Hvem er det som sitter inni meg

 

Hvem er det som sitter inni meg

Denne prater hele tiden

Forteller meg alt hva jeg skal gjøre

Og ikke gjøre

Den forteller meg hva andre gjør også, og hva andre tenker

Og vettu, den lyver

Det er ikke sant alt den forteller meg

Noen ganger blir jeg lurt

Det er derfor en liten luring som sitter inni meg

Men som oftest er denne ganske så lur

Ja, lur som smart altså

Men det hender altså at den er en luring, som lurer meg

Da går jeg fem på og sitter der med skjegget i postkassen

Da blir jeg litt furten og irritert

Jeg liker ikke å bli lurt

Det lønner seg å lære denne å kjenne

Kjenne riktig så godt

Da klarer man bedre å forstå når man holder på å bli lurt

For som oftest er denne ganske så vis

Av og til blir du forundret over alt den vet

Hvor tar den det fra liksom, der inne i mørket

Har den tilgang til noe slags oppslagsverk der da

Og informasjon som er tilpasset akkurat meg

Som en søkemotor

Google frøken i arbeid

Langt inne i meg

Av og til vet denne bedre enn meg hva som er best

Det er ikke bestandig jeg har så lyst til å høre etter

Men jeg får mer og mer respekt, det kjenner jeg

Jeg oppdager at stort sett er det lurt å lytte

Det kommer noen veldig gode råd, både når det gjelder smått og stort

Men jeg er jo et aldeles, så innmari stort følelsesmenneske

Disse følelsene er av og til så store, at de putter bomull i ørene mine

Da hører jeg jo ikke stemmen som forteller meg fornuftige ting

Da begir jeg meg ut på en reise gjennom tårer og snørr og annet grums

Men så kviskrer den til meg igjen da, om og om igjen,helt til jeg lytter

Da faller jeg igjen til ro

 

Den forteller meg at jeg må stå i min egen kraft

Jeg må være meg selv, både på godt og ondt

Og da er det ikke mye ondt, det skal jeg forteller dere

Den forteller meg at det er bra nok det

Det er bra nok å være lille meg, selv når jeg vakler litt og er usikker

Jeg gjør så godt jeg kan, og det er visstnok godt nok det

Den sier også at det er derfor jeg er her

Her på jorden altså

Jeg er her for å være meg ,den ekte meg

Det tror jeg at jeg skal klare

I dag

24 kommentarer
    1. så bra innlegg . Jeg leste det du skreiv om deg selv om at du er nygjerrig på livet å har meninger om ting.
      Jeg har lagt ut et innlegg som sikkert kan være engasjerende for deg 🙂 jeg håper i alle fall det 😀
      ha en fin dag 😀

    2. Jeg har blitt lurt av meg sjøl mange ganger. De gangene jeg blir MEST lurt, er de gangene den vesle jenta i meg for lov til å ta over…. Hun har lett for å bli fornærmet og sår, og så trekker hun for raske slutninger uten å ha sjekket opp ordentlig…..Jeg øver meg på å snakke pent og vennlig med henne……..for ellers kan hun finne på å gjøre ting hun vil angre på. Den vesle jenta og jeg har begynt å spille mer på lag, så nå finner hun ikke på riktig så mye rart lenger….. Intuisjon er det visst noe som heter…. Hvis jeg setter meg rolig ned og går “inn i saker” på en litt annen måte enn med det rasjonelle sinnet….ja, DA kan jeg får meg noen overraskelser……

    3. karidansen: Viktig det du sier her. du må ta for deg denne jenta og fortelle henne at du passer på henne. Hadde jeg hatt deg her i stolen min, så skulle jeg hjulpet deg. ofte er det lurt å gå tilbake i tid og finne ut når den lille jenta første gang ble veldig såret og så anerkjenne den opplevelsen. du kan gjøre det selv i meditasjon, men det er ofte verre å få til med seg selv, for vi har ikke lyst til å se 🙂

    4. Jeg kjenner meg sånn igjen i mye av det du skriver. Ofte tar jeg meg i å tenke “ja sånn er det”, bare at du er mye flinkere å ette ord på tankene enn jeg er 🙂

    5. Nei, enkelte ting har vi ikke lyst til å se, men etter hvert som jeg har blitt mer kjent med den vesle jenta i meg og skjønt mer av reaksjonsmønsteret hennes, så har jeg begynt å akseptere henne mer også! Derfor “gjenkjenner” jeg henne fortere de gangene hun dukker opp, og er i dårlig humør….av en eller annen grunn…

    6. Viktig å lære seg å skjeldne stemmene til om det er den indre kritikeren som vil beskytte deg mot alt den tror er farlig, eller om det er intuisjonen som snakker.. 🙂
      Ønsker deg en fin fin dag videre 🙂

    7. Nei det er slett ikke så enkelt alltid 🙂 🙂
      Det var forresten en flott måte du beskrev dilemmaet 🙂 🙂 (det glemte jeg å skrive i sta!)

    8. Ikke engang når man er alene, er man alene. For man har faktisk selskap i seg selv, i tankene, i den indre stemmen. Og alt man gjør, enten det føles galt eller riktig, så er det en reise, og gir mange nyttige erfaringer, som former oss til dem vi er i dag 🙂
      Kjempefint skrevet dette her, og som vanlig, tankevekkende 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg