Celebrity Edge, Australia, Jan 24, dag 21, siste sjødag

 

Ja nå nærmer det seg slutten her.

 

 

I går mens vi spiste middag, forlot vi siste havn for denne gang.

Det er mye som skiller cruise fra en vanlig sydentur.

Når du er på cruise, pakker du ut kofferten og så blir du fraktet fra sted til sted.

Du slipper å organisere noe som helst hvis du ikke ønsker det.

Her går vi fra land uten at vi merker at skipet beveger seg.

Denne turen har det vært noe sjø. Det har vi merket veldig lite til i Middelhavet.

Maten på celebrity cruises er svært variert og god.

Man kan ikke forvente det samme hos alle selskap.

I dag var det scampitårm til lunsj.

Og kaker, både med og uten sukker.

 

 

Det er ulike foredrag hver dag.

I dag fortalte kapteinen diverse fra Edge.

Han var den første kapteinen på dette skipet.

 

Edge er 306 meter

Han sa at den nye baugen, som er bredere, gjør at skipet går bedre i vannet og bruker 20% mindre drivstoff. Noen som selvsagt gjør den rimeligere i drift, men også er bra for miljøet.

Det er resirkulering ombord. Det er nulltoleranse for å kaste noe på sjøen. Det eneste de kaster, er matrester som males opp og dumpes langt ute. Og vann fra bassenget.
Ferskvann lager de selv. I Brisbane måtte de nå kjøpe vann,  siden syklonen hadde forurenset sjøen så mye at de ikke kunne bruke det vannet, men vanligvis er de selvforsynt.

Alt gjøres for å drifte skipene så grønt som overhode er mulig.

 

Stabilisatorer på 6 meter sørger for at skipet ikke ruller. Dette gjør skipet roligere for oss passasjerer men også mer økonomisk i drift, som igjen er bedre for miljøet.

 

Magic carpet ble konstruert fordi de ønsket noe helt nytt som ingen skip hadde fra før. Dette de en flyttbar bar som de også bruker som landgang. Når den flyttes er det ikke folk ombord, for da stilles det helt andre krav til sikkerhet.

Han fortalte hvordan de forholder seg til værrapporten og  nøye overvåker situasjonen til enhver tid. Denne turen ble havnene byttet på for at de skulle unngå stormer. Han fortalte også en del om hvordan de jobbet før i forhold til nå, med dagens datateknologi.

Han sa at losene som kom ombord ikke hadde den overordnede myndighet men de var viktige for de var eksperter på de lokale farvannene og havnene.

Han fortalte litt om hvilke utstyr de brukte på broen.

Hvor mange som er på vakt på broen til enhver tid. De har tre overvåkningsnivåer, grønt, gult, rødt. Broen bemannes etter om de er ute på åpent hav, om de er nærme land eller legger til kai.

De har en vaktordning på turnuser a 4 timer på vakt, 8 timer hvile.

 

Alvorlig i går kveld ser jeg.

 

Carpaccio er en av de beste forrettene jeg får.
I går fikk vi også Butter chicken igjen, noe som var nam.

 

Nå er siste middag spist. Fruen er grenseløst sliten, for for henne er slik ferie hard jobbing. Folk og aktivitet rundt meg fra 7~tiden om morgenen til jeg klarer å lure med meg gubben til sengs om kvelden, det er tøffe tak. Han er jo oppe i seks-tiden og kunne vært på farten til midnatt.

Nå er koffertene pakket, men vi er ikke helt ferdig med turen. I morgen klokka 7 drar vi på tur til the blue mountains, 7 timers tur, før flyplassen.

Flyet går ikke før 10 om kvelden, skrekk og gru. 14 timer til Dubai og så Oslo, og så tog hjem.

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg