Noen tanker om fri vilje

 

I dag tenker jeg litt på det med fri vilje.

Vi har det i Norge.

Det kommer jo godt frem nå om dagen når kranglene om ja eller nei til vaksine florerer.

Når vi har fri vilje, hvorfor er vi da så innmari opptatt av å pushe vår vilje på andre.

Er du imot vaksine, ja da roper du opp på alle som tar vaksinen.

Er du for vaksine, da roper du opp på alle som ikke vil ta den.

Og alle er visstnok idioter.

 

Nå er ikke jeg den som oftest følger strømmen.

Jeg går ofte mine egne veier og har nye tanker.

Jeg er likevel en av de som har brukt viljen min og tatt vaksine.

Hvorfor?

 

Ja jeg vet jeg kan velge.

Jeg er skeptisk i utgangspunktet til at vi vaksineres for mye.

Jeg har derfor aldri tatt influensavaksine

Valget mitt er basert på at jeg har valget mellom bivirkninger og senskader av vaksine eller bivirkninger og senskader av covid.

Siden jeg fra før har utmattelse i kroppen, som meget mulig kommer fra en tidligere virus, som også mange har senskader fra, Ebstein Barr viruset,(kyssesykeviruset ), er jeg redd covid vil gjøre meg dårligere.

Jeg presiserer at jeg ikke påstår at dette er tilfelle, men mye tyder på det.

Det er den viktigste årsaken bak mitt valg.

 

Det andre er at jeg ser ut mot verden.

Og her kommer et valg basert på egeninteresse.

Jeg vil ikke sitte hjemme i årevis.

Skal jeg ut i verden, må jeg ha med meg bevis på negativ test eller vaksinepass.

Det virker som om mange tror det er regjeringen i Norge alene sin skyld hva som skjer med viruset.

Men det skjer over hele verden samtidig.

Er det oppblomstring som nå, skjer det i alle land, uavhengig av styresett.

Så selv om jeg er vaksinert, kan jeg bli syk og jeg kan smitte andre, så jeg må følge smittevernregler.

I mange land må man vise test eller vaksinepass for å komme inn i offentlige bygninger, butikker og restauranter.

I flere land er det også vaksineplikt.

Alt dette må jeg ta med i betraktningen når jeg skal velge hva som er riktig for meg.

 

Valget falt derfor på vaksine denne gang.

I dag tok jeg dose 3.

Jeg har hatt ingen bivirkninger av de to første, utmattelsen er heller blitt mindre.

Om jeg valgte riktig, vil jeg ikke få vite før det går noen år.

Hvem har da mest senskader?

De vaksinerte eller de som har hatt covid, med eller uten vaksine.

Dette vet vi ikke i dag.

 

Oppfordringen min er at vi kan ikke bestemme for andre enn oss selv.

Så hvordan kan jeg slenge ut beskyldninger som vedrører andres valg.

Det er foreløpig ingen fasit her.

Hvem som hadde rett og hvem som hadde feil, det vil vi ikke vite på årevis.

Og hva om vi trenger begge deler, både de vaksinerte og de uvaksinerte, i håp om å få vannet ut dette viruset.

Det vet vi heller ikke.

Så vær snill mot dine medmennesker uansett hva de velger.

De har like mye fri rett til å bestemme over sin egen kropp, som du har.

Hva om du presser noen til å ta vaksine som ikke burde tatt den?

Hva om du presser noen fra å ta den som burde tatt den?

Er det fri vilje, bør de ta valget selv.

Vis omsorg og kjærlighet.

Det er god medisin for alle.

I dag

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg