Når kroppen taler

Jeg synes kroppen vår er en fascinerende maskin

Hvordan alt henger sammen

I går smakte all mat kjempegodt

I dag våknet jeg med sår hals, og vips så smakte maten ikke noe

Man kan jo forstå det når det er noe med munnen

Det er jo der smakssansene sitter

Men sånn er det jo med annen sykdom også

Maten får en annen smak

Man mister matlysten

 

Det forteller meg at alt i kroppen henger sammen

Alle organer har sin misjon

Det er som et urverk

Når et av leddene skranter, vil ikke klokka gå riktig

Nå er det nå en gang sånn  at noen ganger må man være uten diverse ledd i kroppen

Noe blir ødelagt og blir erstattet, eller man må leve uten eller med en defekt enhet

Da har man jo ikke noe valg

Slik som kreftbehandlingen er i dag

Vi sprøytes fulle av gift for å ta knekken på den

Det sier seg selv at det ikke er bra

Men nå har vi da ofte ikke noe annet valg slik situasjonen er i dag

I fremtiden vil nok dette være mye annerledes

 

 

Men hva da med alt vi frivillig endrer i kroppen

Ved slankeoperasjoner  snurper man sammen magesekken

I tillegg blir ofte deler av tarmen fjernet

Kiloene raser av, men hva skjer med resten av kroppen de neste 30 årene

Det vet vi lite om

Det forskes på om konsentrasjon og korttidshukommelsen blir berørt

Dette er ikke et innlegg for å kritisere noen for deres valg

Det ligger jo en årsak bak alt vi gjør

Hver må ta sine valg ut fra hva som føles riktig for hver enkelt

Andres valg har ikke jeg noe med

Jeg bare reflekterer litt over hvordan alt henger sammen  og hvor finstilt kroppen er

 

Hull i ørene ødelegger mange av de fine energipunktene som ligger i øret

Tett i tett ligger de

De som jobber med øreakupunktur ser de punktene i øret

Alle de punktene hører sammen med energibaner i kroppen

Og hvis de ikke ser de, kjenner ihvertfall du de, når de stikker

De kan stikke et sted og du kjenner ikke ingenting

Så flyttes nåla bittebittelitt og det er vondt der

Så finstilt er kroppen

 

Hva med alle sprøytestikkene ved botox og restylane

Vi stikker en nål gjentatte ganger inn i huden

Vi sprøyter inn stoffer som ikke skal være der

Hvordan blir huden etter 20 år

Det vet vi ikke noe om

Alle remedier vi smører oss med

Stoffer som trenger inn i huden

Allerede når man er baby, begynner smøringen

Hårsjampoer, deodoranter, parfymer, kremer

 

Ja, jeg lar meg fascinere av kroppen

Den er en fininnstilt maskin

Alt vi gjør påvirker den

Bekymringer ikke minst

Men også glede

Bekymringer  og frykt skaper stress

Noe kroppen til en viss grad takler godt,  men ikke over lengre tid

Indre stress er kanskje verre enn fysisk stress

Kroppen går i alarmberedskap 24 timer i døgnet

Hele tiden på vakt for å beskytte oss mot farer

Er det rart den blir sliten

Er det rart den blir syk

 

Å passe på kroppen er ingen enkel oppgave

Den snakker ikke bestandig så høyt

Selv har jeg ikke skjønt det før de siste ti årene hvor viktig det er å lytte

Ta de signalene du får

Bestemme deg for å gjøre noe med det

Ta ansvar og vise kroppen den respekt den fortjener

Det var tanker som kom  mens jeg spiste eggene mine, uten smak

I dag

4 kommentarer
    1. Ja, rart dette med kroppen. Jeg har ikke så mye remedier jeg plager den med i det minste… Den får ordne det meste selv 🙂 Akupunktur derimot har jeg stor tro på, men ikke BOTOX 😀 He-he

    2. frodith: ikke mye her heller, men den har jo en del utfordringer med at jeg er for tung,har for mye insulin og et kronglete stoffskifte, så jeg synes den er ganske så utholdende og grei, tross alt 🙂

    3. Jeg kan skrive under på det første avsnittet ditt, for på onsdag smakte maten himmelsk… Så kom natt til torsdag, da hadde den et svare hastverk med å komme seg ut igjen….
      Botox, skjønnhetsoperasjoner og den slags er jeg vel ikke så begeistret for… Jeg har derimot flere hull i ørene, og flere tattiser på kroppen, og planlegger flere :o))
      Jeg burde nok ta mer vare på kroppen min, men jeg elsker god mat, godterier, rører for lite på meg, er for tung….. listen er lang. Kroppen min spiller vel ikke akkurat i samme divisjon som jeg vil den skal, men jeg er allikevel stort sett blid og fornøyd :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg