BARE ET MENNESKE

Alle bildene i dag er malt av Eva-Christin Hillestad

Ta gjerne en titt inn på siden hennes, der finner man mange vakre bilder

https://www.facebook.com/EvasAkvareller

 

Jeg leste i går et innlegg om barnløshet

Om sårheten som kan følge med når det er ufrivillig

Jeg legger ved linken til bloggen her, for det var veldig fint skrevet

Barnløshetog jul

 

Jeg tenkte på det innlegget i går mens jeg holdt på med mine juleforberedelser

Jeg tenkte på hvor vanskelig vi mennesker har for å møte hverandre

Særlig vanskelig er det når noe er sårt

En venn av meg mistet sin sønn

Hun fortalte at nå oppdaget hun bokstavelig talt hvordan det er når folk snur ryggen til deg

Hun kom på butikken og så bekjente av seg, de snudde ryggen til henne og forsvant

En som har vært rusmisbruker forteller at folk vil ikke ha noe med henne å gjøre

De snakker ikke til henne

Ei venninne av meg hadde alvorlig kreft

Hun gikk til det skritt å nekte folk å besøke henne

Kun de som hun følte det var godt å være sammen med,  fikk komme når hun var på det sykeste

 

 

 

Vi er bare mennesker

Vi vet ikke bestandig hva som er riktig å si eller hva som er galt

Det varierer jo også fra person til person

Jeg har kommet frem til at jeg kan bare være meg selv

Jeg får ikke til noe annet

Jeg bruker å si fra når jeg møter mennesker som er sårbare, at sånn er jeg

Kanskje kan jeg si noe som ikke passer

Kanskje er det sårt at jeg snakker om mine barnebarn hvis noen har mistet sitt

Kanskje er det sårt at jeg snakker om hvor jeg gleder meg til ferien når de ikke vet om de lever til ferien

Kanskje er det dumt at jeg snakker om mine barns interesser, hvis de har mistet et barn med samme interesse

Det er mye som kan være dumt å si, men hva skjer hvis vi skal filtrere alle ord før vi sier dem

Hodet mitt er nemlig sånn at jeg vet ikke hva jeg sier før etter at jeg har sagt det

Skal jeg da til å tenke nøye etter hva jeg skal si, da endrer jeg meg helt

Jeg har lett for å prate, jeg kan prate om alle emner, jeg er ikke redd det såre

Jeg innser derfor at jeg er en person som kan såre noen, jeg kan si de tingene man ikke bør si

For noen er dette den rette måten å være på, for andre blir det feil

 

 

 

Hvis jeg skulle veie alle mine ord og tenke igjennom alt jeg sier, da blir ikke jeg meg

Det er da jeg er nødt til å snu ryggen til og gå

Det er da jeg ikke kan møte det mennesket i dennes sårhet

Det er derfor jeg bruker å si fra

Sånn er jeg, kanskje plumper jeg uti det og sier noe feil, da må vi ta det derfra

Kanskje kan jeg såre deg, sånn er det desverre

Hvis jeg er en person som er så direkte at du føler du ikke takler det, si fra til meg

Eller velg meg bort

Jeg blir aldri fornærmet om noen velger meg bort, for det er viktig å sette sine grenser

 

 

 

Det viktigste vi kan gjøre er å være medmennesker

Det å kunne møte hverandre i all vår sårhet

Ja kanskje tråkker vi i baret, sier noe dumt

Slik er det nemlig å være menneske

Men la oss være der for hverandre

Vær deg selv, vær et medmenneske

Om du ikke greier å si så mye, så ihvertfall vis at du har sett de

Nikk med hodet, smil, en klapp på skulderen, fint vær i dag

Det skal ikke bestandig det skal så mye til

Prøv å være deg selv

Vi er ikke perfekte noen av oss

Det er helt i orden, for vi er mennesker

I dag

 

 

12 kommentarer
    1. Vi kan ikke ta hensyn til alle mennesker hele tiden. Vi må være oss selv, ta opp det som er viktigt for oss, og strekke ut en hånd når det er nødvendig. Jeg leste samme innlegg i går. Det var tøft……og selv om jeg har barn selv, så må det være plass til de som er barnløse også….
      Jeg er enig med deg. Vær deg selv…..og god jul….:-)

    2. Det blir helt feil også for folk som har en sort over noe, hvis vi som medmennesker ikke skal kunne snakke om hva som gleder OSS. Det blir ikke noe bedre for den andre om vi sier det sum som østers i fare for å si noe feil… nei, vi må være oss selv, og velger si unnskyld om vi skulle slumpe til å spre noen.

    3. Er enig med deg mye av det du skriver her.
      kjempe bra innlegg.
      Vi kan ikke alltid tenke på alle andre rundt seg.
      For min del, så blir jeg nesten glad når folk er seg selv rundt meg, det er for meg et bra tegn.
      At folk ikke “står på pinne” eller hva det heter rundt meg, og er redd – usikker, men at de er seg selv, det liker jeg!
      Men kjempe bra innlegg du hadde her !=)
      det likte jeg!:)
      Ha en fin jul videre

    4. Alle mennesker får sitt, men på ulike måter. Vi går ned for telling, kaver rundt for å finne noe, som man kan dra seg opp med. Krummer nakken, griper dagen og gjør det beste ut av det verste! Jeg lever slik nå og har gjort det siden jeg lærte å gå.

    5. God Jul ♡
      Dette innlegget trengte ej, takk…
      Fant nemlig ut her en dag at ej med min frittalenhet hadde fornærma ei dame for maaange år sidan… Nåkke ej sa som et kompliment hadde ho sett på som et overtramp i hennes personlige sfære… :(( Vurderte seriøst å slutte prate før ej tenkte, men takket være ditt o so hærlige innlegg skal ej gjer alt ej kan for å unngå å bli en av dei kjeeedelige stille!!!
      Juleklem ♡

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg