HVORFOR ER DU SYK

Jeg leste denne artikkelen og ble veldig inspirert, dette tror jeg på

http://www.zuna.no/2013/08/19/jeg-ble-syk-for-a-bli-sett/

 

 

Hvorfor er du syk

Ja, jeg kan se for meg alle som allerede reiser bust

Jeg ser hvordan mange holder på å lade opp til en lekse av de sjeldne

Ro dere helt ned

Jeg skal ikke angripe noen

Jeg har nemlig ikke svaret

Jeg skal bare si hva jeg tror

 

Jeg tror nemlig mer og mer at bak all sykdom ligger det en årsak

Jeg skal ikke påstå det, men jeg tror det

Jeg tror også at veldig mange av oss kan bli friske igjen

Ihvertfall friskere

Hvis vi vil nok

Hvis vi klarer å finne årsaken bak vår sykdom

For egen del tror jeg det er noe av det samme som i artikkelen over her

Jeg ble syk for å få oppmerksomhet

Blant annet

 

 

 

Jeg ble født av en mor som bar på et lass av traumer fra sin oppvekst

30 år gammel fikk hun sitt tredje barn –  meg

Hun var en stor bylt av indre stress

I full fart, uten å ha tid til å vente på termin, kom et jentebarn på ca 2,5 kg

3 mnd gammel hadde jeg skjønt tegninga

Jeg er smart serru

Jeg er i tillegg født med en høysensitiv hjerne

En hjerne der det er mer tanker enn hos gjennomsnittet

En hjerne der man grubler og analyserer for å finne sammenhenger

Man drar til seg andres energier og følelser, suger de til oss

Vi tar og gjerne  på oss følelsesmessig skyld for andres lidelser

I tillegg hadde jeg et behov for å bli sett

Og hørt

 

 

 

Jeg ble nok født med indre stress

Ingen klarer å lure seg unna det man ligger i, i ni måneder

Ni måneder inne i en livmor tilhørende en mor som allerede hadde fått nok av utfordringer i livet

I tillegg ble mitt egg dannet i min mor mens hun var foster i sin mor

Hennes mor som hadde født 11 barn før min mor ble den 12. og siste

Hvilke opplevelser fikk man med seg gjennom den livmoren tror dere

På sekstitallet var det visst vanlig å la babyene ligge og skrike

Skal tro hvor mye jeg skreik, ja det aner jeg ikke, men kan ikke forstå at jeg var taus, for det har jeg aldri vært

3 mnd gammel fikk jeg astma

Jeg ble båret rundt mens jeg pustet og peste

Mor og far ble egstelige

Plutselig kom jeg i fokus, jeg ble sett

All oppmerksomhet dreide seg om meg

Så fint

 

 

 

Ja, dere tror kanskje ikke det kan være sånn

Nei, kanskje dere har rett

Eller kanskjer dere tar feil

Dette kan vi ikke vite

Mer og mer forskning tyder likevel på at vår barndom og oppvekst skaper sår

Sår i kroppen som vi som voksen ikke aner at de er der

Hva kan vi gjøre med de

Vi kan ikke spole klokken tilbake og få de fjernet

Vi kan ikke gjenoppleve de og endre de

Det vi kan , er å akseptere det som har skjedd og så la det gå

La det gå til en plass der vi bruker å si at det er varmere enn i glohaugen

Rett og slett bare si at ok, sånn var det, men nå er jeg her

Jeg kan selv ta styringen

 

 

Hvis alle som har livsstilsykdommer i dag, ser litt tilbake

Forsker litt på sin historie, sin mors, sin bestemors

Det kan være en del overaskelser der

Det kan være mange ahaopplevelser der

Er det rart at ting ble som de ble

I alle barneår var jeg syk

Astmaen gikk over ved skolealder, ble erstattet av halsbetennelser

Syk hele tiden, dårlig immunforsvar

Hormoner kommer i ubalanse, stoffskiftet, insulin, indre stress, østrogen

Det ruller og går

Dårlig selvbilde, oppmerksomhetstrang, behov for å bli  sett

Og hørt

Veslevoksen frøken som tror hun vet bedre enn alle andre, prater til døve ører

Ingen hører

Jeg satt under kjøkkenbordet hjemme syv år gammel og ropte

Ingen ville høre og ingen ville forstå

Hva gjør man, jo man blir syk

 

 

Fortsatt ler kanskje mange og tror dette er tull

Ja, fortsatt kan det være at dere har rett

Men jeg tror

Jeg tror at alle vi som feiler ett eller annet i dag, vi kan bli friskere

Ihvertfall flertallet av oss

Du må ikke tro det, fordi om jeg tror det

Jeg tror på historien i artikkelen over her

Det er nemlig mye som sitter mellom ørene våre som vi ikke er bevisst

Vi vet rett og slett ikke at det er der

Ingen kan klandre oss for ikke å se det, ikke vi selv heller

Noe skyldfølelse har vi slett ikke bruk for

 

Det kan være mange sånne historier

Hvis vi er åpen for å se

Hvis vi tør å forske litt på oss selv

Hvis vi tør å være ærlig nok

Har vi det motet som skal til

Vil vi nok skal tro

I dag

 

16 kommentarer

Siste innlegg