Er du en av de som står i fare for å møte veggen

 

 

Er du en av de som står i fare for å møte veggen?

Å møte veggen, er blitt et vanlig uttrykk i dag.

At kroppen bryter sammen fysisk eller psykisk,  fordi den ikke greier mer.

Den blir utmattet.

Da er det ikke bare å hvile litt, så blir man i form igjen.

Da trenger kroppen lenger tid til å restituere seg.

Det kan være ulike grunner til at dette skjer.

 

Noen tar på seg stadig nye gjøremål

De henger i strikken hele tiden.

De tror at alt er avhengig av dem.

Ofte er det en snill pike/snill gutt som sitter inni en.

Bare jeg er aktiv nok, så blir det bra.

Er jeg flink, blir jeg sett og verdsatt.

De blir avhengig av følelsen av å være uerstattelig.

De er redd for senke farten, for da vil de ikke være bra nok lenger.

De tenker ikke sånn om andre.

Nei, ofte er de veldig opptatt av å passe på at andre har det bra.

De ser bare ikke sin egen verdi.

Er du en av de, så tenk deg nøye om.

Kjenn etter inni deg hva du føler.

 

 

Langvarig sykdom kan føre til utmattelse.

Gjentatte infeksjoner, kan gjøre at immunforsvaret bryter sammen.

Kroppen blir plutselig til et gammelt batteri, som tar dårlig lading.

Kreftbehandling med stråling og cellegift, er tøffe tak for kroppen.

Noen har konstante smerter de lever med, noe som er svært utmattende i  lengden.

Indre stress er en faktor som kan utløse mange alvorlige sykdommer

Kanskje har de ikke så mange jern i ilden, men de har tanker som er nedbrytende.

Det kan være personer som er mye usikker og bekymret.

Noen strever med ikke å føle seg bra nok, at de ikke gjør nok.

Noen er redd for aldringstegn, for at de ikke skal greie like mye som før eller at de skal bli alene.

De får ikke sove om natten, de finner ikke hvilen de har behov for.

Symptomene kan være mange, årsakene bak kan være mange.

Ofte bærer vi på hendelser og følelser fra barndommer, som vi ikke har fått kastet.

 

 

Analyser litt ditt eget liv.

Er du i faresonen?

Greier du i så fall å se det?

Jeg fikk en øvelse av en venn, som førte til at jeg bestemte meg for å søke ufør.

Da hadde jeg allerede blitt anbefalt det av både lege og nav, men jeg holdt igjen.

Jeg ville prøve mer og prøve mer, enda kroppen så tydelig sa at nå er det nok.

Hos meg var det ikke for mye arbeid, men en kropp som var utmattet etter utallige infeksjoner.

Likevel var ønsket så stort hos meg om å få være i arbeid, at jeg stadig var i arbeidsutprøving.

Håpet om å bli friskere var der og jeg ønsket ikke å gi meg.

Da fikk jeg denne øvelsen.

 

Se for deg en kurv.

Den kurven er ditt liv.

Hva renner ut av den kurven?

Hva er det i livet ditt som gjør at du er sliten?

Hva er det som tapper deg for energi.

Gi deg litt tid til å tenke over dette.

Observer hva du gjør, skriv det gjerne ned.

For meg var det enkelt.

Kurven min hadde ikke bunn, alt rant rett gjennom.

 

 

Se så for deg hva du fyller opp i kurven din, som gir deg hvile og ny energi.

Hva gir deg glede og hva gir deg ro.

Hvilken prosentfordeling er det mellom det du fyller på og det som renner ut.

Kanskje er du glad i alt du holder på med.

Det kan være lystbetont, selv om det er utmattende.

Ta deg noen minutter hver dag og se for deg kurven din.

Ta de grep du må for å beholde helsen din.

I dag

12 kommentarer

Siste innlegg