Bokblogger- ubetalt jobb

 

Bokblogger- ubetalt jobb

Jeg er bokblogger.

De som følger meg på Lillasjel, vet det.

De som kjenner meg real life, vet det også.

Vi bokbloggere har en lidenskap for bøker.

Vi er hekta på bøker, totalt avhengig.

Vi lever og ånder for litteratur.

Vi skriver om bøker, vi prater om bøker.

Vi elsker å inspirere andre til å lese, til å oppdage den magiske verdenen som finnes mellom to permer.

Møter du meg og nevner at du liker å lese, ja da starter du maskinen og jeg prater på innpust og utpust om titler og forfattere.

Ser du meg i det jeg skal passere en bokhandel så ser du at det er som om en magnetisk kraft drar i meg.

I og med at jeg har dusinvis  i hylla jeg enda ikke har lest, prøver jeg å motstå kraften bokhandelen har på meg, men like ofte må jeg bare inn.

Jeg ser og jeg lukter og jeg føler og så må jeg bare ha den og den og den, for ikke å snakke om den, for den har jeg tenkt på så lenge at jeg burde lese.

 

Nå nærmer det seg månedens slutt og begynnelse.

Da bruker jeg flere timer på å skrive om de jeg skal lese neste måned og de jeg har lest denne måneden.

Mange kan ikke fordra oss bokbloggere.

De tror visst vi tjener penger på bloggingen, at vi blir rik hvis de åpner linken.

Det er ingen som betaler oss for å lese.

Den eneste betalingen vi får er at noen forlag gir oss bøker vi kan lese hvis vi vil.

Men tro du meg at vi bruker nok mye mer penger på bøker i løpet av året enn de fleste andre.

Mange låner også bøkene de skriver om på biblioteket.

Bloggmotstanderne gjør hva de kan for å kaste oss ut av bokgruppene. Det føles ihvertfall sånn til tider.

Tenk at de som er i en gruppe der bøker fremmes, ikke liker at vi skriver om bøkene.

Jeg skriver bestandig hva boken handler om og hva jeg synes om boka, over linken.

Da er de ikke nødt til å åpne den, hvis de ikke vil lese mer.

Likevel er ikke det nok.

De vil ikke se at linken er der.

De klarer ikke å bla forbi uten å irritere seg.

Og de kaster ut mange beskyldninger som slett ikke er sanne.

At vi bokbloggere bare bryr oss om klikk.

At vi ikke er interessert i annet enn det vi selv skriver.

Det er jo slett ikke sant.

Vi som blogger bøker er av de som bruker mest tid på å lese andres omtaler fordi vi elsker å bli inspirert.

Selv har jeg kjøpt utallige bøker på grunn av andres omtaler, slett ikke bare fra andre bokbloggere.

De som forteller hva de har lest inspirerer meg til å lese.

Jeg håper derfor det kan være rom for både oss som liker å ha med mye informasjon og de som har med lite.

Ofte har jeg med bilder jeg finner på Internett og annen informasjon, da trenger jeg plass til å skrive.

Alle som kjenner meg vet at få ord er ikke en karakteristikk som passer meg.

 

I dag kom en helt ny bok i posten.

Jeg fryder meg over å se det står Lillasjel i adressen.

 

 

Det er jo meg det. Min blogg og min side på Facebook.

Karin Fossums nyeste, Bakom synger døden, var den som kom i dag.

Men akkurat nå leser jeg Jan Mehlums første krim om Sven Foyn, gitt ut første gang i 1996.

For det er også tull at vi bloggere kun leser nye bøker.

Men jeg må nok innrømme at nye bøker, akkurat utgitt, er spennende.

Det er mulig å skrive seg på liste på biblioteket så man får låne de før noen andre.

E-bøker kan man også låne.

Frode Eie Larsen

Myriam, Anne Lise og meg med ryggen til.

 

Nå i juli hadde jeg en magisk opplevelse. Det vises på bildet hvor fornøyd jeg er. Du ser det på smilet.

Myriam Bjerkli, forfatter og forlagssjef i Forlagshuset i Vestfold inviterte til lunsj, sammen med forfatter Frode Eie Larsen.

Bildet: Med meg var også Anne Lise Johannessen. Hun skriver også om bøker, på sin hjemmeside, Hverdagsnett.

Myriam ga ut den tredje boken i det hun kaller Kodaltrilogien, Djevrlens yngel, tidligere i år.

Frode Eie Larsen kommer med ny krim til høsten, Så blir det kaldt.

Å få sitte der og skravle om bøker sammen med de som skaper bøker, ja det er jo rene julaften.

Og at de tar seg tid til det midt i ferien når forlaget egentlig er stengt, det gjør at man blir varm om hjertet.

Jeg ville jo nesten finne meg en sovepose og slå meg ned der.

Tenk å ligge der om natten, omringet av alle bøkene.

Ja jeg forstår at ikke alle kan forstå denne lidenskapen for bøkene.

Men at de føler for å svartmale meg og prøve å motarbeide meg, nei det klarer jeg ikke å forstå.

La meg få lov til å fortsette min ubetalte jobb uten at du må kritisere meg.

Betalingen min er gleden jeg har når jeg leser, når jeg kjenner det kribler i meg av forventning når jeg ser boken.

La meg heller få inspirere deg til å lese.

Å lese bøker er nemlig bra for både den mentale helsen vår og input til hjernen for å holde den aktiv.

Nå må jeg avslutte skrivingen for jeg må lese ut Gylne tider av Jan Mehlum. (fått av en bokvenn)

I dag

 

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil å dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Jeg kan ikke skjønne at det skal være så veldig ille, at noen blogger om bøker? Det handler jo om interesser. Jeg for eksempel, går aldri inn og leser sportsblogger. Det finnes ikke interessant. Men jeg respekterer jo at bloggene finnes, for det er jo en interesse som mange deler.
      Hvorfor skal alltid noen klage? Det skjønner ikke jeg. Fei for egen dør, vil jeg heller si når noen setter i gang et hylekor.
      Alltid kjekt å se hva du har lest.
      Og Jan Mehlum er en av mine norske favoritter. Men jeg har ikke lest denne du leser her.

      1. Dette er den første i serien. Du er ikke interessert i fotball men de som klager er interessert i bøker, de vil bare ikke at det skal være mulig å klikke på en link. De vil ha kun bilde og tekst. Det er ikke enkelt å forstå hva som egentlig er forskjellen, hvorfor de lar seg irritere, men de klager og ofte høres klagerne ut dom om de er flertallet og blir lyttet til og føyd. Det burde være rom for alle typer bokomtaler i en interessegruppe for bøker. Men jeg slutter ikke å blogge og i de fleste gruppene er blogg ok heldigvis. 🙂

        1. Ja, det er da bedre å lese et blogginnlegg enn å skumlese gjennom en lang bildetekst. Det synes i alle fall jeg 🙂
          Men heldigvis er de fleste gruppene bra for bloggere og da ja 🙂

    2. Synes det er flott jeg, for jeg liker å lese omtaler om bøker, og har tipset min mor om bøker du har skrevet om. Selv har jeg nå sendt e-post til de største forlagene for å spørre om jeg kan anmelde kokebøker, lese og teste, helt gratis, hvis de sender meg bøker. Meeeen, har ikke fått noe svar da, og sendte ikke med adresse…..burde jeg det kanskje? Uansett, bokbloggere er god inspirasjon!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg