Skal vi være kjip?

 

Jeg hørte nettopp en setning på radioen

Skal vi være kjip mot de som er kjip mot oss

Det er faktisk et tema som opptar meg

Hvis noen gjør ting mot deg som ikke er bra

Skal du da svare med å gjøre likedan

 

For meg blir det helt feil

Hvis noen snakker negativt om deg bak din rygg

Du får vite om det og blir sint

Som hevn snakker du negativt om den som gjorde det, bak dennes rygg

Er det ok

Hvis noen stjeler fra meg, og jeg da stjeler fra dem

Tror dere at de da slutter å stjele

Og er jeg da noe bedre enn dem

Da er jo også jeg en tyv

 

Hvis noen utøver vold mot noen og vi får dem banket opp

Hva lærer vi bort da

At vold er helt ok

Vi rettferdiggjør at vi senker oss ned på samme nivå

Det kan vi ikke gjøre

Uansett hva andre gjør mot oss, så skal vi ikke gjøre likedan

Vi skal vise hva som er riktig

 

Det betyr ikke at vi skal finne oss i det

Heller ikke se igjennom fingrene med det

Vi skal lære oss å sette grenser for oss selv

Vi skal gjøre det som er riktig

Hvis noen er teit mot deg og oppfører seg ille, kan du ikke senke deg ned på samme nivå

Da taper du

Da er dere to som gjør det samme

Da blir du likedan som den du klager over

Og hvordan vil du forklare dine handlinger for de du selv skal lære opp

Hvordan vil du ordlegge deg når du skal lære dine barn om det å være snill mot andre

Tenk over det neste gang du planlegger hevn

Jeg tror ikke verden blir bedre av hevn

I dag

 

10 kommentarer
    1. Jeg er for at vi skal strekke oss så langt som mulig for å snu trenden av det kipe, men av og til er det faktisk noen som trenger en liten oppvekker. Det kan være den eneste måten de lærer på. Jeg har stort sett vært grei opp igjennom, og dessverre har det ikke bare ført gode ting med seg… Så av og til må en rett og slett bare være kjip og gå.

    2. Min filosofi er: Vær mot andre, som jeg ønsker at andre skal være mot meg <3 Og den fungerer stort sett fint. Jeg har god samvittighet som regel 🙂 Men er ikke så sikker på at absolutt alle andre har like god samvittighet overfor meg....... Men sånn vil det alltid være, dette livet.....
      Ha en utrolig fin kveld <3

    3. Ja det er en fin filosofi stort sett men det er ikke alle som er enig i hvordan man bør være og det de synes er riktig, kan være feil for meg 🙂 Jeg har også god samvittighet for jeg gjør så godt jeg kan 🙂 Eva:

    4. Nei, ingenting blir bedre av hevn eller å senke seg på samme nivå. Man må prøve å være bedre, forklare eller vise med andre midler 🙂

    5. Når jeg sier at jeg er kjip så er det nettopp det jeg selv føler. Jeg lar være å gjøre, eller være med de. For meg er det kjip… For andre kanskje ikke.
      Mennesker som ikke ser annet enn seg og sine behov vil aldri lære om de ikke møter motstand på et eller annet vis.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg