Ja, det satser jeg på

Ny uke, nye muligheter, heter det vel.

Ja, får satse på det.

 

En stykk fornærmet pus – matfar er blitt borte igjen, bare den kjedelige kjerringa hjemme.

Hun sitter jo bare der blant bøkene sine og glor og dit inn går ikke jeg.

Vil jeg noe, står jeg på dørstokken og mjauer.

Det er så rare energier inni der at dit vil jeg ikke.

Sier Tutta

 

 

Fredag lagde jeg middag av restene av potet og salt kjøtt. Jeg surret gulrot og løk, lagde hvit saus av kraften jeg hadde igjen. Blandet så alt til lapskaus.

 

 

Før helga studerte jeg kokebøker, for å finne på noe nytt.

Fredagskvelden var jeg alene og stekte meg auberginer og paprika og lagde hummus.

Først i går kom jeg på at jeg skulle jo hatt planering på de.

Neida, ikke planering, men panering 😂😂

At det går an, får skylde på alderen.

Ikke rart jeg syntes de ble litt slapp.

De var ok å spise, men ikke noe sensasjonelt nei.

Lagde en  blanding av olje, salt, pepper, sitron, balsamico, hvitløk, som jeg penslet de med.

 

 

 

De skulle jo vært sprøstekt, at det går an.

Da ville de vært perfekt. Det skal jeg gjøre neste gang.

 

 

Hummus lagde jeg av en boks kikerter, 1 fedd hvitløk, persille, oregano, litt sesamolje, litt olivenolje, bittelitt chili, salt, pepper, sitronsaft

Jeg har masse igjen som jeg må bruke til noe i løpet av uken.

Kroppen min sier nemlig at nå er det tid for bønner og linser.

Og jeg skal lage salater.

 

 

Jeg lagde meg dip til potetgullet også. En rest filadelfiaost, litt rømme, persille, salt, pepper, sitron. Den ble litt tam på smak.

Jeg har litt igjen, det kan jeg bruke som salatdressing.

 

Lørdag tok jeg en razzia i kjøleskapet og lagde juice.

Hjemmelagd juice av grønnsaker og frukt er en fin måte å få i seg, fem om dagen på.

Jeg bytter mellom juice med frukt og grønnsaker og smoothie, lagd av bær og frukt og yoghurt.

Oppdaget at jeg var tom for både det en og det andre, så når gubben kom hjem og skulle ut for å kjøpe avis, måtte jeg bli med, for å kunne fylle opp igjen grønnsakskuffen.

Tomat, agurk, paprika, sitron, persille, mango, avocado, rødløk, chili. Nå er det fylt opp, men glemte gulrøtter.

Det er vanskelig å lage god mat uten ingredienser nemlig.

 

Det var disse to kokebøkene som inspirerte meg i helgen.

Lørdag lagde jeg chicken satay fra Lises gatekjøkken.

Det ble mye bedre enn jeg forventet.

 

 

Først lagde jeg saus av peanøtter. Tilfeldigvis hadde jeg en pose usaltede peanøtter i skuffen.

Jeg har så mye rart i alle de skuffene mine, at du aner ikke.

Men det står saltede peanøtter i oppskriften, men jeg tilsatte salt istedetfor.

Hadde jeg brukt saltede, ville det kanskje blitt enda mer peanøttsmak.

 

Litt usikker på om det er lov å dele oppskrifter fra en kokebok, men jeg tar sjansen.

Det er en fantastisk kokebok, jeg har brukt den mye.

 

 

Jeg hadde en stor pakke kyllingfilet, mer enn det som stod i oppskriften, men den hadde vært litt tint og så frosset igjen, så jeg fant det best i å bruke den opp.

Kjøttet ble marinert i noe av sausen.

En times tid, gjerne lengre, står det, så mine lå ca 3 timer.

 

 

Salaten overrasket meg nesten mest av alt.

Den var så enkel, men fremhevet smakene i kyllingen, med den friske mangoen.

Mango, avocado, rødløk, chili, lime, så enkelt.

Jeg hadde aldri kommet på å lage den kombinasjonen.

Koriander hadde jeg ikke, for det er jeg ikke så glad i og jeg brukte litt lime og litt sitron.

 

 

Airfryer, 9 minutt


Servert med ris og varm peanøttsaus. Skikkelig digg. Og jeg har rester til i dag.

 

Det går ikke mye kjøtt.

Gubben spiser to spyd. Jeg, ett pluss to biter. Jeg stekte 9.

Det betyr at jeg har middag i dag, jeg skal lage kyllingsalat en dag, pluss at jeg puttet bitene fra to spyd i fryseren.

Mye mat av en pakke kyllingfilet til halv pris.

 

 

Se nå er solen tilbake.

Denne mørketiden har gått så fort.

Jeg kjenner det kribler inni meg.

Nå planlegger vi året her og det tegner til å bli helt fantastisk.

Mange ulike opplevelser er plottet inn.

Oversikt kommer en av de nærmeste dagene.

Når jeg skriver om de, skriver jeg jo glede og forventning inn i kroppen.

Det er verdens beste medisin.

 

Søndag inviterte jeg på chili con carne, fra Bønner og linser kokeboka.

Jeg har så mye bønner i skuffene at må skal de brukes.

Hva som skjedde, vet jeg ikke, men jeg hadde bløtlagt de over natten, men de ble aldri ferdig kokt.

Heldigvis hadde jeg bokser med ferdige kokte.

 

 

 

 

Denne retten var det en del arbeid med.

Jeg brukte flatbiff for jeg hadde ei pk i fryseren, halv pris selvfølgelig.

Det er som en velassortert landhandel i fryseren min, bestående av mat til halv pris.

Jeg serverte sammen med ris, fersk salat med fetaost, rømme og rundstykker.

Det ble veldig godt og nok til middag for to på fredag, når gubben kommer hjem.

 

Dette var uken, der gubben kommer hjem lørdag og drar søndag.

Vi klarte å lure familien hit ved å lokke med middag, så vi var ikke ute på noe.

Fredag kommer han hjem til enda en friuke, så da blir det mye aktivitet.

Det blir omvisning på gondolen.

Tur til både Molde og Ålesund.

Jaggu godt jeg har litt alenetid mellom slagene.

Og vet du? En tilfeldighet førte til at ………

Å nei, det får du ikke vite enda

Men det er faktisk noe som endrer planene for hele året, ja kanskje noe av neste år også.

Jeg røper ingenting.

I dag.

 

Men snart kommer fortsettelsen

Følg med, følg med 😂😂

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg