Her skifter det jaggu det fort

Ja som dere vet, har jeg en tjener.

Ihvertfall innimellom.

Han stikker nemlig av på jobb og kanskje er det bra.

Ja, for det skifter fort fra tjener til trener.

Han serverer kaffe i øyeblikket og jeg aner fred og ingen fare, men før det er tomt i koppen, har det snudd og jeg hører: hvor skal vi i dag.

 

 

Nå har jeg skiftet på senger og lagt sammen en diger haug håndklær og akkurat fått satt rævva nedpå.

Jeg nådde til og med å lese noen sider.

Jeg har nemlig en bok som må leses ut i dag, hvis ikke går den i oppløsning.

Hysj, ikke si det til han, det er bare sånn jeg prøver å lure han med, når jeg vil ha fred.

 

I dag skal vi til Marstein, sier jeg.

Vi forlater Isfjorden og vender nesa mot min barndomsdal. Det er bare 2 mil.

 

Du kjenner vel igjen Romsdalshorn fra alle Kompani Lauritzen episodene?

 

Bispen øverst, så kongen og Dronninga. Der oppe er veien til Trollstigen.

Trolltindene, bestandig like majestetiske.

Til venstre, ved foten av fjellene har min familie hytte. Der var jeg mye når jeg var barn.

Massssssssse laks og ørret i Rauma elv den gangen.

Jeg må prøve å få tatt meg en tur dit igjen.

Da må vi over elven.

 

 

Har du sett filmen Gulltransporten?

Her er en av stasjonene det ble filmet fra.

Og det er vel her Tom Cruise skal komme seilende ned, etter at han har hoppet utfor et fjell på Hellesylt.

Det blir nok spektakulært.

 

Og så er vi ved dagens mål. Horgheim.

Dette er nesten mitt andre hjem.

Her var jeg mye som barn.

Horgheim gjestgiveri het det en gang i tiden.

Min tante Alma, ble gift med Anders Horgheim. Jarle, deres sønn, mitt søskenbarn, og hans kone Jorunn, ble som en tante og onkel for meg.

Det er herfra jeg har minner om hjemmebakt flatbrød.

Her fikk jeg ispinner og grillpølser og de hadde tv. Vi hadde ikke tv før jeg var nesten 14 år.

Hos dem så jeg Flipper og Skippy og mere til.

Den dag i dag liker jeg Gilde grillpølser, stekt, spist med brødskive til, og litt ketsjup å duppe i.

Som liten pike stod jeg og sønnen deres oppstilt pent og pyntelig og tok imot cruiseturistene, som kom opp hit for å ta bilde av fjellene.

Vi var slu og holdt gjerne blomster eller en kattepus i hendene og var nok ganske så bedårende.

Da vanket det godterier og penger og gud bedre det var jo stas.

Sikkert hekta på cruise allerede da jeg.

Mange gode minner har jeg fra Horgheim.

Tom Cruise parkerte helikopteret sitt her, når de filmet.

På andre siden av elven her, gjorde de mange av togstuntene, der de sloss på toppen av togvogner.

 

 

Og bestandig like koselig å besøke Jorunn.

Jorunn og Jarle var faktisk med på vårt første cruise, med ss Norway, 12 dager, fra Oslo.

Jeg husker også at jeg fikk være med på mange bilturer sammen med dem.

Bil hadde heller ikke vi, når jeg var liten.

Pappa hadde motorsykkel, og jeg husker han kjørte meg til Åndalsnes, for å besøke tanten min.

Jeg satt bak på sykkelen.

Ja, det var tider det.

Når jeg skulle til barnevakta, kom jeg syklende langs hovedveien på trehjulsykkel.

Og jeg var gjerne barnevakt for tre barn, der den eldste var like gammel som meg.

Han hadde to mindre søsken.

Hadde det vært i dag, ville vel barnevernet kommet og hentet oss.

Men sånn var det, helt vanlig.

Ja, da ble det et koselig møte igjen.

I dag

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg