Bruk kreativiteten din

 

Jeg føler det er viktig at vi bruker kreativieten vår.

Vårt ubevisste sinn elsker å være kreativ.

Man får mer kontakt med den man er inni seg, i sjelen.

Mange sier de er ikke kreativ.

Men det er mange måter å bruke kreativitet på.

Det er ikke bare de opplagte tingene som håndarbeid og sying og maling og snekring.

 

Mat foreksempel

Mat har masse farger og muligheter til kreativitet

Farger har energi og nettopp i mat, bruker vi farger

Kanskje du skulle tenke på det neste gang du handler

Gå forbi frukt og grøntavdelingen og snus inn fargene

Tenk på hva du legger på tallerkenen

De som baker kaker, bruker masse kreativitet

Alle de som liker å bake og lage mat, de er heldige

Da er man ofte i en modus der man bare er tilstede i det man holder på med

Det kan også hende du har en mor eller bestemor som henger over skulderen din og hjelper deg

Ha i litt mer salt nå, hvisker stemmen i hodet ditt.

Ha i et par tomater du, det vil smake godt.

Og kanskje er du som meg, så har du en litt indre krangel.

Nei, det vil jeg ikke, jo det bør du, nei det vil jeg ikke, jo det bør du, ok da.

Jeg gir meg bestandig og det blir aldri feil.

Så om det er min indre stemme eller noen andre, ja det vet jeg jo ikke.

 

Liker du ikke å lage mat og nekter å lære, da kan du bruke naturen.

I naturen har du alle farger i hele verden.

Der har du også en stillhet hvor du kan møte ditt indre jeg.

Du må ikke lage noe selv om mange liker lage bilder og rammer, osv, med naturmaterialer.

Du kan bruke øynene.

Suge til deg utsikten og være bevisst fargene i naturen.

Lytte til lydene.

Jeg var en gang med på et kurs der vi ble sendt ut for å smake på naturen.

Hold deg unna det som er giftig selvfølgelig.

Men det gav en egen nærhet til naturen.

Jeg husker jeg smakte på barnåler blant annet.

Vi hadde også en øvelse der vi satt inne og mediterte.

Vi så for oss at vi trekte opp en tråd fra øret vårt ut til fuglene.

Stor var vår forbauselse da det etter noen minutter, ble helt stille ute.

Fuglene sluttet å synge, det var helt, helt stille.

Når vi så avsluttet, tok fuglesangen plutselig nye høyder.

Du tror meg kanskje ikke, men vi var mange vitner til den seansen.

Det var forunderlig.

 

Bøker kan også brukes til kreativitet.

Jeg leser jo veldig mye.

Jeg liker en bok når forfatteren skriver på en måte som gjør at jeg suges inn i boken.

Når jeg ser for meg bilder i hodet, samtidig som jeg leser.

Som om jeg og forfatteren er i samme rytme på et vis..

De som hører meg lese innlegg jeg har skrevet, høyt, vet at jeg leser på en bestemt måte.

En bestemt rytme, som er en del av meg og min kreativitet.

 

Og da er vi over til ordene.

Jeg anbefaler alle å skrive.

Jeg møtte ei dame på et kurs som skrev øyeblikksdikt.

Hun skrev et dikt på en lapp og leste det og så kastet hun det.

Det var de vakreste dikt.

Jeg håper at hun har begynt å ta vare på de.

Men bruk gjerne ideen.

Skriv ut det du har i hodet.

Er du sint på noen, skriv det ut av hodet.

Er du glad, så skriv.

Når du så er nedfor,kan du lese det du skrev når du var glad.

Da fanger du opp følelsen du hadde når du var i bedre humør.

Ikke bry deg om at du skriver feil.

Du er ikke nødt til å vise det til noen hvis du ikke ønsker det.

Flere bloggere har dysleksi, men skriver likevel.

Det synes jeg er så fint.

Det er viktig å ikke la seg stoppe om man har begrensinger.

Skriv noen ord hver kveld om hva som har vært fint den dagen.

Små bagateller om at det har vært sol eller Norge vant gull eller hva som helst.

Når du venner deg til å skrive, blir du litt avhengig.

Da vil du oppleve etterhvert at du føler at ordene blir gitt til deg når du skriver.

Akkurat som når jeg skriver Lillasjelord eller blogg.

Jeg visste ikke hva jeg skulle skrive om når jeg satte meg ned i dag.

Jeg lagrer av og til stikkord.

Når jeg så ikke vet hva jeg skal skrive om tar jeg frem stikkordene.

Plutselig vet jeg bare hva jeg skal skrive om.

Kanskje ikke alt, men har jeg et par setninger, kommer resten etterhvert.

Stikkord i dag var kreativitet, mat, natur.

Det var nok til å få meg i gang og så kommer det mer mens jeg skriver.

Så ta mot til deg, kjøp en liten notisbok, bruk lapper eller notater på telefon eller noe annet som passer deg.

 

Med blomster kan du bruke mye kreativitet.

Lag buketter eller dekorasjoner.

Da får du også brukt fargene.

Mange tenker at kreativitet er så vanskelig og så ser de ikke at de bruker det mer enn de tror.

Foto er også flott å bruke.

De fleste tar jo bilder i dag med telefonen sin.

Se etter nye motiver andre måter å gjøre det på.

Lek deg gjerne med bildene på photoshop eller i Picasa.

Bruk kreativiteten din uten å være kritisk til deg selv.

Scrapping er det jo mange som liker.

Nå er det også blitt moderne igjen å fargelegge.

Det finnes fargeleggingsbøker både på pc og som du kan kjøpe på butikken.

De som har dette som hobby, sier det gir en veldig indre ro.

Og det er den roen vi er ute etter.

Man kan også legge puslespill.

De finnes der du fysisk legger sammen bitene og digitalt på pc.

Det er også en form for kreativitet, for du må se for deg hvordan bitene skal passe sammen.

Så tenk litt etter,kanskje du bruker kreativiteten din uten å tenke over det.

Utvid gjerne til flere ting, slipp deg løs.

Da kan du senke skuldrene, kose deg og bare være tilstede i øyeblikket.

I dag

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg