TORREVIEJA OKTOBER 2014

Vi var en uke i Torrevieja i Spania i slutten av oktober. Nydelig vær og varmt og deilig. Frister til gjentakelse. Vi blir nok mer og mer bestemt på at det må tilbringes mer tid i varmere land om vinteren når vi får anledning til det.

Når vi har en uke i syden, bare oss to, dvs meg og gubben, da går vi mye. Ja, denne gangen var det mer som en treningsleir, vi gikk og gikk.

Så finner vi oss små vannhull der vi hviler og nyter tilværelsen.

Vi bodde her ved havna, på det hotellet som er i mange farger. Vi hadde balkong mot sjøen.


Marina Internacional, helt ok hotell, men ikke noe luksus. Sengene var harde, men ellers hadde vi det vi trengte. Ta med myggspray.

Her ser vi hjem på balkongen vår. Det var mye støy fra sandblåsing av båter her, det var et stort minus.

Frokost mens solen står opp

Pusekattene hjemme ble byttet bort i en ny liten venn

Vi ble riktig så gode venner

Man skal ikke mate fuglene sies det, men det var nå litt koselig likevel. Når vi var på Mallorca, hadde vi maur som husdyr, så da var denne søte duen å foretrekke.

Vi gikk mye langs stranda, begge veier, både der man går selve stranden og der man går strandpromenaden, mot sentrum



I denne enden av strandpromenaden, lå de flotte villaene. Jeg må bare innrømme jeg sukket dypt da jeg gikk forbi et flott, stort hus, med balkong i 2.etasje. Balkongen gikk over hele lengden på huset og jeg kunne godt tenkt meg å sitter der og nyte solen eller en iskald cava og ha denne utsikten her.

Chocoladeakademiet hørtes fint ut, men jeg tror det var en frisørsalong.


Litt andre salgsvarer enn hjemme

De gjorde også litt mer utav Halloween her

 



De blå og hvite benkene

Det var ikke noe bestemt stil på husene i Torrevieja. Mange fasader var veldig grå og triste, men de drev med renovering flere steder, så det kommer seg kanskje. Økonomien har jo vært dårlig i Spania, men nå tar det seg vel sakte men sikkert opp igjen, får man håpe.


Her kunne vi ha bestilt oss cruise til sommeren, men nå er det allerede i boks, så da kunne vi bare glede oss ved synet.



Morgenmøte




Her er godtebutikken til mor.  Mercadona har et kjempestort utvalg av mat og jeg kunne jo handlet til jeg stupte her. Masse fersk fisk og kjøtt og bakervarer og alt hva du kan tenke deg, nam nam. Hva med 600 gr Chorizo til 3,20 euro, Scampi 7,95 pr kg, Serranoskinke, Salchichon, oliven………åh, stønn

Gubben måtte på med engangshansker før han fikk plukke brødvarer og fruen ble nektet å fotografere noe mer. Noe hun ikke helt var fornøyd med.


Disse karene stod og spilte hver dag, men det kom ikke en lyd fra dem



Vi lurte på om dettte kunne vært et kloster og så for oss hvor vakkert det kunne blitt, hvis det ble renovert.


Torrevieja er kjent for sine saltsjøer. Disse gjør at klimaet her er veldig helsebringende og mange flytter hit av nettopp den grunn. Saltet blir fraktet på disse rennene som dere ser på bildet under og lastet på skip.

Mange dager vi gikk forbi,var rennene tomme, så det syntes jeg var kjedelig.
Jeg ble derfor kjempefornøyd når jeg så rennene fulle av salt. Det var fascinerende.

På vei tilbake fra saltforskning, fant vi en liten kafe her på hjørnet med Wifi, bestandig velkomment i disse tider vi er så hekta på internett.

Yacht Service har vi ikke så mye av her på stedet


Om kvelden gikk vi ut og spiste. Denne kvelden valgte vi en kinarestaurant like ved de blå benkene, tror den het Chinatown. Jeg bestilte and i pannekaker og det var nydelig. Hun karvet opp kjøttet ved servering.


Deretter demonstrerte hun hvordan det skulle spises, for jeg var litt usikker. Først la hun på fatet tynne pannekaker. De er hvite, ikke sånne pannekaker som vi bruker. Så la hun kjøttet og to typer kål på pannekakene og toppet det hele med Hoisinsaus.


Og når fruen gafler innpå, uten gaffel, men med begge hendene, ja , da var det godt. Kjempegodt faktisk. Det ble bedre og bedre for hver pannekake, men så ble jeg mett ja. Anbefales. Jeg var litt skeptisk, det var jo få ingredienser, men det var veldig godt.


Et lite vannhull midt i byen. Her var det koselig, kun trafikk en vei, så det var litt rolig her. På vei til buss-stasjonen.





Si meg en ting, hva er det som tripper der, midt i veikrysset?

Jo, det er hanefar, sammen med haremet sitt. Så koselig , midt i byen, på vei over fotgjengerovergangen, som de visstnok bruker.

Vi takker for oss i Torrevieja. En fin uke med fint vær og som også gav oss møter med gode venner. Noe vi sette stor pris på.

Vi ble bedt med ut på middag og vi ble bedt på kaffe og sveler. Kjempekoselig. Ja, kanskje kommer vi tilbake.

For de som vil les mer om saltsjøene: http://www.mittspania.com/reise/reisemal/item/86-saltsjoene-i-torrevieja#.VF9tqMlMrZI

Men jeg hadde også en annen agenda på denne turen enn det å være på ferie:

http://lillasjel.blogg.no/1414405246_kunsten__vre_den_man_.html

#Torrevieja #Spania #saltsjøene

14 kommentarer
    1. Trodde ikke jeg lengtet så veldig etter sommer og sol jeg….. Helt feil, for etter å ha sett alle de fine sommerbildene dine så er det ikke noe jeg ønsker meg mer :o))

    2. Det må jeg si at nå var jeg imponert. Har samlet så mye stoff fra Torrevieja på en uke. Her har jeg bodd nå 8 år fra september til mai, en trivelig og fin by. Vi bor i nor øst i Torrevieja, bydelen Altos De La Bahia med utsikt til byen og havet.

    3. Så koslig å lese, også fordi vi har begynt å reise noen uker hver vår til Albir, så dette var inspirerende, 😎☕️🍷🍴😄

    4. Flott, da må eg se,,,vi reiser to ganger i året, til Kreta om høsten(reiser til fredag, tre uker,) og til Albir om våren, noen uker, og eg har like mye flyplass skrekk ( hvis d er noe som heter d) hver gang, er igjennom mye i huet i dagene føre, og veier kofferten ørten ganger, og pakker om like mange ganger,,,,,,,,,og er innom innsjekking mentalt like mye,,,,,,,sprøtt,,,,,😎😎

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg