Den gangen jeg ikke stoppet i politikontroll

Jeg satt i baksetet i bilen

Det var min svoger som kjørte

Men plutselig satt han ved siden av meg

Uten at jeg så at han hadde flyttet seg

Han sa at nå kunne jeg kjøre

Jamen kjære deg, sa jeg

Jeg kan da ikke styre bilen fra baksetet

Selv om jeg faktisk har gjort det før også

Plutselig sitter jeg i baksetet og prøver febrilsk å få tak i rattet

Noen må bare ta styringen her

 

Det klarer jeg

Jeg har tunga beint i munnen

Jeg styrer så godt jeg kan gjennom svingene

Og så plutselig, hva ser jeg

Jo en massiv politikontroll

Det blinker i lys overalt foran meg

Det står mange politibiler der

Panikken slår meg jo

Hjelp nå mister jeg lappen

Man kan ikke kjøre bil fra baksetet

 

Men så er jeg heldig

Den første jeg kommer til, er opptatt

Jeg svinger til venstre forbi han

Den neste er også opptatt så jeg svinger til høyre forbi han

Og så er det en tredje og den er også opptatt

Jeg tar en sving forbi han også

Jeg ble ikke stoppet

Yr av glede suser jeg videre

 

 

Det er bare at det er så smalt der at jeg kjører av veien

Og det er så høyt ned, kjempehøyt

I ekte Harry Potterstil, jeg er jo en heks.

Kjører jeg en stor loop opp i lufta, før jeg snur bilen

Fint lander jeg den, like ved der det er kontroll

De andre som satt på, roper til meg

De etterlyser deg på radioen

De etterlyser en som stakk av fra politikontrollen

 

Jeg går derfor bort til den første politimannen

Å dærsken ,han er kjekk

Vi ser hverandre dypt inn  i øynene

Fortrolig lener han seg mot meg

Jeg kjenner bare inni meg hvordan vi hører sammen for ever og alltid

Han sier: du stoppet ikke

Nei, sa jeg, det var ingen som stoppet meg

Alle skulle stoppe sa han

Ja, men det visste jeg ikke sa jeg

Han er så nær meg

Vet du hva han gjør

Han sier at han må sjekke om jeg er ruset

Så stikker han fingeren inn i munnen min og drar den oppunder leppene mine

Og så lukter han på fingeren

Nei, det lukter ikke noe, sier han

Nei, jeg har ikke drukket sa jeg

Forvirret reiser jeg meg opp i sengen

Jeg er så nødt på do

 

Moralen får bli

Ikke ta over rattet til andres liv

Det fører aldri noe godt med seg

Og styr ikke ditt eget liv fra baksetet

Kom deg i forsetet og ta kontroll

Det er nemlig der pedalene er

Og gå på do før du tisser i senga

I dag

14 kommentarer
    1. Hi hi * i dag fikk du jammen frem latteren her. Selv om det er mer alvor bak teksten, så synes jeg at jeg ser bilen som kjører slalåm mellom politifolkene. Og ja, jeg vil helt klart bestemme over mitt liv. Ha en fin søndag 🙂

    2. Denne var herlig. Fin måte å få sagt det på…. Jeg drømte en gang at jeg kjørte og kjørte, men jeg visste ikke hvordan jeg skulle få stoppet. Til slutt kjørte jeg rett i ei snøfonn……. Hvis man bare kjører på , så sier det STOPP….til slutt…… 😉

    3. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Nei, helt sant. Jeg har drømt denne drømmen flere ganger, ikke med politiet men at jeg kjører fra baksetet, men vet ikke helt hvordan jeg skal gripe tak i det, for jeg føler jeg styrer skuta selv:) Men kanskje ikke i forhold til stoffskiftet mitt, kanskje det er på tide å kjøre litt fortere. Jeg gjør egentlig det nå , jeg friskner til og aktivitetsnivået øker, så kanskje det har noe med det å gjøre. Vanskelig å presse seg opp i aktivitet når man har vært energiløs lenge. Kroppen er vant til å passe på deg 🙂

    4. En artig drøm, og flott at du fikk skrevet den ned.
      Jeg har hatt lignende drømmer, -om å ta styringen selv- ikke likt på andre måter da, og drømmen var for meg dengang ganske uforståelig, helt til jeg snakket med ei som holdt på å lære seg bl annet drømmetyding, da falt det på plass.
      Jeg tror nok det meste av det vi drømmer kan brukes i våken tilstand om vi venner oss til å huske dem og å bruke dem.
      Drømmer er spennende, det er lenge siden jeg har husket og tenkt over drømmene mine nå, kanskje prøve å legge merke til dem igjen, -de er der jo for en grunn! 🙂 🙂

    5. monomarit: Ja, jeg henger meg ofte ikke så mye opp i dem, tenker at kroppen ordner nok opp det den jobber med, men denne ville ikke slippe taket 🙂 Som oftest har jeg glemt det i det jeg stod opp. Minner meg på hva jeg slet med i dag tidlig faktisk. Jeg hadde lånt en bil og så skulle jeg parkere den for vi skulle bare ut og kjøpe noe, eller finne noe, og så når jeg kom tilbake var den borttauet og jeg prøvde desperat å forklare at jeg hadde bare vært borte et øyeblikk og det var ikke min min, og så våknet jeg. Hmmm, skal tro hva det betyr

    6. Merkelig drøm ja. 🙂
      Jeg har ikke lest så mye enda av dine skriverier, men drømmer du ofte om biler og slikt? kanskje det ligger noe der..
      Kanskje tar du på deg litt mye av andres problemer i deres liv?
      Jeg tror nok også at en drøm kan være bare en drøm også, som vi bruker fantasien i våken tilstand gjør vi det nok også i drømme..
      Morsomt iallefall.
      Den gang jeg deltok i ei drømmegruppe hos min venninne som skulle lære tolkninger så skulle jeg skrive opp alle drømmer jeg hadde, jeg hadde penn og bok på nattbordet, litt utpå dagen en dag husket jeg plutselig at jeg hadde sittet å skrevet i denne drømmeboka om natta, jeg hadde sittet lenge og skrevet alt omstendelig ned, jeg husker at jeg tenkte dette, og at det var viktig at alt var med. -Spent gikk jeg å henta drømmeboka mi, og ble sittende og glo litt, for det jeg hadde strevd så lenge med på natta var dette: ” Vri May-britt 2 ggr i høyre øre, alt går bra.”
      Vel.. Leeeeeer ikke god å tolke denne, May-britt er min svigerinne, venninne, og sy-kollega, så det er vel noe der.. Leeeeer.. Jeg husker at da jeg skrev ggr, så memorerte hjerne min at det var forkortelse for ganger..
      ellers . nei, vi fikk ikke noe annet ut av denne drømmen enn en god latter, og en påminnelse om at livet i søvne er ganske så annerledes enn i våken tilstand. 🙂

    7. monomarit: Hehe, takk for historie, fikk meg en god latter. men sånn er det faktisk litt i virkeligheten også. Hvis to personer skal fortelle om en episode de begge har sett, så blir historiene ulike. Vi har en annen oppfatning av det som har skjedd. Hjernen vår ser bare biter og så setter den bitene sammen til en historie, derfor blir de ulike. Når gubben og jeg skal huske noe vi har opplevd, har vi ofte hver vår versjon,helt ulike 🙂 Jeg drømmer ikke så ofte om biler, men å reise. jeg elsker å reise, særlig på cruise, men når jeg er på cruise i drømme, så er det bare utfordringer. Finner ikke lugaren, kommer meg ikke tilbake til skipet, vi går til lands og til vanns, det er snø, osv. Og så pakker jeg, pakker og pakker og kommer meg aldri avsted, eller så kommer jeg meg ikke av toget, har pakkenelliker overalt og får dem aldri ferdig pakket så jeg kommer meg av 🙂

    8. Sant det med oppfattelser i to forskjellige hjerner, blir ofte to historier ja! Ikke minst fordi vi legger merke til forskjellige ting, og noe som betyr mye for en, betyr kanskje ikke no for en annen.
      Viktige ting i livet det ja. 🙂
      Drømmene dine er iallefall levende og utfordrende nok 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg