeg ryddet litt i eposter, og annet administrativt, bestilt en reise tik Kreta, chattet med VING i dag for å endre noe,- sånne ting. Vurderer noen kurs, men må være svært nøysom i 2023, så jeg tror jeg kutter ut det, og heller legger penger i å reise . Var så heldig med et kupp hos VING, fikk en VING Solo på Sunprime til 2000 kr i rabatt. Pluss en fri kupong til å handle på taxfreeshoppen på 500,-. Slikt gjør meg glad:) Må ha noe å se frem til.
      Og så blir jeg glad av å gjøre et bra kjøp:)
      Skal selge unna noe ting og tang her, på FB og Finn, men det krever en del energi av meg, men det er mer tid utover til å pusle med sånt.
      Gikk ut med søpla i dag jeg og, må ta meg på tak, men den var full og luktet, haha..

    3. Veldig klokt det du sier, Mariann. Skal tenke på det når jeg har en dårlig dag! Jeg har ikke vært så flink til å gjøre det jeg vet jeg burde for at dagen skal bli bra, men jeg jobber med saken… 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg