Jeg lurer meg selv

 

Når man går hjemme hele dagen blir man litt frustrert.

Man har så mye som burde gjøres men alt er så kjedelig.

Å stå opp hver morgen og bare ha kjedelige ting på plakaten, ja det kan vel alle tenke seg hvordan det er.

Jeg fordrar ikke husarbeid, har aldri gjort det.

Jeg har aldri vært noen flink pike som stuller og steller i heimen.

Jeg tar det jeg må ta, ferdig med det.

Jeg er ikke opptatt av interiør og å følge trender heller.

Hvis det er passe ryddig og funksjonabelt og hyggelig, er jeg fornøyd.

 

Jeg er jo opptatt av hva jeg tenker og hvordan tankene sparker beina under meg.

Jeg er derfor klar over at når jeg sier jeg ikke kan fordra husarbeid, så blir jeg ikke mer glad i det av den grunn.

Jeg vet at hjernen responderer på det man sier til den.

Samtidig føler jeg ikke det er noe vits i å prøve å overbevise min hjerne om at jeg liker husarbeid.

I og med at jeg vet at det er så langt fra sannheten som man kan komme, skaper jeg ikke godfølelsen i kroppen.

Kroppen min sier at du lyver, du lyver og hjernen tror derfor lite på ordene.

Jeg kunne nok sittet og sagt det hele dagen men jeg gidder ikke, for det føles feil.

Men jeg har et annet knep for å lure meg selv.

 

Mestringsfølelse er nemlig utrolig viktig når man går hjemme hele dagen.

Det å se at man får gjort noe, gjør noe med selvfølelsen.

Skal man mestre noe og det føles vanskelig, ja da må man ta små steg.

Så små steg at det kjennes beroligende ut, at man faktisk mestrer.

Så kan man ta disse små stegene, et i gangen, til man føler at nå mestrer man.

Det gjør jeg med husarbeid for tiden.

Jeg hadde en stor balje klær til stryking.

Jeg vet det er mange som hater å stryke klær.

Det gjør ikke jeg, men likevel er det husarbeid og husarbeid er fy i min hjerne.

 

Jeg sier til meg selv at i dag skal du stryke to plagg.

To plagg og så kan du få fri igjen.

Er det et arbeidskrevende plagg, er det nok med ett.

Du vet krøllete linskjorter krever tålmodighet.

Selv om jeg nok ikke er så nøye heller, bare det er passe glatt.

Vel strykebrettet kommer opp, strykejernet er på og jeg er i gang.

Og hva skjer?

Jo etter de to første plaggene, kan jeg jo bare ta ett til, for det er bonus.

Deretter er jeg i gang og kan ta ett til og ett til.

Hei stopp nå, du lovte pause.

Ja, da tar jeg pause, strålende fornøyd med meg selv.

En behagelig mestringsfølelse brer seg i kroppen.

Teknikken kan brukes uansett hva du har å gjøre.

Vaske et gulv, tørke støv på et bord, rydde bort to ting som har stått på benken lenge, osv

Ha på skoene og gå en liten tur ut, om så bare til postkassen

Du verden hvor flink jeg er i lureri.

I dag

10 kommentarer
    1. Hahaha!!! 🙂 Endelig noen som er like lettlurt som meg! Har egentlig ikke tenkt over det før, men på tunge dager er det jo akkurat sånn jeg gjør også, tenker at jeg bare skal rydde den ene kjøkkenbenken, kommer over noe som skal i skapet over den andre benken, ser der at det er noe som skulle vært et annet sted, og vips så har jeg ryddet alle kjøkkenbenkene 🙂
      Jeg tror man kan vinne mye på å være oppmerksom på hva du sier til deg selv – for det er nok som du sier. at det du sier til deg selv lett blir din sannhet, selv om det kanskje ikke behøver å forbli sånn…
      Litt lureri – for å få kjenne på mestringsfølelsen – Ja, DET må være innafor 🙂

    2. Elsker ikke husarbeide jeg heller, og etter jeg ble syk har mannen tatt de “grøvste”jobbene i huste .. men har jeg en bra dag kan jeg kose meg med litt klesvask og stryking og lignende. og smart å tenke at man ikke trenger gjøre så mye ..bare komme i gang litt ! Kos deg med helga videre <3

    3. Noen ganger er det bare det å få “sparket” seg selv i gang. Husarbeide er jo noe som må til om og om igjen, akkurat det samme. Men jeg fikk da unna en del i dag, for jeg lovet meg selv en tur ut etterpå. At det ble regn og jeg ble klissvåt, ja det er jo en annen sak. Ha en finfin kveld 🙂

    4. ha ha dette kunne nesten vært meg som skrev disse ordene, bare at jeg ikke hadde forfattet meg så godt 🙂 Jeg kjenner meg sånn igjen. Men når jeg først begynner på noe, så er det lett å ta bare litt til 🙂

    5. Ja, husarbeid er et ork og det har jeg akseptert at jeg syns. Men jeg sier til meg selv at jeg fortjener å ha det pent og rent rundt meg og da har jeg skiftet fokus , ihvertfall i mitt hode hehe. Da går det lettere å gjøre det fordi jeg gjør det ikke fordi jeg liker det men fordi jeg skal leve i et positivt miljø, for MEG <3 Jeg kjøper stort sett strykefrie skjorter hehe, så da løser det seg greit. MÅ jeg stryke ei skjorte 2-3 ganger i året så er det helt greit 🙂

    6. Utfordringen min er at jeg tror ikke på det jeg sier, hihi. Er ikke bare skjorter serru, men hele huset. 3 etasjer, over 300 kvadrat. 120 kvadrat kjeller der flere rom er full av rot fordi vi tømte loftet og lagde barnebarnrom og så er det igjen mye etter at gutta flytta ut. Men når det er i orden, da blir det fint. 🙂 Tone:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg