Det har vært en revolusjon

Pus og jeg gikk fornøyd ut i dag.

Endelig stille og mulig å sitte ute, riktignok med teppe, men det er ok.

Frøkenen var fornøyd.

 

 

Jeg er også fornøyd, ihvertfall litt.

Jeg er nemlig ajour med regnskapet mitt.

Nå er regnskapet mitt bittelite, men det må gjøres.

Ajour ut juni. Hurra.

 

Jeg har også sjekket inn på cruise.

Det er lenge til vi drar, men godt alt som er gjort.

Det tok meg 5 minutter.

Det har vært en revolusjon når det gjelder reise.

De siste gangene har vi ikke en gang behøvd billett.

De scannet passet, det er det eneste.

Og ansiktsgjenkjenning brukes mer og mer.

Cruiselivet er også helt endret.

Det er slutt på formelle aftener, du kler deg stort sett som du vil.

Eneste er, ikke shorts for herrer i restaurant om kvelden, ikke singlet eller flipfloper.

Går du på buffet, har du på deg det du ønsker.

Før fikk vi en tykk konvolutt i posten med billett,  så begynte vi å skrive ut selv og nå vet jeg nesten ikke om jeg gidder å skrive ut noe.

Kanskje flyreferansen og reservasjonsnummer.

Men alt er jo på Mail eller app, så egentlig ikke nødvendig.

Men liker å vite at jeg har full kontroll.

Til og med bilde lastes opp fra hjemme.

Det vi må gjøre før vi får gå ombord, er å fylle ut helseattest, på app.

At vi ikke har feber eller kaster opp.

Og livbåtøvelser er en saga blott.

Før måtte vi møte med livvest og stod ute til alle var kommet og krysset av, og høre på tale fra kapteinen.

Nå må vi se video i app, slik som på fly og så må vi møte opp ved livbåtstasjon så de får krysse av at vi vet hvor det er.

 

Det vi har bestilt av utflukter finner vi i app-en.

Dagsplanen er ikke kommet enda med alle aktivitetene som foregår.

Noen sier de vurderer en rolig ferie og derfor cruise og da ler jeg godt.

Blir det ikke kjedelig ombord på den båten hele tiden?

Kjedelig, brøler jeg nesten.

På en vanlig sydenferie, våkner du på samme sted hver dag.

Her er du i nye byer og land, hver dag.

I tillegg har du aktiviteter for enhver smak, for små og store, hele dagen igjennom.

 

Denne gangen skal jeg på sushikurs

Det har jeg ventet på, for kursene stoppet når Coronaen kom.

Dette er på første sjødag.

Vi har to dager i sjøen denne gangen.

Det blir neppe slik at vi når å kjede oss.

Vi skal på utflukt til Firenze en av dagene og en guidet spasertur i Marseille en annen dag.

Skal se over utfluktene nå om det er noe annet som frister.

Det er jo også blitt lettvint.

Man blar i utfluktene i ro og fred hjemme og bestiller med et tastetrykk.

Før måtte vi lese om de etter å ha kommet ombord og bestille der.

 

Men enda noen dager til ferie.

Jeg er rastløs og da er en fantastisk bok, god å ha.

Dette er en slik bok du ikke greier å legge fra deg.

Du finner den i kiosker og dagligvare i sommer, i tillegg til bokhandelen.

Men den er gripende og ikke for de sarteste.

Handler om ei som drar som sykepleier i Vietnamkrigen.

 

Nå regner det igjen.

Typisk sommer 14-16 grader og regn.

 

Og gjett hvem som har stukket av.

Her sitter jeg alene og glor.

Pensjonisten, hvor er han?

Nei, han dro ut klokka 7 og jeg vet ikke når han er tilbake.

I dag

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg