Jeg er en pingle


Jeg er en pingle

Rett og slett en pingle

Jeg skriver store ord om hvor flott alt kan være

Men lever jeg etter det selv

Så langt derifra

Jeg prøver, men får det aldri til slik jeg ønsker det

Det er fordi jeg er en pingle

 

Jeg tåler egentlig ganske så lite, har jeg funnnet ut

Det er jo så enkelt å uttale seg når man ikke har så mye å smake på

Jeg har jo hatt mine utfordringer med stoffskfitet mitt

Det har ikke bestandig vært så lett å ikke orke ting

Eller å måtte gi opp jobber man liker fordi kroppen ikke vil

Eller ikke bli trodd

Men samtidig, hvis jeg sammenligner meg med andre har jeg hatt det lett

Jeg har det fortsatt lett

Jeg kan ikke forstå hvordan jeg skulle takle ting som er mye verre

 

De som har vokst opp i et hjem der alt har vært vondt

For de som har barn som sliter på ulike vis med sykdom eller rus

Eller de som er rusavhengig selv

De som har smerter hele tiden

Jeg er så pinglete når det kommer til smerter

Hadde vondt i kroppen nå når jeg hadde den virusen min

Helledussan skulle jeg hatt det sånn hele tiden

Migrene, fibromyalgi, leddgikt, for å nevne noen

Og hva med psykiske sykdommer, der alt synes svart rundt en

Der en ikke klarer å se at en er verd noe eller har noe å leve for

Det hadde jeg ikke klart

Jeg som har nok med en klump i magen og dager med noe bekymring

Jeg hadde ikke hatt styrke til det

Det er jeg overbevist om

 

Så det er så enkelt å slenge ut av seg leveregler, når man lever godt og enkelt

Det er så lett å uttale seg på alle andres vegne

Men hva hvis man går i deres sko

Hadde man da klart det

Man har da vansker med å klare det om man har det bra

Jeg er rett og slett en pingle

I dag

 

20 kommentarer
    1. Smerter blir jo tolket på så mange måter i livet, og noen mennesker tåler mere enn andre.
      Samtidig så lærer man seg å leve med smerter, og det er helt utrolig hva enkelte faktisk tåler.
      Ta noe så enkelt som en fødsel. Jeg fikk 3 barn uten noe som helst medikamenter. Det var ikke slik jeg ville ha om jeg slapp.
      Det gjorde vondt ja, men ikke verre enn hva en kan tåle for å få opplevelsen.
      Jeg slet mye mere da jeg utviklet Horton hodepine. Konstante smerter i brennende nåler inn på øynene hver dag mange hundre ganger om dagen. Det var helt jævlig. Da holdt jeg på å bli sprø.
      Alikevell i pausene ga jeg gass og tenkte at jeg må bare så lenge jeg kan.
      Så smerter som for noen er helt ok er for andre helt ille.
      Vi er forskjellige, og slik skal det være.
      Å trene seg opp er mulig, og det er mye en kan gjøre.
      Du har lært deg å klare det du kan.
      Vær heller stolt av det enn å fokusere på at du ikke når opp i forhold til det du selv sier her.
      ::) God tirsdag.:)

    2. Pøh, du er ikke noen pingle, og jeg skal love deg at om du MÅTTE så hadde du taklet verre ting også, man blir jo vant også vet jeg.. Man henter fram krefter man ikke ante fantes, når man MÅ 🙂

    3. frodith: Ja, er det sånn eller får vi bare det hver enkelt av oss kan tåle? Funderer av og til på det. vi er jo ikke like sterke alle mann? Jeg er ihvertfall glad for at jeg har det godt 🙂

    4. Å, så flott skrevet. Man er jo veldig tøff når man forteller om sitt pingleri. (Ingen kan jo være modig, hvis de ikke er pingle)Og så blir alle gode forsett lettere å drille inn i pinglekropper når man skriver så godt om det. Takk for at du deler, tøffepingla. 🙂

    5. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Jeg bruker jo ofte meg selv som eksempel når jeg skriver istedetfor å klandre alle andre, for jeg synes at vi alle trenger å se oss selv innimmellom. Det er som oftest lettest å se hvordan andre er. Men jeg forlanger ikke av meg selv at jeg skal klare alt, jeg aksepterer at sånn passe er nok 🙂

    6. Du er vel ingen pingle, tullskjura <3 Man gjør så godt man kan og det er jammen bra nok. Jeg skrev akkurat en sang om det å mene ting om andre når man ikke har gått i deres sko. Jeg måtte bli skikkelig sint for å lage den sangen for det er masse skriking i den og akkurat det er ikke så lett når man besitter snill-pike-syndromet <3 godklæmme 🙂

    7. Du er nok ingen pingle, Mariann! Bare tenk på alt du gjør, hva du utleverer om deg selv og hva du lar oss ta del i. Jeg tror ikke en “pingle” ville turt å innrømme at vedkommende var det en gang. Og hvem bestemmer egentlig hva som er pinglete? Vi tåler smerter på forskjellig vis, og vi er modige på ulike punkter. Og alle har vi lov til å være litt mindre sterk på enkelte ting, alt etter hvor i livet man er. Og situasjonen kan endres fra dag til dag. Man kan føle seg liten og svak en dag, og modig som en løve den neste. Og så kommer det an på hvem vi er sammen med. Ha en fin ettermiddag 🙂

    8. margarites: Ja, det er kanskje noe med det, men jeg blir veldig fort svak når jeg kjenner på ting, men kanskje er det nettopp derfor jeg ikke får det:) Det er vel noe som heter som din dag er, skal din styrke være 🙂 Ha en fortreffelig aften 🙂

    9. Nei, noen pingle er du i alle fall IKKE! For du har leveregler, som du forsøker å følge. Men man kan ikke alltid lykkes. Og da er det lett å få en liten pinglefølelse. Jeg kjenner til stoffskifteutfordringen. I tillegg har jeg utmattelsen, og en del smerter forskjellige steder. Og før i tiden, så tenkte jeg også sånn, at jeg ikke ville klart å hatt det verre. Men nå har jeg det verre, og likevel henger jeg med. Jeg tåler det, jeg takler det, og jeg blir sterkere for hver dag som går. Selv om noen dager er fryktelig grå, som du sikkert har forstått.
      Vi mennesker er flinke til å tilpasse oss. Og det er viktig å tenke på 🙂
      Du har fått ditt, og du er en god støtte og motivator for andre. Det er din STORE styrke <3

    10. Vi har ulik tålegrense – på ulike områder. Hva vi definerer som “Pinglete” er jo også ulikt. Jeg kan være pinglete på noen områder(sammenlignet med mange andre) og så kan jeg være ganske tøff på andre områder!:) Sånn er det vel med de fleste av oss…..tenker jeg. Du er i alle fall ikke pinglete med hva du deler på bloggen din. Du skriver også mange fine, dype dikt som kan være til glede for flere!

    11. karidansen: Ja, jeg er modig der, hehe, men jeg blir fort pinglete når noe er vondt, selv om jeg prøver å være positiv, men jeg er den jeg er, som du sier- Sterk på noe og svak på noe,, og det er helt ok 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg