Guden, Jørgen Jæger

Jørgen Jæger er en av Norges mest leste krimforfattere. Guden er bok nummer 10 med lensmann Ole Vik, selv om herr Vik ikke har hovedrollen i etterforsknigen i denne boken. Jeg likte komplottet i starten der de ansatte på lensmannskontoret blir sperret inne før skudd-dramaet begynner. Det er mye som foregår i boken og det liker jeg.

Dette er faktisk min første Jørgen Jæger bok, selv om det står 4 av de tidligere bøkene, i bokhylla og venter. Jeg var derfor veldig spent.  Men jeg henger meg litt opp i detaljer, jeg er nå en gang en irriterende leser på den måten. Noe kan jeg sluke rått, om det er aldri så lite realistisk, mens andre ting irriterer meg, som Reka og hans datter. Det ble altfor urealistisk for meg, han kunne vært jobbet litt mer med.  Det blir også litt rart at så mye skal foregå på et sted som akkurat er stort nok til å få bystatus liksom, for stort komplott til antall innbyggere, kanskje

Men for all del, det er mye som foregår. Litt av et komplott og hvem som står bak er ikke så lett å skjønne i og med at alle er i slekt eller bor sammen med alle. Man skal ha tunga beint i munnen.

Jæger er veldig populær som krimforfatter og det forstår jeg. Dette er en tradisjonell krim uten de blodige beskrivelsene og jeg vet mange etterspør nettopp dette. For meg blir det rett og slett ikke spennende nok, ikke driv, så jeg bare må ha neste side og neste side. Kanskje akkurat i begynnelsen og helt på slutten, da hele saken kommer til endes, er det litt spennende.  Men etter å ha lest Dødsrytteren av Øystein Wiik, tidligere og nesten ikke klart å legge den fra meg, ble denne mye roligere. Men vi lesere er forskjellig og veldig mange foretrekker denne type krim så jeg forstår at Jørgen Jæger er populær og da er nok Guden en av de bøkene de må ha med seg nå i høst. Jeg kommer nok til å lese de som står i hylla også, fin å putte i feriekofferten de, for det er pocket. 🙂 For de som mangler Jægerbøker, tror jeg de fleste er kommet i pocketformat og det er fint. Lette å ta med seg og til en billig penge.

Hvis du vil lese om hvordan Jørgen Jæger skapte Ole Vik,kan du lese om det her. Her står det også litt om hvordan han arbeider.

http://juritzen.no/aktuelt/slik-skapte-jeg-ole-vik

Boken er sponset av Juritzen

Bilde og tekst under bildet er hentet fra :

http://juritzen.no/

Den 10. romanen om lensmann Ole Vik & co Det er fullt av folk på torget i Fjellberghavn når ordfører Janne Wold går på talerstolen fulgt av politistasjonssjef Marte Mellingen. Midt i folkemengden roper en skingrende stemme: «Allahu akbar!» etterfulgt av tre skudd. På scenen står ingen oppreist, og samtidig starter en serie med godt planlagte bankran. Det blir noen svært dramatiske døgn for politioverbetjent Cecilie Hopen der hun jakter på gjerningsmenn med begjær som vanskelig kan kontrolleres. I de mørkeste skygger trekker en anonym person i trådene. Han er Guden. Og Ole Vik? I denne romanen får han helt nye utfordringer privat. Dette er en kriminalroman med dramatiske hendelser og sarte menneskelige relasjoner. Guden er Jæger på sitt beste

4 kommentarer
    1. Denne boken gleder jeg meg til å lese, for jeg elsker Jørgen Jæger sine bøker. Har lest alle de andre. For meg er det spenning nok og ikke for mye blod og gørr, for det liker ikke jeg. Det skjer mye på en liten plass, men sånn er det i mange andre bøker også synes jeg, så den biten “overser” jeg. Jeg liker måten Jørgen Jæger skriver på. Boken ligger her og venter på meg,(den kommer vel i salg i disse dager) må bare avslutte boken “Bjørnstad” av Fredrik Backman først. Den er fengende, men litt for kjedelig så det går sakte fremover.

    2. Jeg er faktisk ganske enig med deg når det gjelder denne boka.. den ble litt langdryg for meg også, selv om jeg har likt de andre bøkene jeg har lest av Jæger. Flere ting her som ikke hang på greip..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg