Der datt det ned en teori

Det datt ned i hodet mitt en teori.

Dette er helse igjen, for kategorien Bli frisk prosjekt.

Jeg må skrive ned det jeg tenker og bruker bloggen som en form for dagbok.

Er det uinteressant, da er det bare å droppe å lese.

 

Jeg er sikker på at jeg har sekundær hemokromatose pga for mye insulin, i sikkert 20 år.

Jeg har også fettlever.

Hva som kom først og sist, ja det vet jeg ikke.

Hemokromatose betyr at jeg har mye jern i blodet.

Det er problematisk for levera og går ut over andre organer.

Nå har jeg skrevet mye om dette før og kan ikke gjenta alt.

Det står mer her:

https://lillasjel.blogg.no/frustrert-og-fortvilt-men-likevel-optimistisk-med-koffertene-pakket.html

 

Nå har jeg fått lov å tappe blod annenhver måned.

Jeg har nå ventet til symptomene har blitt verre, men det skal jeg slutte med.

For de kommer og på grunn av det, gikk det opp et lys her i godstolen.

Teorien datt ned i hodet og husk…… Det kan være veldig feil. Jeg er ingen lege.

 

Symptomene som kommer først er at jeg plutselig  begynner å gjespe.

Jeg ser på klokka. Den er ni på kvelden.

Jeg legger meg tidlig, sover i 10 timer og dagen etter likedan, gjerne med en dubb midt på dagen i tillegg.

Så blir jeg akutt veldig sliten.

Deretter begynner leddsmertene ytterst i fingre og tær.

Etter flere dager, kommer flere, litt varierende.

Svettelukt, trykk bak øynene, lett hodepine, hudkløe, hjertebank og hjertet hopper.

Dette er sporadiske men de forsvinner etter tapping, noen med en gang, noen etter noen dager.

 

Men så….

Jeg har vært så forundret over at jeg har vært så stresset i det siste.

Superstresset selv om jeg har vært hjemme.

Og i dag falt svaret ned.

Alle symptomene har vært her en stund og jeg skal tappe i dag.

 

Jeg tror….legger vekt på tror

Fordi ferritinet nå er for høy, stresser organene i kroppen.

Deriblant binyrene som da vil produsere mer kortisol, stresshormon.

Da blir det hele logisk og gir meg svaret på hvorfor alle prøvene var forverret i vår, selv etter 3 diettrunder.

Ferritinet var kanskje for høyt.

Derfor gikk jeg ikke ned nå under siste diett slik jeg har gjort de tidligere rundene.

Stress etter reise og dårlig kosthold og kun tre uker  imellom diettene, i tillegg.

Når stresset stiger i kroppen, da stiger insulinet og da produseres mer fett.

 

Absolutt alt i kroppen henger sammen.

For å bli frisk, eller friskere, må jeg forstå disse forbindelsene.

Derfor skriver jeg de ned.

Og jeg skal lufte de for både fastlege og stoffskiftelege.

Kan det være slik det henger sammen?

Nå skal jeg tappe annenhver måned og så evaluere til våren.

Og jeg føler jeg er på riktig vei.

Utmattelsen jeg har hatt i en årrekke, er på vei til å trekke seg tilbake, jeg er bedre.

Jeg har lært mye om indre stress av psykomotorisk fysioterapeut.

Steg for steg blir jeg friskere.

Nå får jeg også en vinter med mye varme og bevegelse.

Jeg tror jeg er på riktig vei.

I dag

4 kommentarer
        1. Så bra <3 Dr. Li har jobbet i legemiddelindustrien men blitt kjent for sin forskning og resultater med hvordan mat kan helbrede. Han har gitt ut masse bøker og jeg er en fan av han og hans tilnæring til en sunn syklus med god mat for kroppen 🙂

          1. Jeg følger min indre stemme jeg når det gjelder kosthold, føler det funker. Men jeg har de femdagers diettene som jeg prøver ut nå. Googlet han og der blir nok for omfattende for meg. 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg