En av 365 dager i året

En av 365 dager i året.

Ja 17. mai er det.

Jeg er egentlig ikke så opptatt av merkedager.

Når jeg har bursdag stenges veggen min for gratulasjoner.

Nyttårsaften er for meg en dag like viktig som alle andre dager.

17. mai derimot, ja den er ekstremt viktig.

Kanskje den viktigste dagen i året

En dag der vi lovpriser landet vårt.

Det vi setter pris på vår frihet.

At det er fred rundt oss.

Viruset som herjer, vi ser hva det gjør med oss.

Hva hvis vi var midt i krig og terror.

Hva hvis vi var underkuet og holdt nede.

Hva hvis vi mister talefriheten vår.

Hva hvis noen bestemmer hvordan vi skal være kledd.

Hvordan ville vi taklet det.

Vi er nemlig ganske så bortskjemt.

Så bortskjemt at vi har store utfordringer med å holde avstand og følge coronaregler.

 

Nå er det andre året vi ikke får feiret 17. mai som vi er vant til.

Mange synes nok det er godt å slippe kaoset.

Unger som ikke vil ha på finklær.

Mye folk og stress.

Ja slik kan det være.

Men betyr det at vi da skal droppe feiring?

Nei, dette er en dag i året

Det finnes 364 andre dager.

Denne dagen må bare feires.

En dag vi skal bevisst sette pris på alle godene vi har.

En dag der vi kan samles ut, gå i tog og juble.

Neste år må det være mulig igjen.

Da må vi ta nasjonaldagen vår tilbake.

Inntil da sier jeg hipp hipp hurra for vakre Norge, fra balkongen min.

I dag

 

4 kommentarer

Siste innlegg