Det fredfulle mennesket, hvem er det

 

Det fredfulle mennesket, hvem er det

Er det du

Er det meg

Er det noe du søker

Jeg søker

Jeg ønsker å bli et fredfullt menneske

Jeg ønsker meg fred i hjertet mitt

Jeg ønsker meg fred i sjelen

Jeg er på vei dit

Er jeg fremme

Nei, jeg er på veien dit

Det er en fin vei å gå på, veien til det fredfulle mennesket

Det mennesket du er ment til å vræe

Det mennesket du er inni deg

Det er godt å være det mennesket

 

Jeg er ikke fremme enda

Kanskje kommer jeg ikke helt dit heller

Men jeg har kommet langt

Jeg ser at alt som skjer meg, er utfordringer jeg har lært av

Utfordringer som kan virke unødvendige, men som likevel former meg til den jeg skal være

Når man først slutter å klandre verden for det som skjer rundt en, da får man det bedre inni seg

Jeg ser også kraften jeg har i mine egne tanker

Tankens kraft kan skape revolusjon i eget hode

Det kommer ingen gjerning, uten en tanke først

Ingen kan bestemme hvilke tanker vi skal ha i hodet vårt

Det er vi som skal være sjefen der

Hvis vi ikke er det, må vi ta tak og finne ut hvordan vi kan bli det

Så er det å lære å tenke med hjertet istedenfor med hodet

Hodet er så lettlurt

Hjertet snakker sjelens språk, det kan ikke lures

Det du vet inni deg, det er det riktige å følge

Følger du hjertets røst, da er det ikke noe vondt i deg, hjertet snakker det godes sak

Lær deg å glede deg over de små lykkelige øyeblikk i livet, vent ikke bestandig på det store

Legger man sammen de mange små drypp, kan det bli et stort hav av glede

De dryppene skaper og mirakler i egen kropp

 

Sakte, men sikkert skjønner du at du må legge engstelse og frykt bak deg på veien

Det gagner deg ikke

Det spenner bare ben under deg og forhindrer den fremgangen du ønsker deg

Fortiden har du heller ikke bruk for

Den får du rett og slett ikke gjort noe med

Er det ting i nåtiden du føler er en strid, må du ordne opp i det

Man må kaste steinene ut av ryggsekken man bærer på

Da er det heller ingen vits i å legge i nye underveis

Man går ikke gjennom livet uten å møte motgang

De tøffe dagene må man igjennom

Det er ingen som blir spart for de

Har vi funnet fred i sjelen, kan vi lettere tråkle oss igjennom hindringene

Selv de som virker umulig å forsere

Sakte men sikkert, millimeter for millimeter, krafser vi og graver, krabber og kryper til vi får stor nok åpning så vi ihvertfall kan smyge oss videre

Kanskje blir veien ikke like bred, men vi kommer oss frem på et vis

Med på veien har vi da en innsikt om at når vi har gjort det vi kan, kan vi ikke mer gjøre

 

Vi må slutte fred med våre medmennesker

Vi kan ikke kreve mer av dem heller enn vi gjør av oss selv

Ingen klarer å gjøre alt perfekt

Ingen er feilfrie

Nå er vi på vei til å finne fred med oss selv

Fred i sjelen

Da kan vi senke skuldrene og nyte livet på en helt annen måte enn vi gjorde før

Vi kan starte å leve det livet vi ønsker oss

Et liv som et fredfullt menneske

I dag

Følg Lillasjel på facebook.  https://www.facebook.com/Lillasjel

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg