Klarer du å holde på en hemmelighet?

 

Klarer du å holde på en hemmelighet?

Eller må du bare dele den med noen?

Jeg ser litt på Farmen om dagen. men blir litt lei av intriger.

Samtidig er det fascinerende å se hvordan vi mennesker blir, når vi blir innestengt sammen.

Her er det om å gjøre å skape seg allianser og stå igjen med premien til slutt.

Ingen av dem klarer å holde på en hemmelighet.

De bare må dele den med noen.

De klarer heller ikke å se seg selv.

De blir så såret, når de føler noen dolker dem i ryggen ved å fortelle hemmeligheten deres videre.

De ser ikke at de selv nettopp har gjort det samme.

Nå er det nok litt spesielt, siden de er i en spesiell situasjon.

Men akkurat slik er ofte vi mennesker.

Vi ser ikke det vi selv gjør, bare det de andre gjør.

 

Derfor kan vi nok alle gå i oss selv litt.

Tenke litt over hvordan vi selv er, når vi kritiserer andre.

Veldig ofte gjør vi nettopp det samme selv.

Du har akkurat fortalt en venn noe som var veldig hemmelig, som bare dere to skulle vite.

Og i neste omgang hører du det tilbake fra en annen.

Du blir veldig skuffet og sint over denne vennen og glemmer at det var du selv som startet.

Det gjelder ikke bare hemmeligheter.

 

Vi kan ta nettrollene som kaster uti seg eder og galle over andre mennesker.

De ser slett ikke hvordan de selv er.

De skjeller ut alle og ser ikke at de selv oppfører seg helt utilgivelig.

De som deltar i diskusjoner og går til personangrep fordi de selv føler seg angrepet.

De som er sinte på dem som utnytter systemet, for så selv å snyte på skatten.

De som mobber mobberen.

Listen er altfor lang til at jeg kan ta den her.

 

Ofte tar jeg meg selv i å være akkurat slik jeg kritiserer andre for å være.

Situasjonen kan være annerledes, men handlingen er likevel den samme.

Da sier jeg til meg selv, at hvem er jeg som kan kaste stein, når jeg sitter selv i glasshus.

Jeg er ikke noe bedre enn noen andre, så hvordan kan jeg kritisere dem.

Hvis du har fått vite noe som er hemmelig for noen andre, så si det ikke videre.

Neste gang du blir sint på noen og vil overhøvle dem, tenk først over om du har rent bort selv.

Hvis ikke, kan du si det på en penere måte og med mer forståelse.

Og gjerne innrømme at du har gjort samme feil selv.

Da blir ordene dine mest sannsynlig mottatt på en bedre måte.

Alt starter med deg selv

I dag

 

4 kommentarer
    1. Tja, jo..men om et barn får deg til å love og ikke fortelle noe, du lover og sverger, “kors på halsen”, og så fortalte barnet deg hemmeligheten sin; at NN bedrev seksuelt misbruk av ungen..
      Noen ganger må nok hemmeligheter avsløres på en eller annen måte. Ingen regel uten unntak.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg