Celebrity Edge, Jan 24, Dag 22, Blue mountains


Ja jeg vil ikke påstå at jeg var veldig våken 05.30 i dag tidlig.

Man blir kastet av skipet før 09.30 så jeg bestilte utflukt til Blue Mountains, der vi ble kjørt til flyplassen etter turen.

Og for en gangs skyld var også jeg så tidlig oppe at jeg fikk med soloppgangen.

 

Jeg kunne ikke klage på utsikten selv om matlysten ikke var noe tipp topp.

07.30 vinker vi farvel til Edge for denne gang.

Nå fikk vi også litt sightseing og historie om Australia.

Sydney ble egentlig til pga av straffefanger sendt fra England. De måtte ha et sted å gjøre av dem og de ble satt til å bryte land og bygge by.

Under Harbor bridge.

I likhet med i Brisbane, er det også her store lagerbygninger som i gamle dager var ull-lagre, men nå er de bygd om til leiligheter.

 

Jeg er glad vi hadde en dag i Sydney før vi dro på cruise. Det føles som om det er et år siden.

 

Her bygger de en ny bydel, beregnet på finans.

Disse pinnene var det mange av. De symboliserte de som ble sendt i krigen og ikke kom tilbake.

 

Er ikke bare bare å gå på do her.

På flyplassen var det do for små piker. Et stort og et lite ved siden av hverandre.

De tre søstre. Blue Mountains. Du verden det var flott.

Og jeg som alltid er heldig hører guiden si at dette er den første dagen på ei uke uten regn og tåke.

 

De kalles blue mountains, ikke fordi fjellene er blå men eucolyptustrærme som sendte ut olje som gjorde at luften ble blå.

Misses and mister Tokkel syntes det var veldig fint her og glad de tok turen.

 

 


Og vi skal være med denne.

 

 

 

Fine palmer.

 

Og der fant jeg et hjerte som lyste mot meg.

 

Først skulle vi rett over dalbunnen.

 

Der kunne vi se ned hvis vi ønsket det.

De var svært stolte av fossene sine. Vi så flokker av kakaduer.

 

Så tok vi verdens bratteste jernbane. Gud, hvor jeg hylte der det i full fart gikk rett ned.

Rett opp der. Vi tok det ned.

Etter togturen, gikk vi en fin runde gjennom skogen.

Det hadde nok vært en kullgruve her i gamle dager.

 

 

Vi kunne gått en litt lenger rute, men den valgte vi bort.

Men det var som en eventyrskog.

 

Så traff vi på denne fuglen men den lot som den ikke så oss.

 

 

Så tok vi denne opp igjen.

 

Vi stod først i køen til neste vogn. Det var heldigvis lite folk her i dag.

 

Fruen fant seg en klaffstol på første rad. Hadde sikkert vært morsommere å ta den ned, men vi gadd ikke en ny runde.

 

 

På toppen her var det visst mulig å campe.

 

 

Vi skjønner hvorfor det kalles blue mountains.

 

Ikea

Det bygges ny flyplass i Sydney, dobbel så stor. Så det bygdes nye veier overalt. Mye av trafikken går nå i tunneler under jorden.

Vi venter nå på boarding og er veldig fornøyd. Ingen kø for innsjekk, ingen kø for Security, veldig behagelig her.

 

Tokkel klar for 14 timer fly til Dubai, 3 timer venting, 7 timer til Oslo, 4,5 venting, tog hjem. Hjemme mandag kveld.

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg