Familiesvin

Minsten på et år skal ikke ha salt. Jeg kuttet derfor litt søtpotet, gulrot, potet og mais og sette formene i ovnen en halv time.  Turde ikke annet enn å lage en form til hvert barn, for hadde jeg lagd kun til minsten , er det jo garantert sikkert at de andre ville hatt også. Nå når jeg hadde tre, spiste ettåringen opp to av de og jeg satt igjen med den tredje, som jeg selv spiste til lunsj sammen med litt kjøtt dagen etter.:) 

Svinekjøtt kan brukes på mange vis. En familiemiddag kan gjøres enkelt.

Poteter, søtpoteter, , selleri, gulbeter, pastinakk, eller hva du liker, kuttes og legges i form, ca 40 min, 200 grader

Surr svinefilet eller annet kjøtt så det får stekeskorpe. Salt og pepper.

Sopp, løk og chili

Når kjøttet har fått brunfarge, ta det ut av pannen. Surr løken, soppen og chilien og legg svinefileten tilbake. Hvis du ønsker det, kan du ha på litt vann eller fløte for saus. Her har jeg toppet med mais. Sett på lokket og la det godgjøre seg til poteten og grønnsakene er ferdig og kjøttet er gjennomstekt.

Denne dagen var det middag for 5 voksne og 3 barn mellom 1 år og 8 år.

 

8 kommentarer
    1. Da jeg så overskrifta til innlegget, stusset jeg et øyeblikk, men da jeg så bildet så skjønte jeg jo med en gang hva slags “svin” det dreide seg om!;) Koselig å samle store og små til et hjemmelaget middagsmåltid. Tror den retten smakte godt!! 😀

    2. Det hender vi har svinefillet og det er god mat :)) Kan være greit for de fleste å i alle fall minske saltmengden.. Vi skal ha fisk i dag :))

    3. Er veldig glad i søtpoteter, og stekte grønsaker er bare nydelig. I helga spiste vi også svin, men jeg har så godt som kuttet svinekjøtt. Men det blir så klart ribbe i jula.
      Likevel, det hørtes veldig godt ut det du lagde.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg