Er du mer eller mindre fordomsfull enn jeg er, inspirert av Farmen kjendis

 

Er du mer eller mindre fordomsfull enn jeg er?

Ja, jeg kan fortsatt være ganske så fordømmende.

Jeg ser det og jeg innrømmer det.

Og ingenting kan endres uten at man ser hvordan man selv er.

 

Jeg ser på Farmen kjendis for tiden.

Nå er det en tvproduksjon, så det blir ganske så mye klippet og limt.

Vi ser jo bare en bitteliten brøkdel.

Virkeligheten kan vrenges og vris på uten at vi vet noe om det.

Men vi dømmer etter hva vi får se.

 

Den godeste Svein, som vi først fikk møte i Charterfeber.

Og ja, vi dømte han etter hvordan han var der.

Den bedømmingen var ikke like positiv.

Men så fikk jeg se en annen Svein når han var med i Camp Kulinaris.

Der skal de sammen drive restaurant.

Det fine med Svein er at han ser seg selv.

Han innrømmer glatt alt han ikke er god på.

Han ser tydelig at han kan være travel å være rundt når han er litt klumsete.

Armer og bein går litt sånn hit og dit.

Men du verden hvor mye vilje han har til å prøve.

Han er ikke redd for å lære.

Og i likhet med alle oss andre, elsker han å mestre.

Han bruker også meditasjon som et verktøy for en kropp som er urolig.

Det var så fint å se hvordan han hjalp de andre til å finne ro under konkurransen.

Men vi så også de som ikke klarte å samarbeide med han.

Og det var de som slett ikke så hvordan de selv var.

Slik er det nå i kjendisfarmen også.

Svein innrømmer alt han ikke kan, men han går på med krum hals.

Han er blid som en sol, masse følelser og en man blir glad i.

 

 

Vi har også fått møte en annen personlighet, Aune Sand.

Han er jo som et sprudlende oppkomme av poesi.

Og ja, jeg hadde nok blitt sliten til tider hvis jeg skulle omgås han mye.

Men ikke fordi han ikke er en hyggelig fyr, men fordi jeg har behov for ro rundt meg

Og det er det som er forskjellen mellom å godta at vi er forskjellig, mot det å dømme

 

 

Så har vi den som kanskje skulle vært mest ydmyk av dem alle i møte med andre mennesker.

Han som er coach og gir andre mennesker råd.

Han som virker arrogant og tror han er bedre enn andre.

Ja, jeg husker at det blir klippet.

Men når han sier rett i mikrofonen at han vil forlate kokoland.

At han ikke kan være der sammen med Aune, for han er gal,  ja da er man ganske så fordømmende.

 

Vi har også en annen som gjør seg bemerket, nemlig Trude

Jeg kjenner meg igjen i henne, for jeg har ofte fått samme kritikk som henne

Jeg kan oppfattets som en som tror jeg vet hvordan alt skal gjøres, det jeg gjør bør du gjøre

Jeg kan virke kritisk og belærende

Jeg kommenterer ofte det som skjer rundt meg

Det kan høres ut som jeg kritiserer, mens jeg egentlig bare sier situasjonen slik jeg ser den

Og…………….. Som hos Trude, kan det oppfattes som kritikk, men det er ikke sånn ment

Derfor blir man også himla forundret når man blir gjort oppmerksom på dette, for man ser det ikke selv

For det er ikke det som er intensjonen, men andre oppfatter det sånn

 

 

Så da spør jeg

Hvor fordømmende er jeg

Fortsatt mer enn jeg burde være

For akkurat i dette øyeblikket har jeg jo også hatt lite forståelse for Runar

I det jeg skriver om hans dømming av andre, gjør jeg akkurat det samme

Det er dette som er så vanskelig

Vi gjør selv det vi ikke liker at andre gjør

Det handler om å skille person og væremåte

Ikke dømme, men å godta

Så hvordan er du?

Er du fordømmende?

Jeg brukte nå Farmen kjendis som eksempel, men du er ikke nødt til å se det, for å betrakte dine medmennesker.

Hvordan er du i forhold til kollegaer, venner og bekjente, på butikken, i kollektivtrafikken, osv

En liten analyse over hvordan vi ser på våre medmennesker, kan væe på sin plass

I dag

 

 

 

2 kommentarer
    1. Jeg er ikke veldig “fordømmende” har evnen til å se ting fra flere sider..og det med tv og skriving om folk vet jeg jo kan bli helt feil.. Men jeg lar meg nok påvirke noe av det jeg ser jeg også.. Også er det jo noen ting di gjør /sier i slike program som jeg syns er “tåpelige” selv om jeg liker personen.. Ha en fortsatt fin dag <3

    2. Er helt klart at vi blir påvirket av både de som mener mye rundt oss, det vi ser i media og mye annet vi få med oss. Fint eksempel det med farmen…
      Jeg må innrømme at jeg liker/synes godt om og har sansen for alle de menn du henviser til…:)
      De er spesielle på hver sine måter og jeg like mennesker som ikke er helt A4:)
      Ellers så ser jeg på meg selv som svært lite fordømmende…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg