Er du sannferdig

 

Sannferdig er et litt fremmed ord for mange

Det var det for meg og

Nå er det blitt et viktig ord

Det er viktig for meg å være sannferdig

Med sannferdig mener jeg at jeg prøver å være ekte

Jeg liker ikke løgn og bedrag

 

Du verden hvor mye jeg har løyet

Min mor var så glad jeg var ærlig og fortalte henne alt

Noe jeg slett ikke gjorde

Jeg fortalte henne det jeg visste hun ville like å høre

På den måten fikk jeg gjøre som jeg selv ville

Slik har det vel vært for mange av oss

 

Etterhvert som jeg har utviklet sansene mine, har jeg øvd på å kjenne igjen løgn

Det er faktisk ganske morsomt

Det er en måte å trene opp intuisjonen på

Kjenn etter i magen din om noe føles ekte eller usant

Det kan være historier som blir fortalt

Du vet bare inni deg at dette stemmer ikke

Det kan være manipulerte bilder

Det kan være personer som fremstår som vennlige og høflige, men hele kroppen din skriker at dette er falskt

Du vet inni deg at vedkommende ikke mener det

Når man er mor, har man ofte en sterk intuisjon på om noe er galt

Det er ikke så lett for et barn å lure sin mor

Noen ganger velger vi likevel ubevisst å bli lurt, for å slippe unna ubehageligheter

Vi vil ikke se sannheten for den smerter

 

Helt sannferdig blir vi kanskje ikke

Av og til må man bruke skjønn og forstå at det er bedre å tie

Når man jobber som healer, kjenner man også på dette

Man på en måte føler på kroppen når noe ikke stemmer

Men i den situasjonen er det ikke opp til meg

Da bestemmer personen som får healingen hva man vil dele

Det dumme er bare at når man skjuler noe for andre, skjuler man også saker for seg selv

Man nekter å se sannheten

Den er ubehagellig så man skubber den unna

Det å ville se kan ofte være nøkkelen til å være friskere og ha det bedre med seg selv

Man kan nemlig ikke endre det man ikke vil se

Derfor er det viktig for meg å være sannferdig

Når man møter meg, skal man kunne stole på jeg er meg

Jeg har ingen skjult agenda

Jeg lyver ikke

Jeg er bare meg selv

I dag

 

14 kommentarer
    1. prøver å være sann og ekte mot meg selv, og dermed andre også. Hvis jeg må ut med en “hvit” løgn for å skåne noen, så mener jeg det er noe annet.

    2. Slik har jeg det også Mariann. Etter at jeg startet min reise innover ,og litt etter litt avdekket mine egne løgner og trosystem ser jeg rett gjennom andres også. Jeg tenker av og til: Dere skulle ha visst hvor lett jeg nå ser gjennom løgn, manipulasjon og baksnakking. Jeg prøver å holde min sti ren og i størst mulig grad ha minst mulig å gjøre med mennesker som serverer løgner som smaksforsterker til alle måltider.

    3. Jeg har heller ikke lyst til å lyve, verken til meg selv eller til andre. Men av og til er en “liten hvit løgn bedre enn å si hele sannheten, i stede for å såre. <3 Takk for fine ord Mariann. <3 Ønsker deg en fin dag.

    4. frodith: Ja, det er noe annet og en del av bildet for vi ønsker ikke å såre noen. Det er for meg også noe annet enn å lyve bevisst. Men jeg velger andre ord nå enn jeg gjorde før, merker jeg. Jeg vrir litt på dem, så jeg kanskje slipper unna den bastante løgnen 🙂

    5. Man kan vel trygt si at ærlighet varer lengst. Og jeg må ærlig innrømme at en periode i livet mitt, var hvite løgner en del av overlevelsesteknikken min. Men det er en historie som handler om et ekteskap hvor jeg mistrivdes, og ønsket meg ut av. Det tok meg 3 år å skaffe mot nok. Nå i dag foretrekker jeg å si sannheten, så langt det lar seg gjøre, uten å tråkke for hardt på noen. Og ikke minst, jeg ønsker sannheten tilbake også, selv om det skulle smerte. Det er jo en gjensidig ting. Da er det lettere å komme seg videre i livet 🙂

    6. Ja det ordet bruker jeg ikke mye..men det er viktig å være så ærlig mot seg selv og andre som det er mulig …og hva som er mulig avhenger jo av situasjonen ::)) Det er slik at enkelte mennesker tror jeg ikke på , før jeg har sjekka selv…mens andre har en troverdighet ..men de skjuler nok noe de også ..:)) Fin kveld til deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg