Bruk briller ved behov, så du ser bedre

Se på disse to bildene.

Det øverste er tatt med iPaden, det nederste med telefon, begge uten blitz.

Nå tenker du kanskje jeg skal snakke om fotografering?

Nei, du kjenner meg vel bedre enn så?

 

Med en gang jeg så disse bildene, tenkte jeg at vi må se godt for å se hele bildet.

Se hva det dreier seg om.

I utgangspunktet her var det en gjenglemt caps som søker eieren.

Men spørsmålet er når du ser noe, om du ser alt tydelig.

Eller kan du bare skimte detaljer og så gjetter du resten?

Er du villig til å se situasjonen nøytralt og objektivt?

Eller tolker du ut fra hva du tror du ser og danner deg en mening ut fra egen erfaring?

 

Og greier du å se deg selv klart?

Hva du gjør og hva du sier?

Er du objektiv nok der.

Ta bare vaksinedebatten som herjer.

Begge parter skjeller ut den andre parten og forteller dem hvor hjernedøde de er.

Og begge parter føler seg tråkket på og lite respektert.

Ja kanskje må de ta ta på briller og se bedre at de oppfører seg ganske likt.

Slik er det ofte, ikke bare i denne saken.

 

Du hører at noen har snakket bak ryggen din.

Du går til en venninne og snakker om den personen.

Ja, hallo da gjør du selv, akkurat det samme.

Jeg har aldri forstått dette med hevn på samme måte.

Du slår meg, det synes jeg er feil.

Da kan jeg slå deg.

Ja, men da er det jo helt likt.

Hva hvis du heller så litt mer objektivt på det og prøvde å løse det på en annen måte.

 

Ja det er tusen slik eksempler.

Ikke vær så snar til å dømme andre, for kanskje gjør du det samme selv.

Bruk et bedre kamera som lyser opp skyggene.

Det gjorde jeg.

I dag

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg