Vi har vel alle et ønske om å gjøre noe godt i verden

 

Vi har vel alle et ønske om å gjøre noe godt i verden

Men nå føles ofte verden så stor og vi så små og ubetydelige

Sånn er det faktisk ikke

Vi er under samme himmel

Vi er alle dråper i samme vann

Vi hører sammen

Godhet og omsorg og smil har smitteeffekt og brer seg som ringer i vann

 

Vi har vel begynt å skjønne at vi kan ikke endre andre

Vi kan kun endre oss selv

Hvis vi vil ha endring er det nettopp det vi må gjøre

Hvis vi vil endre verden må vi begynne i det lille hjørnet som er oss selv

Det skal ikke så mye til

Det er ikke de store gavene eller at vi må bruke masse tid som teller

Det er de bittesmå tingene

 

Ikke tell hvor mange du har gitt noe til

Ikke vent på å få takk. 

Det er ikke nødt til ikke koste penger

Det kan være et youtubeklipp med latter, det kan være en sang, det kan være en klem, et stort smil, et jeg er glad i deg, wow hvor pen du var i dag, jeg er så glad jeg har deg, tusen takk for at du er du,  hvordan går det med deg, jeg tenker på deg, jeg savner deg

Det er ikke materielle ting vi trenger i dagens samfunn

Ja, noen trenger det og, og har du mulighet så gi noen kroner hvis det passer sånn

Men det er omsorg og kjærlighet og omtanke vi trenger alle mest

 

Jeg er omgitt av sjeler på alle kanter som gir meg masse glede

Jeg føler meg ydmyk og takknemlig

Jeg får gode ord,  jeg får varme, bare det å få lov å bli kjent med dem, få ta del i hverdagen deres, et 🙂 eller et <3

Det varmer

Det varmer langt inn i sjelen og hjertet mitt blir så glad

Man skal ikke undervurdere de små tingene i hverdagen

De er gull verdt

 

Vi kan ikke gå rundt og tenke at nå må jeg huske å være snill mot noen

Sånn funker det ikke

Det er ikke naturlig, da mister vi oss selv

Vi skal ikke gå rundt som programmerte “gjøre gode gjerninger” roboter

Det skal falle naturlig

Du skal ikke tenke over hva du gjør

Hvis du gjør det fra hjertet, så faller det naturlig

Hvis du begynner å tenke på hva du har gjort og har opptelling, da er du litt ute og bør hente deg inn

Da blir det påtvunget og falskt

 

Kjenn etter når du gjør de små tingene

Kjenn hva det gjør med deg selv

 

Det er nemlig du selv som har aller mest nytte av det

Det er din kropp som får mest glede

Du vil oppdage at det er de tingene du gjør som ingen vet om som er de aller gjeveste

Det er da du ser at det nytter

Det er da du kjenner varmen i hjertet ditt

Hvis du går rundt og venter på at noen skal være takknemlig, da blir du skuffet

Ha dine små hemmeligheter av godhet og varme og omtenksomhet

Du vil oppdage etterhvert at du gjør det av ren og skjær egoisme

Du gjør det nemlig for deg selv

Det du sender ut får du nemlig tilbake i mangfold

I dag

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg