Hjelp, jeg henger ikke med

Jeg er ute på tynn is for tiden

Eller kanskje er den tykk

Det er bare jeg som er vant til at den er tynn, så jeg er redd for at den sprekker

Det å endre seg er ikke så enkelt

Selv om det egentlig nå kun er positivt

Jeg er jo så mye friskere

Så du verden, dette er ingen klage

Kun en gledesutfordring

Men likevel er den ikke enkel, selv om den er god

 

 

Jeg skal jo øke aktivitetsnivået mitt

Jeg er vant til å passe på at jeg får nok hvile

Men nå koker det rundt meg, så jeg kjenner jeg blir febrilsk

Hjelp, dette er ikke gjort over natten

Og når jeg synes det er skrekkelig travelt, ja da ville nok du synes at det skjer veldig lite hos meg

Det er dette som er så forskjellig fra person til person

 

 

Det blir lite skriving og lite nye bilder

Jeg har ikke tid

Det er bare det at jeg fortsatt har all verdens tid

Jeg ser det bare ikke selv

For meg føles det travelt

Jeg er vant til å ha et par ting som skal gjøres hver uke

Kanskje barnevakt noen timer en dag og et møte en annen

Nå er det jobb et par dager eller mer

Det er henting i barnehage og barnepass

Jeg må ut og trimme

I tillegg ser jeg jo nå rotet rundt meg, så jeg har en ryddeaksjon på gang

Før måtte jeg hvile meg for å gå ned trappa og hente noe

Nå er kroppen mye lettere til beins og jeg kan småløpe trappen

Fantastisk overgang er det, men du verden hvor livredd jeg er

 

 

Skjønner dere tegningen

Å øke farten fra 0-100 er ikke gjort i en fei

Man må skynde seg sakte

Øke farten, men samtidig ikke over fartsgrensen

Og den er usynlig

Speedometeret mitt virker ikke

Jeg ser ikke hvor grensen er hen

Så når du møter noen som har vansker med å presse seg

La de få den tiden de trenger

Vær der støttende og oppmuntrende, men push dem ikke utfor kanten

De må finne veien selv

I dag

 

8 kommentarer
    1. Helt enig…det som er lite for noen kan være kjempemye når en ikke er frisk 🙂 ..men bra du synes ting går bra også ….du får prøve å roe ned der du kan ..og pass på å gjøre noe som er positivt for deg også…ikke bare for alle andre :)) Ha en fin kveld :))

    2. Ja, når speedometeret er i uorden kan det kjennes fryktelig skummelt…. Hvor mye klarer jeg? Jeg “safer” fortsatt. Jeg sier kanskje ja til to ekstravakter på ei uke, men ikke til tre…… Jeg må vite at det er et pusterom i sikte. Å se seg sjøl utenfra er nok ikke så dumt det. Noen ganger for å korrigere litt og noen ganger for å gi seg sjøl et klapp på skuldra! 🙂

    3. annebe: Å ja, jeg gjør det meste for meg selv jeg :)) Og det er deilig å kjenne at kroppen begynner å bli mer normal, selv om det fortsatt er et godt stykke igjen 🙂 Ha en fin kveld du og, det som er igjen av den:)

    4. Det skjer mye på engang. Det kan skje litt fort i svingene da.
      Du finner balansen, men ikke på en to tre..
      Alt til sin tid tenker jeg, og jeg håper virkelig at det moduset kommer, og at balansen innfinner seg snarest?.
      Man kan ikke gjøre mere enn hva en klarer. Husk det. Det kommer av seg selv, noe tar bare litt lengre tid av og til..)

    5. Små skritt kan gi STORE resultater. Bedre med litt for lite enn litt for mye i din situasjon. Det er en balansekunst det der, å strekke seg, uten å strekke seg for mye. Viktig å lytte til kroppens signaler, og heller ha litt margin sånn at man kan trekke seg om det blir for stritt.
      Nå har jeg fått ungene mine hjem, og de skal være her i 3 uker. Da vet jeg at jeg MÅ strekke meg litt lenger enn jeg egentlig orker. Men samtidig vet jeg at når de 3 ukene har gått, så skal de tilbake til pappaen sin i 3 uker, og da får jeg bruke tiden vel til å hente meg inn igjen. Det ville ikke gått om de skulle være hos meg 100%. Men så lenge vi har denne ordningen, så går det i grunnen ganske greit 🙂
      Og ungene mine blir større og større, og erjo mer en glede enn en belastning. Men man skal ha energi nok likevel 🙂

    6. Eva: Ja, barn er stor glede men det er også slitsomt. Jeg har kommet til barnebarnalder og det er veldig kjekt å ha de rundt seg. Nå når jeg er bedre form kan jeg hente i barnehagen innimellom og det er kjekt. Det er bestefar som er favoritten så det meste av arbeidet faller på han, men jeg får delta i kosen 🙂

    7. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ja, jeg har god tid, det er bare denne følelsen av ikke å vite og at jeg er engstelig for å overdrive, men det går nok over litt etter litt. Og jeg kan jo ikke bare dure på heller, da går det baklengs:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg